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대학생 성교육을 위한 성지식 수준에 관한 연구

Title
대학생 성교육을 위한 성지식 수준에 관한 연구
Authors
문지원
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 교육심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 포괄적인 성지식 질문지를 이용하여 대학생들의 성지식 수준을 측정하는 것과, 여러 변인들에 따른 성지식 수준을 비교하는 것이다. 이러한 연구를 통하여 대학생 집단에 대한 성교육의 필요성을 인식시키고, 성교육 내용으로 실질적이고 과학적인 성지식을 강조하고자 한다. 그리고, 성지식에 관한 연구를 활성화시키고, 앞으로 실시될 성교육 프로그램에 이론적 근거를 제공하고자 한다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 대학생들의 성지식 수준을 측정한다. 1) 성지식을 포괄적으로 측정할 질문지를 만든다. 2) 만든 질문지로 대학생들의 성지식 수준을 측정한다. 2. 여러 변인들에 따라 성지식 수준이 어떠한 차이를 보이는지 알아본다. 1) 성별에 따라 성지식 수준이 차이를 보이는가? 2) 학년에 따라 성지식 수준이 차이를 보이는가? 3) 이성교제 경험에 따라 성지식 수준이 차이를 보이는가? 4) 성경험에 따라 성지식 수준이 차이를 보이는가? 5) 군복무 유무에 따라 성지식 수준이 차이를 보이는가? 6) 성교육 경험에 따라 성지식 수준이 차이를 보이는가? 3. 성교육 교과목 수강 요구도와 원하는 성교육 내용을 알아본다. 본 연구는 서울시 4개 종합대학교 남녀 대학생 383명을 연구대상으로, 1999년 3월 4일부터 12일까지 설문 조사하였다. 본 연구에서 사용한 도구는 연구과정에서 제작한 108 개의 문항으로 구성된 질문지이다. 설문지 내용은 지시문과, 성교육 경험 및 효과에 대한 10 문항, 성지식 수준을 측정하기 위한 78 문항, 성지식에 대한 의견 3 문항, 성 관련 행동에 대한 10 문항, 인구 통계학적 질문 10 문항으로 구성하였다. 본 연구의 연구 문제들에 대한 결과는 다음과 같다. 1. 성지식 수준을 측정하기 위한 질문지를 5개의 분야(성기관의 구조 및 기능, 임신 및 출산, 성건강, 성행위, 성성향)를 포함시켜 구성하였다. 성지식 질문지의 전체 신뢰도 계수는 .91로 이 질문지가 성지식을 측정하는 데 신뢰로운 것으로 검증되었다. 2. 성지식 수준은 다음과 같았다. 20문항으로 구성된 성기관의 구조 및 기능 분야의 수준은 평균 12.04(표준편차 2.83), 16문항으로 구성된 임신 및 출산 분야의 수준은 평균 10.07(표준편차 2.33), 23문항으로 구성된 성건강 분야의 수준은 평균 11.84(표준편차 4.35), 13문항으로 구성된 성행위 분야의 수준은 평균 5.92(표준편차 2.58), 6문항으로 구성된 성성향 수준은 평균 3.07(표준편차 1.48), 종합 78문항의 수준은 평균 42.95(표준편차 9.96)로 조사되었다. 중상위권 대학교 학생으로서 그들의 다른 분야에 대한 지적 수준과, 고등학교까지 성지식과 관련된 교과목을 학습한 점과, 성교육 경험을 고려할 때 대체적으로 낮은 수준이라고 평가할 수 있다. 3. 여러 변인들에 따른 성지식 수준의 차이는 다음과 같았다. 1) 성별에 따라 성지식 수준을 비교한 결과, 남학생 집단의 성지식 수준이 여학생 집단의 성지식 수준보다 유의미하게 높은 것으로 조사되었으며, 특히, 성건강과 성행위 분야에 대해 여학생보다 더 잘 알고 있었다. 2) 학년별 성지식 수준은 고학년일수록 높은 것으로 조사되었는데, 1학년과 2학년이 큰 폭의 수준 차이를 보이고 3, 4학년으로 올라 갈수록 조금씩 높아지는 양상을 보였다. 학년 간 비교에서는 1학년이 2학년, 3학년, 4학년보다 유의미하게 낮은 것으로 나타났으며, 성지식 분야에서는 성건강, 성행위, 성성향 세 분야에서 차이가 유의미하였다. 3) 이성교제 경험에 따른 성지식 수준 비교에서는 이성교제 경험이 있는 집단이 경험이 없는 집단 보다 유의미하게 높은 것으로 조사 되었으며, 특히, 성건강과 성행위에 대해 더 잘 알고 있는 것으로 나타났다. 4) 성관련 행동에 따른 성지식 수준 비교에서도 성경험이 있는 집단이 경험이 없는 집단에 비해 전체적으로 성에 관하여 더 잘 알고 있었으며, 성지식 수준이 유의미하게 높은 것으로 조사되었다. 분야 면에서는 성행동과 관련 있는 임신 및 출산, 성건강, 성행위에서 유의미하게 잘 아는 것으로 조사되었다. 또, 성관계 유무에 따른 차이가 성별, 학년별, 이성교제 유무 등 다른 변인들 보다 큰 것으로 나타났다. 5) 군복무에 따른 성지식 수준 비교에서는 군복무 필 집단과 미필 집단이 성건강을 제외한 모든 분야에서 유의미한 차이를 보이지 않았으며, 성건강 분야에서는 군복무 필 집단이 유의미하게 높았다. ; The purpose of this study is two folds: 1) to develop a comprehensive scale to measure the level of sexual knowledge suitable for university students and 2) to compare levels of sexual knowledge among various university student groups based on some demographic and other relevant variables. The findings of this study will provide a theoretical support for sex education program for university students and other important information on whether such program is necessary and if so, what to be included in it and how it should be conducted. More specific objectives of this study are: 1. To measure the level of sexual knowledge among various university groups, a comprehensive scale covering sex organs and their function (SOF), pregnancy and child birth (PCB), sexual health (SH), sexual behaviour (SB), and sexual identification (SI) is to be developed. 2. To examine differences in the level of sexual knowledge among various university groups: 1) Between male and female groups. 2) Between students who are in different levels of study, i.e., 1st, 2nd, 3rd and 4th year students. 3) Between those who have completed military service and those who have not. 4) Between those who have dating experience and those who have not. 5) Between those who have sexual experience and those who have not. 6) Between those who have had any sex education and those who have not. 3. To investigate the level of demand for sex education at the university level and the content of sex education to be included for university students. This study was conducted during the period of March 4th-12th, 1999 using a sample of 383 students from four universities in Seoul. Participants completed a questionnaire consisting of 108 items. Of these 10 items concerned about previous sex education prior to this study, 78 items about sexual knowledge, 3 items about participants opinion on their sexual knowledge, 10 items about their sexual behaviour, and 10 items about their demographic background. The findings from this study are: 1. A comprehensive scale to measure sexual knowledge which covers five areas (subscales) was developed: sex organs and their function (SOF, 20 items), pregnancy and child birth (PCB, 16 items), sexual health (SH, 23 items), sexual behaviour (SB, 13 items), and sexual orientation (SO, 6 items). It was found that the total scale is highly reliable with Cronbach s alpha being .91. 