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현행 고전 문학 교육의 문제점과 개선 방안 : 고등학교 국어(상)교과서를 중심으로

Title
현행 고전 문학 교육의 문제점과 개선 방안 : 고등학교 국어(상)교과서를 중심으로
Authors
최화순
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
교육 과정은 한 나라의 교육 계획과 내용 방법 및 평가 등을 수립하여 그 지침에 의해 교육적 성과를 구현하도록 제시한 것이다. 본 연구는 제5차 교육 과정에서부터 시작되어 제6차 교육 과정까지 이어진 도구주의 기능주의 중심의 교과관 아래, 문학 교육 특히 고전 문학 교육이 어떻게 이루어지고 있는지를 국어 교과서(상)을 중심으로 교수-학습 내용과 방법상의 여러 가지 문제점을 살펴보고 개선방안을 제시해 보겠다. 제Ⅱ장에서는 문학 교육의 일반적 구체적 목표를 살펴보고 국어 교과 속의 고전 문학 영역의 위상을 살펴보았다. 제Ⅲ장에서는 구체적으로 고전 문학 교육의 교수-학습 과정을 내용적인 측면과 방법적인 측면으로 나누어 설문지를 통해 실태 분석을 하였다. 여기에서 나타난 결과를 가지고 문제점과 개선 방안을 Ⅳ장에서 제시해 보았다. 얻어진 결론은 아래와 같다. 첫째, 교수-학습 과정의 내용적 접근으로 교사가 수업 시간에 다루는 학습목표와 학습 활동, 학습 내용을 살펴볼 때 각각의 관계가 연관성이 부족한 것이 문제점으로 나타났다. 학습 목표 설정의 전체 틀은 도구주의 기능주의를 표방하면서 문학 영역의 학습 내용은 삶의 총체성 이해, 인간성 함양 등으로 범위가 지나치게 크므로 문학 수업이 피상적으로 흐르게 된다. 학습 활동 역시 작품의 이해와 감상 차원 이상의 내면화 단계를 많이 물음으로써 문항은 고전 문학 교육에서 이상적이나, 학습자들에게는 내용이 고전 문학이기에 현대 문학과 달리 낯설게 느껴지므로 난이도의 수준이 높아 적절하지 못하다. 또 교사들의 설문지를 통해 중시하여 지도하는 학습 내용을 추출해 보니, 제시된 학습 목표와 학습 활동의 범위를 벗어난 것들이 있었다. 결국 교사가 학습 내용을 재구성하여 학습 전략을 짜고 지도할 때 무엇을 어디까지 가르쳐야 하는가가 문제로 나타나고 있다. 그러므로 개선 방안으로 문학의 위상을 바로 세우고, 문학 교육의 대단원 학습 목표를 이상으로 두되, 실제 교수-학습을 할 수 있는 구체적인 고전 문학 교육의 목표를 제시하고, 문학의 특성을 학생들의 수준에 맞게 묻는 학습활동 평가가 이루어져야 하겠다. 둘째, 고전 문학 교수-학습의 방법적인 측면의 문제로 수업 형태와 보조자료 실태를 살펴보았다. 이상적인 토론 수업의 활성화가 어렵기 때문에 무리하게 학생들에게 요구할 수 없다는 점이다. 왜냐하면 교육 환경 면에서 55명 정도의 학생 수와, 고전 문학 작품을 감상할 수 있는 배경지식이 절대적으로 부족한 상태에서 배정된 시수가 문제이기 때문이다. 그러므로 강의식 수업 후의 토론식 수업 활동이 이루어지도록 시수와 학생수의 적절한 안배가 필요하다. 다음으로 문학 교육 연구가와 교사들의 협력 연구 하에 교수-학습의 기본적인 방향이 설정되어, 교사들에게 문학 교육에 필요한 전문적인 지식과 학습자들을 교육하기 위한 배경지식을 함양시켜야 하는데 교사용 지도서의 부재가 이를 어렵게 한다는 점이다. 또 교과서 부록도 취지는 좋으나 문제점이 많아 잘 활용되지 못하니 학생들에게 꼭 필요하게 개선되어 이용되도록 해야 하고, 효과적인 수업을 위해 멀티 기자재 사용이 가능하도록 소프트웨어를 계발하여 보급해야 하겠다. 교육부는 꾸준한 교사 재교육을 통해 교육의 질을 높이며, 구체적인 교수-학습 정보를 제공하고, 다양한 수업 모형을 계발하여, 교사가 학생들의 지적 능력과 개인별 수준에 알맞은 학습 전략을 재구성할 수 있도록 도와주어야 한다. 국어 교과서의 고전 문학 교육의 문제점을 해결하기 위해서는 개인의 노력뿐만 아니라 범국가적인 대책이 필요하다. ; Educational process is what is presented to embody the educational achievement by the guide of establishment of the educational plans, contents, methods and tests of a country. This study will examine under instrument-centered and functionalistic outlook from 5th to 6th Revision, how literature, especially classic literature education is accomplished with a focus on Korean Language text book, the first volume. It will also examine the problems of teaching-learning methods and present improvement plans of them. Chapter II shows the particular object of literature education and stature of literature field in Korean Language text book. Chapter III shows that teaching-learning process of classical literature education is examined by questionaries, on both sides of contents and methods. With the result, chapter IV presents problems and improvement plans of classical literature education. The summary and conclusion is like following: First, in teaching-learning classes it is the problem that educational object, activity and content are not completely connected to each other. The whole frame of the educational object stands for instrument-centralism and functionalism, but educational content is so broad such as understanding of life entirety and cultivation of humanism that literature class goes shallow and superficial. Educational activity also deals with internalization of literature, which is more difficult than understanding and appreciation of literature. That subject is ideal for classical literature education, but too difficult for students who are not familiar with it. Through analysis of questionaries, it is extracted that some class content is contrary to the extent of object and activity for education. As a result, it is the problem that what and how teachers should teach when they reorganize the educational, establish strategy and guide the students. Therefore, as improvement plans, the stature of literature should be established. With the general object for literature education pursued as an ideal, particular object for classical literature and the activity of asking students the trait of literature according to their level should be accomplished. Second, the form of classes and actual conditions of supplementary materials are problems. Because of the inferior state of about 55 students in one class and insufficient class hours with imperfect background that supports appreciation of classic literature works, the ideal activation of discussion in class is impossible to be demanded of students. Therefore, the proper hour of classes and number of students should be distributed in order that discussion class activity with lecture class should be fulfilled. Third, it is the problem that the guides for teachers that directs the base of teaching-learning under the cooperative studying of research workers of literature education and teachers of Korean Language is insufficient. In this situation it is hard for teachers to cultivate the background for professional knowledge for literature education and teaching students. In addition, appendices of text book has a good purport, but is not useful in class practically. They should be revised to help students to study. Softwares for multimedia materials should be developed and supplied for effective classes, too. The Department of Education should improve the quality of education by teachers in-service training, supply particular teaching-learning informations and develop various instruction models. It also should help teachers to reform appropriate educational strategies according to students intellectual ability and level. Pan-national countermeasures as well as individual ones should be considered to settle up the problems of classic literature education in Korean language text book.
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