View : 533 Download: 0

유치원 교사의 의사결정 참여와 조직 헌신성에 관한 연구

Title
유치원 교사의 의사결정 참여와 조직 헌신성에 관한 연구
Authors
이진희
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유치원 교사들이 의사결정 과정에 참여하고 있는 정도와 헌신성의 정도를 교사의 개인 변인(직위, 경력)과 유치원 설립유형(공·사립)별로 차이가 있는지 알아보고 의사결정 참여정도와 조직 헌신성과의 관계를 알아보는 것이다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 교사들의 의사결정 참여정도는 어떠하며, 교사의 개인 변인과 유치원 설립유형에 따라 차이가 있는가? 2. 교사들의 유치원에 대한 헌신성은 교사의 개인 변인과 유치원 설립유형에 따라 차이가 있는가? 3. 교사들의 의사결정 참여정도와 헌신성과의 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울 시내에 소재한 유치원에 재직중인 교사 208명이었다. 본 연구에서는 유치원 교사의 의사결정 참여정도와 조직 헌신성의 관계를 알아보기 위하여 교사용 설문지를 사용하였다. 교사의 의사결정 참여정도를 알아보기 위한 도구는 Russell, Cooper와 Greenblatt(1992)이 제작한 Teacher Involvement and Participation Scale Version-2(TIPS-2)를 유아교육 전문가 2인이 번역한 것을 사용하였다. TIPS-2는 총 48문항으로 8개의 하위 요인(목표/비젼/사명, 근무규정, 교사연수, 교육과정/교수, 예산, 교사배치, 운영, 절차와 구조의 개선)으로 구성되어 있으며 5점 척도이다. 교사의 헌신성을 측정하기 위한 도구는 Porter, Mowday와 Steers(1979)가 제작한 Organizational Commitment Questionnaire(OCQ)를 번역한 후 유아교육 전문가로부터 검토받고 수정하여 사용하였다. OCQ는 5점 척도로 총 15문항으로 구성되었다. 수집된 자료는 빈도분석, 일원변량분석, scheffe-test, t검정을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 교사의 의사결정 참여정도는 교육과정/교수 영역에의 참여가 가장 높게 나타났으며 목표/비젼/사명, 운영, 절차와 구조의 개선 영역 순으로 높게 나타났다. 교사 배치와 예산 영역에의 참여는 다른 영역에 비해 낮게 나타났다. 의사결정 참여정도의 차이를 변인별로 알아본 결과 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 먼저 직위를 보면 평교사보다 주임교사의 참여정도가 높은 것으로 나타났다. 이를 영역별로 보면 교육과정/교수, 절차와 구조의 개선, 목표/비젼/사명 영역에서 유의한 차이를 보였다. 경력에 따른 차이를 보면 10년 이상 집단, 4년-9년 집단의 순으로 높았으며, 1년-3년 집단의 참여정도가 가장 낮았다. 이를 영역별로 보면 교사연수와 교사배치 영역을 제외한 전체영역에서 유의한 차이를 보였다. 사후검정을 위하여 scheffe-test를 실시한 결과 경력 1년-3년 집단보다 10년이상 집단의 참여정도가 높았고, 또한 4년-9년 집단보다도 10년이상 집단의 참여정도가 높았다. 그러나 1년-3년 집단과 4년-9년 집단간에는 차이가 없었다. 설립유형(공·사립)에 따른 결과를 보면 교사배치 영역을 제외한 전체 영역에서 사립 유치원보다 공립 유치원교사들의 참여정도가 높게 나타났다. 둘째, 교사들의 헌신성의 차이를 변인별로 알아본 결과 유의한 차이가 났다. 먼저 직위에 따른 결과를 보면, 평교사보다 주임교사가 유치원에 대한 헌신성이 높았다. 경력별로는 10년이상의 집단, 4년-9년 집단의 순으로 높았으며 1년-3년의 집단이 가장 낮게 나타났다. 사후 검정을 위하여 scheffe-test를 한 결과 1년-3년 집단과 10년이상의 집단간에 유의한 차이를 보여 10년이상의 집단이 1년-3년 집단보다 높게 나타났다. 공·사립유형에 따른 차이를 보면 사립유치원 보다 공립유치원 교사의 헌신성 정도가 높게 나타났다. 셋째, 교사의 의사결정 참여정도와 헌신성의 관계를 알아본 결과 전체적으로 상관관계가 있었다. 영역별로 보면 목표/비젼/사명, 절차와 구조의 개선, 교사연수, 교육과정/교수, 예산, 운영의 순으로 상관관계가 높게 나타났다. 이러한 연구 결과는 의사결정과정에의 교사 참여를 유도함으로써 교사의 헌신성을 높일 수 있음을 보여주고 있다. ; The purpose of this study is to examine if there are any differences in the degree of thacher s participation in the process of decision making and the degree of commitment according to the tescher s individual variables and the foundation pattern and to examine the correlation between the degree of participation in decision making and a commitment to the organization. The concrete subjects of this study are as followes : 1. What is the degree of the teachers participation in decision making and does the degree of participation differ according to the teacher s individual factors(a position and a career) and the foundation type(public vs. private) of the kindergarten? 2. Are there any differences in the teacher s commitment to the kindergarten according to the teacher s individual variables and the establishment type? 3. Are there correlations between the degree of participation in decision making and the commitment? The subject of this study was 208 teachers who were working for the kindergartens in Seoul. In this study, the questionnaire for teachers was used to measure the correlation between the degree of participation of the kindergarten teachers in decision making and their commitment to the organization. To research the degree of teacher s participation in decision making, the questionnaire, Teacher Involvement and Participation Scale Version-2(TIPS-2), which had been originally designed by J. Russell and collaborators in 1992 and which was translated into Korean by early childhood education experts was used. TIPS-2 is composed of 48 