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창의적 사고를 돕는 학습전략이 중학생의 쓰기교육에 미친 효과

Title
창의적 사고를 돕는 학습전략이 중학생의 쓰기교육에 미친 효과
Authors
강현희
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 국제 경쟁력의 성공과 실패가 창의력에 의해 좌우되는 현실에서 21세기를 맞이하는 교육도 이에 걸맞는 교육 내용과 교육방법이 강구되어야 한다. 이런 측면에서 볼 때 학교교육 중에서 국어과 수업은 논리적 사고와 창의성을 기르는데 큰 몫을 하고, 특히 쓰기교육은 중요한 몫을 하고 있다. 그런데 논리적 사고는 요즘 대학입시에서 논술고사의 비중이 높아짐에 따라 그 관심도가 높은 반면에 창의적 사고에 대한 지도는 그에 미치지 못하므로 연구의 필요성이 제기된다. 이에, 창의적 사고력을 돕는 학습전략을 중학생의 쓰기교육에 적용하여, 중학생이 쓰기교육을 통하여 창의적 사고를 신장시킬 수 있는 효율적인 쓰기 지도 방법을 모색해 보고자 본 연구를 하게 되었다. Ⅰ장의 서론에서는 연구의 필요성과 목적, 방법 및 대상과 선행연구의 고찰을 살펴보았다. Ⅱ장의 이론적 배경에서는 문헌 연구를 통하여 쓰기교육의 변화를 교육 내용의 변화와 교육 방법의 변화로 고찰해 보았다. 교수요목기부터 제 6차 국어과 교육과정의 변천을 살펴보고 제 6차 국어과 교육과정에서 쓰기교육의 학년별 목표와 내용체계 및 평가에 대하여 알아보았다. 또한 쓰기교육 방법의 변화를 쓰기교육의 모형이 1940년대 이후 변화하여 온 과정으로 살펴보고, 일반적인 쓰기교육의 지도방법에 대하여 알아보았다. 이러한 쓰기지도 방법에 따라 창의적 사고력을 돕는 학습전략을 연관시켜 이론으로 제시하기 위해 학습전략에 대한 인식, 원리, 방법을 알아보고, 창의적 사고력의 계발방법을 살펴보았다. Ⅲ장에서는 쓰기교육의 실제 방안으로 중학교 국어과 쓰기 영역 내용체계에 따라 3학년 쓰기단원 교육이 이루어졌다. 이에, 쓰기교수·학습 전략의 원리는 창의적 사고를 돕는 학습전략의 필요성, 창의적 사고를 돕는 학습전략의 개념, 창의적 사고를 돕는 학습전략의 방법과 학습집단의 융통성으로 연계시켜 그 내용체계를 정리하였다. 이러한 쓰기 교수·학습 전략의 원리에 따라 쓰기 교수·학습전략의 모형을 설정하고, 쓰기 교수·학습 전략의 실제를 쓰기 수업에 전개하였다. Ⅳ장에서는 쓰기교육에서 ?e습전략의 실제 적용 양상을 비교반과 연구반으로 나누어 살펴보았다. 그런 후에 2차에 걸쳐 설문지로 비교반과 연구반을 조사하여 대비하고, 그 결과를 분석하였다. 1차 분석에서 학생들이 좋아하는 국어과 학습영역은 비교반과 연구반 모두 문학, 읽기, 말하기/듣기, 쓰기, 언어의 순으로 나타났다. 또 창의적 사고에서의 유창성, 유연성, 독창성, 적극성은 창의적 사고를 돕는 학습전략이 연구반에 영향을 미쳤으나 독자성은 별로 영향을 미치지 못하였다. 그 원인은 독자성은 오랜 기간 훈련을 요하는 사고이므로 학습전략의 투입기간이 짧았다. 따라서 중학교 국어과 교육에서 쓰기영역이 전체 영역의 15% 정도를 차지하고 있는데 쓰기교육의 중요성을 인식할 때 20% 정도로 확대되어야 한다. 2차 분석에서는 쓰기학습을 통해 향상되는 것을 연구반 학생들은 사고력 향상, 비교반 학생들은 표현력 향상이라고 답하였다. 이로써 연구반 학생들은 쓰기교육에서 사고력이 중요함을 인식하였다. 또, 쓰기 학습을 할 때 가장 어려운 부분에 대하여 연구반은 내용 창안하기와 내용 구성하기로 답하였고, 비교반은 표현하기와 내용 구성하기로 응답하여 이러한 사실을 뒷받침하고 있다.. 창의적 사고인 참신성과 정교성의 비교에서는 창의적 사고를 돕는 학습전략을 실시한 연구반에서는 비교반에 비해 긍정적 반응이었다. Ⅴ장에서 연구의 결론으로 창의적 사고를 돕는 학습전략을 쓰기단원에 적용한 결과 글쓰기에 대한 부담감을 줄일 수 있는 방안의 하나로 학생들의 사고력 신장에 쓰기교육이 도움을 주었고, 학생들이 쓰기교육에서 창의적 사고의 중요함도 인식할 수 있었다. ; In these days in which creativity is critical to the international competitiveness, Korean education for the upcoming 21st century calls for a new method and contents capable of developing such creativity. At this juncture, writing plays an important role in developing a student s logical thought and creativity in school education. This study is intended to find out an effective method of teaching writing in the middle school class which helps developing a student s creativity. The chapter Ⅰ, the introductory part, briefs why such study is needed, what are the object, method and subjects of the study. The chapter also reviews precedent studies in the past. The chapter Ⅱ, the theoretical background, presents followings: (1) Objectives, contents, and evaluation of writing by each grade in The 6th Middle School Korean Curriculum through the survey of relevant articles; (2) A review of historical development of models in writing education since 1940; (3) General methods of teaching writing; (4) A review of concept, principles and methods of learning strategy to theorize a new method based on conventional writing method combined by the learning strategy. The chapter Ⅲ shows an application of actual teaching of writing to the third year middle school students in accordance with the contents of writing part in the Korean textbook. The principle of teaching/learning strategy contains the principles regarding choice of contents, organization of contents, and expression and communication. The contents was arranged in such a way to connect these principles with those of learning strategy for creative thought. A model of teaching/learning strategy of writing is suggested based on the principles of the above strategy, which was applied to the class roon teaching. The chapter Ⅳ shows the verified result of above teaching writing method. The verified result was obtained by three different questionnaires made to the students. In the first questionnaire, it was shown that the students in both experimented groups and controlled groups liked literature, reading, speaking/listening, writing, and language in descending order. In the comparison of fluency, flexibility, originality, individuality and positiveness all of which are the indicators of creative thought, experimented group was influenced by fluency, flexibility, and originality, while positiveness and individuality had little influence on the students. The reaon is why writing education in modern middle school Korean class has approximately 15% weight point. However, the weight point should increase to about 20% in order to adequately reflect its importance. The second questionnaire asked students what was improved through writing class. The students in the experimented group pointed out the improvement of thinking, while the controlled group answered the increase of expression. There was no significant difference between the controlled group and experimented group in persistency, a factor of creative thought . In the comparison of freshness which contributes to creative thought, study strategy of creative thinking influenced on the experimented group while elaborateness had little influence on them. The chapter Ⅴ, the conclusory part, presents that applying the learning strategy for creative thought to the students could help the students realize the importance of thought, diminish their burden of writing and increase their thinking power in writing.
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