2. Mean scores of the five subscales for the total sample are: 12.04 (SD=2.83) out of 20 for SOF, 10.07 (SD=2.83) out of 16 for PCB, 11.84 (SD=4.35) out of 23 for SH, 5.92 (SD=2.57) out of 13 for SB, and 3.07 (SD=1.48) out of 6 for SO. The mean score for the total scale was 42.95 out of 78 with the standard deviation being 9.95. hese results are found to be low (only % level) considering the participants background in terms of their intellectual level in other areas than sexual knowledge, previous sex education they had, and sexual or dating experience. 3. Differences in the level of sexual knowledge among various university groups were found as follows: 1) Male students tend to have a higher level of sexual knowledge compared to female students. In particular, male students showed significantly higher mean scores in the areas of sexual health (SH) and sexual behaviour (SB) than their counterpart. 2) Students who are in higher levels of study tend to have more sexual knowledge than students who are in lower levels of study. The 1st year students had a significantly lower level of sexual knowledge compared to those of the other three groups. The statistical analysis indicates that the significant difference was found between 4th year students on one part and 1st and 2nd year students on the other part only in the two areas of sexual health (SH) and sexual behaviour (SB). 3) It was found that previous dating experience tend to enhance the level of sexual knowledge among university students particularly in the areas of SH and SB. 4) Previous sexual experience was also an important variable which affected the level of sexual knowledge almost every area of the scale. Those who had sexual experience showed significantly higher mean scores than those who had not in the areas of pregnancy and child birth (PCB), sexual health (SH), and sexual behaviour (SB). The difference in this variable was much greater than those in all other variables such as gender, level of study, dating experience, etc. 5) The variable, whether male students completed military service or not, yielded a significant difference only in the area of sexual health (SH). That is, those who completed military service had a significantly higher level of knowledge about sexual health compared to those who were not in military service. 6) The variable, whether students had any sex education before, was significant only when they had such activities at university level. The sex education they had at high school level did not yield significant difference in their current level of sexual knowledge. However, sex education they had at university level enhanced their knowledge particularly in the area of pregnancy and child birth (PCB) and sexual health (SH). 4. It was found that 80.1% wanted to have a proper sex education at university level. The areas they seek further information are pregnancy and contraception (15%), sexual values and ethical issues (14%), love, marriage and male/female relationships (11%), and sexual violence (10%). In summary, this study found that the current level of sexual knowledge among university students is relatively low; male students tend to know more about sex than female students; the higher the level of study, the more knowledge they have; students who have dating or sex experience have better knowledge than students who have not; and those who had sex education at university level showed a higher level of sex knowledge than those who had not. However, military service or sex education at high school level were not significant factor determining the level of sexual knowledge. Based on the findings of this study, it is strongly suggested that it is imperative to provide proper education in all areas of human sexuality at university level so that university students can be well equipped for ever changing sexual environment with their own full responsibility and properly prepared for any sexual relationships in their marriage or other intimate relationships. As to the sex knowledge scale developed in this study, it may be used as an instrument for research purpose. It also may be used to assess the effect of such sex education program. In this case the scale may be administered as a pre-test early in the beginning of the program and a post-test at the conclusion of the program.
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