questions that have 8 subordinate sections such as Gols/Vision/Mission, Standards, Staff Development, Curriculum/Instruction, Budget, Staffing, Operrations, Facilitating Procedures and Structures and there is a 5 point scale for each question. To measure the commitment of the teachers, the translation of Organizational Commitment Questionnire(OCQ), developed by Porter and callaborators in 1979, was used after the translation of the questionnaire wsa rexamind and modified by an early childhood education expert. OCQ consists of 15 questions and has a 5 point scale for each question. The collected data were analysed with frequencies, one-way ANOVA, scheffe-test and t-test. The results of this study were as follows : First, the degree of the teachers participation in decision making was the highest in Curriculum/Instruction section and then Goals/Vision/Mission, Operations and Facilitating Procedures and Structures. The degree of participation in Staffing and Budget was low compared with other sections. The result of the examination of the degree of teacher s participation in decision making with Variables indicated that there were statistically significant differences. At first, with respect to a position, the degree of head teacher s participation was higher than that of ordinary teacher s participation. By sections, the significant difference in the sections of Curriculum/Instruction, Facilitating Procedures and Structures and Goals/Vision/Mission was found out. With respect to the difference according to a career, the degree of participation was highest in a group of teachers with over 10 years experience, the second highest in a group of 4 to 9 years experience and the lowest in a group of 1 to 3 years experience. By sections, in all sections except Staff Development and Staffing, significant differences were appeared. The result of scheffe-test for after- examination showed that the degree of participation was higher in a group of teachers with over 10 years experience than in a group of teachers with 1 to 3 years experience and also than in a group of 4 to 9 years experience. But there were no differences between a group of 1 to 3 years and a group of 4 to 9 years . The result by the establishment type showed that the degree of teachers participation in the public kindergarten was higer than that of the teachers participation in the private kindergarten in all sections except Staffing. Secondly, the result of the examination by variables about the commitment of the teachers showed statistically significant difference. At first, with respect to a position, the commitment of head teachers to the kindergarten was higher than that of ordinary teachers with respect to a career, the commitment was highest in a group with over 10 years experience, the second highest was in a group with 4 to 9 years experience and the lowest was in a group with 1 to 3 years experience. The result of scheffe-test for after-examination indicated that there were significant difference between a group with 1 to 3 years and a group with over 10 years experience with respect to the establishment type, the commitment of the teachers in the public kindergarten was higher than that of the teachers in the private kindergarten. Thirdly, the result of the examination about the correlation between the degree of teacher s participation in decision making and commitment showed that there were correlation. By sections, correlation ranked highest in order of Goals/Vision/Mission, Facilitating Procedures and Structures, Staff Development, Curriculum/Instruction, Bedget and Operations. The result of this study indicates that the commitment of teachers can get higher by encouraging the teachers to participate in the process of decision making.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE