View : 20 Download: 0

교사가 지각하는 유아교육기관 원장의 지도성 유형과 직무 스트레스에 관한 연구

Title
교사가 지각하는 유아교육기관 원장의 지도성 유형과 직무 스트레스에 관한 연구
Authors
황명원
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유아 교육 기관 교사들을 대상으로 그들이 지각하는 원장의 지도성 유형과 교사의 직무 스트레스를 살펴보고 이와 아울러 그 지도성 유형과 교사의 직무 스트레스가 어떤 관계인지를 알아내는 동시에 유아 교육 기관의 교육 목적을 효과적으로 수행할 수 있는 바람직한 원장의 지도성 유형을 밝혀내는 것이다. 이에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 교사가 지각하는 유아 교육 기관 원장의 지도성 유형은 어떠하며, 교사의 경력, 학력, 연령에 따라서 교사가 지각한 원장의 지도성 유형은 어떠한가? 2. 교사의 직무 스트레스 정도는 어떠하며, 교사의 경력, 학력, 연령에 따 라서 교사의 직무 스트레스는 어떠한가? 3. 교사가 지각하는 유아 교육 기관 원장의 지도성 유형과 교사의 직무 스트레스와의 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울 시내에 소재한 유아 교육 기관에 재직 중인 교사 219명이었다. 본 연구에서는 교사가 지각하는 유아 교육 기관 원장의 지도성 유형과 직무 스트레스를 알아보기 위하여 교사용 설문지를 사용하였다. 교사가 지각하는 유아 교육 기관 원장의 지도성 유형에 대한 도구는 노종희(1988)가 개발한 지도성 행동 질문지(LBDQ-KOR)를 사용하였다. 유아 교육 기관 교사의 직무 스트레스를 측정하기 위한 도구는 Clark(1980)가 개발하고 D Arienzo 등(1982)이 수정한 교사의 직무 스트레스 요인 질문지(Modified Teacher Occupational Stress Factor Questionnaire)를 권기태(1990)가 번안한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 빈도 분석, 신뢰도 분석, 분산 분석, 상관 관계 분석을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교사가 지각하는 유아 교육 기관 원장의 지도성 유형은 목표, 인간, 관료 지향성 지도성 순위로 차이가 나타났다. 또한 교사의 배경 변인에 따른 교사가 지각한 유아 교육 기관 원장의 지도성 유형은 학력과 연령에 따라 인간, 관료 지향성 지도성에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 교사의 직무 스트레스는 하위 요인 별로 보았을 때 경제적 안정 요인에서 가장 많았고 업무 과다, 학생들과의 활동, 행정적 지원, 동료 교사와의 관계 요인 순으로 나타났다. 내용면에서 볼 때는 행정적 지원의 부족에서 스트레스가 가장 많았다. 또한 교사의 배경 변인에 따른 직무 스트레스는 경력에 따라 행정적 지원, 학생들과의 활동 요인에서 유의한 차이가 나타났다. 연령에 따라서는 학생들과의 활동 요인에서 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 교사가 지각한 유아 교육 기관 원장의 지도성 유형과 교사의 직무 스트레스는 높은 상관 관계를 나타냈다. ; The purpose of this study are (1) to analyze the principal s leadership type and the occupational stress perceived by teachers in the early childhood educational institutions (2) to examine the relationship between principal s leadership type and teachers occupational stress, and (3) to clarify the desirable principal s leadership type for the efficient conduct of educational purpose in the early childhood educational institutions. For this purpose, three questions have been set up in this study as follows. 1. How is the principal s leadership type in the early childhood educational institutions perceived by teachers due to the teachers background variables (career status, academic background, age)? 2. How is the level of teachers occupational stress due to the teachers background variables(career status, academic background, age)? 3. How is the relationship between principal s leadership type in the early childhood educational institutions perceived by teachers and the level of teachers occupational stress? The object for this study is 219 teachers working at the early childhood educational institutions in Seoul city. To measure the principal s leadership type in the early childhood educational institutions perceived by teachers and the teachers occupational stress were used a questionnaire inquiry to the teachers. The investigation tool for principal s leadership type in the early childhood educational institutions perceived by teachers was based on the Leader Behavior Description Questionnaire-Korea (LBDQ-KOR) which Ro, Jong-Hee(1988) developed. Modified Teacher Occupational Stress Factor Questionnaire which Clark(1980) developed, D Arienzo et al (1982) modified, and Kwon, Kee-Tae(1990) translated were used to access the level of teachers occupational stress in the early childhood educational institutions. Analysis techniques which were used for the purpose of testing research questions were anova analysis, correlation analysis. The findings are as follows. (1) The principa s leadership type in the early childhood educational institutions perceived by teachers: There were differences with regard to goal orientation, teacher orientation, and bureaucratic orientation in order. The principal s leadership type perceived by teachers due to the teachers background variables: In view of school education and age, there were significant differences with regard to teacher orientation and bureaucratic orientation. (2) The level of teachers occupational stress: Financial security, task overload, working with children, administrative support and relationships with teachers cause teachers occupational stress in order of dominant stress factor. In view of each items, the poor administrative support causes the biggest stress. The teachers occupational stress due to the teachers background variables: According to career, there were significant differences with regard to administrative support and working with children. In view of ages, there was significant differences with regard to working with children. (3) The relationship between principal s leadership type in the early childhood educational institutions perceived by teachers and the level of teachers occupational stress: High level of relationship was shown.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE