View : 31 Download: 0

사회문제 중심의 교육과정 내용 구성에 관한 연구 : 사회과 교육을 중심으로

Title
사회문제 중심의 교육과정 내용 구성에 관한 연구 : 사회과 교육을 중심으로
Authors
왕현진
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
사회과 교육의 궁극적인 목적은 민주시민 양성에 있다. 민주시민이 되기 위해서는 사회현상을 정확하게 바라보고, 올바른 판단력을 갖고, 합리적으로 문제를 해결할 수 있는 능력이 요구되는데, 이러한 능력을 길러주기 위해서는 사회과 교육에서 사회문제를 중심으로 하는 교육과정이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 우리 현실에 적합한 사회문제 중심의 내용구성에 대해 살펴보기 위해서, 논쟁적 문제 중심의 모형과 지구촌 문제 중심의 모형, 우리나라의 사회문제 중심의 모형을 종합하여 사회문제의 유형을 인간의 가치에 대한 내용, 지구촌의 지속적인 문제에 대한 내용, 특수한 논쟁점의 문제에 대한 내용, 과학기술의 문제에 대한 내용으로 나누고, 사회문제 중심의 교육과정에서 다루어야 할 사회문제의 종류를 알아보기 위해 중·고등학생 200명을 대상으로 사전조사를 실시하여 23개의 사회종류를 선정하였으며, 이 문제들을 각 유형에 따라 정리하여 우리나라 사회문제 중심의 분석모형을 제시하였다. 그리고 이 모형을 준거로 하여 5차와 6차 중·고등학교 사회과 교과서에 나타난 사회문제의 유형별·종류별 비중과 특성 및 연계성을 분석하였으며 교사 50명과 중·고등학교 학생 600명을 대상으로 하여 사회문제 중심의 내용 구성을 위한 의견을 조사하였다. 사회문제 중심의 교육과정에 대한 의견 조사에 있어서 교사 50명 중 41명이 찬성의 입장을 보였고, 학생의 경우에 중학생은 68%가, 고등학생은 60%가 사회문제 중심 교육과정을 지지하였다. 현재 중·고등학교 교과서를 분석한 결과와 교사·학생의 의견을 종합하여 분석준거로 제시한 모형을 재구성하여 공간을 중심으로 일어나는 문제, 시간변화에 따른 역사성의 문제, 인간의 가치에 대한 문제, 지구촌의 지속적인 문제, 특수한 논쟁점의 문제의 5가지 유형을 중심으로 사회문제의 내용과 종류를 정리하여 우리나라에 적용가능한 사회문제 중심의 내용 구성안을 제안해 보았는데, 사회문제 중심 교육과정의 내용구성을 할 때에 고려해야 할 점을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 사회과의 목표적인 측면에서 볼 때, 사회에 대한 올바른 이해와 판단력을 바탕으로 창의적인 문제해결능력과 합리적 대안책을 제시할 수 있는 민주 시민을 양성하고, 21세기 세계화·국제화 시대에서 절실하게 요구되는 세계 시민의 자질 형성에도 기여할 수 있도록 지구촌적 관점에서 내용이 구성되어져야 한다. 둘째, 사회과의 통합적인 성격에서 불 때, 학생들에게 사회에서 일어나는 현상들을 전체적이고 종합적인 시각에서 바라볼 수 있는 능력을 길러주기 위해서, 특정한 사회문제의 종류와 유형에 치우치지 않고, 다양한 사회문제가 고르게 포함되도록 내용 구성이 이루어져야 할 것이다. 셋째, 사회과의 내용적인 측면에서 볼 때, 현실생활과 교육과정이 상호연계성을 가지고 이루어져, 학생들이 흥미와 관심을 가지고 적극적으로 참여하며 실제 생활에 적용할 수 있도록, 시사적이고 현실적인 내용구성이 이루어져야 할 것이다. 그리고 학생들의 발달 수준에 따라서 중학교와 고등학교 교육과정이 연계성을 가지고 심화·확대가 이루어지도록 사회문제를 중심으로 한 교육과정이 구성되어야 할 것이다. 이와 같은 사회문제 중심 교육과정의 내용 구성을 통해서 교육현장과 현실 사이의 거리감을 없애고, 학생들에게 관심과 흥미를 유발시켜서 사회문제 해결에 필요한 비판적인 사고능력과 창의적인 문제해결능력을 기르는데 기여할 수 있을 것이다. ; The ultimate goal of the social studies is to cultivate democratic citizen who has critical thinking ability and resonable mind for solving problems. To accomplish this goal, the content composition of social problem-centered curriculum is demanded in the social studies. Therefore, in this study, to investigate the composition of contents centered on those social problems adequate to our country s realities, models centered on controversal problems, global village problems and Korean social problems were put together to classify the types of social problems into contents on human values, contents on the continuous problems of global village, contents on problems at the specific point of controvrs and contents on scientific/technological problems, and to see kinds of social problems to be dealt with in the curriculum centered on social problems, a preliminary research was carried out over 200 middle and high school students to select 23 kinds of social problems and arrange them into each type of problems to present models for analyzing our country s social problems. With this model, I have analyzed social problem-related contents which are reflected in the textbooks of 5th, 6th curriculum of social studies, and inquired the opinion of teachers and students in the middle and high schools on the social problem-centered curriculum. In the 41 persons out of 50 teachers and 68 percents of middle school students, 60 percents of high school students support the social problem-centerd curriculum. By reconstructing the model presented through analyzing middle and high school texts and referring to the opinions of teachers and students, and by arranging the contents and kinds of social problems mainly around those five types of problems such as problems occurring around the space, problems of historicity due to the change of time, problems of human values, the continuous problems of global village and problems at the specific point of controversy, certain plans for composing contents applicable to our country were obtained, and things that must be taken into consideration when composing the contents of the curriculum centered on social problems are as follows; First, in regard to the educational aim of social studies, contents should be composed to cultivate democratic citizens who can present reasonable alternatives on the basic of correct understanding and judgment of society together with creative problem solving ability and to make them contribute to forming the qualities of world citizen being acutely demanded in the age of globalization and internationalization of the 21st century. Second, in regard to the integrated character of social studies, the contents should be composed to include various social problems evenly without being partial to particular kinds or types of social problems to develop students ability to see social phenomena from overall and synthetic point of view. Third, in regard to the contents of social studies, composition should be topical and practical to have a reciprocal connection between real life and the curriculum to make students to positively participate in and adapt themselves to actual circumstances with interest and concern. And in accordance with the levels of students development, curriculum should have certain connection between middle and high school educational courses to deepen and expand the contents. Through these composition of contents, the gap between the educational field and the realities of life could be eliminated, and the curriculum itself could induce students interest and concern, thus contribute a lot to develop their critical thinking and creative problem solving abilities necessary to solve social problems.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE