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그레고리오 성가(Gregorian chant) "센토니제이션(Centonization)"의 새로운 이론적 조망 : tract를 중심으로

Title
그레고리오 성가(Gregorian chant) "센토니제이션(Centonization)"의 새로운 이론적 조망 : tract를 중심으로
Other Titles
Toward a new theoretical view of centonization in Gregorian chant : the tract
Authors
박은선
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
그레고리오 성가(Gregorian chant)는 6세기경 교황 그레고리오 1세(Gregorius Magnus, 재위 590-604)에 의해 당시 성가들이 정립과 집대성됨으로서 그의 이름으로 지칭(Cantus Gregorianus, Gregorian chant)된 서양음악 역사상 가장 중요한 음악 자료이다. 그레고리오 성가는 서양 순수 음악의 시대를 초월한 원천적 자료로서 중세와 르네상스는 물론 바로크, 고전, 낭만, 그리고 현대에 이르기까지 그 시대를 대표하는 작품들의 창작적 고안과 음악 이론에 그 영향력을 미쳐 왔다. 뿐만 아니라 오늘날에도 그레고리오 성가는 가톨릭 교회의 전례 예식 음악으로 사용되고 있다. 본 논문에서는 그레고리오 성가에 있어서 전례 예식 음악의 차원을 넘어 순수 음악적 차원에서 서양 음악의 작곡 기법과 이론으로서의 센토니제이션(centonization)을 연구하였다. 센토니제이션은 그레고리오 성가에서 몇 개의 기본적 악구(standard phrase)들의 짜모으기 방법(patchwork, cento)으로 알려져 오고 있으나, 이에 관한 이론적 근거와 이를 통해 성가를 구성하는 기법에 대해서 깊이 있는 연구가 서양에서마저 전무한 형편이다. 따라서 본 연구는 센토니제이션 기법 연구를 통해 서양 음악 창작에 대한 작곡 기법과 음악 이론의 기본 개념을 밝히고자 하였다. 센토니제이션 기법 연구의 원천 자료로서 Liber Usualis를 택하였다. Liber Usualis를 통하여 그레고리오 성가의 전례 변천 과정과 기보법(notation), 선법(mode), 가사(text), 그리고 이들 중 Tract를 통해서 센토니제이션을 집중적으로 연구하였다. Tract는 시편창(psalmodic)으로 불려지는 그레고리오 성가들에서 가장 오래된 역사를 지닌 성가이다. Tract 고악보의 해석과 함께 당시 이론을 적용하여 분석함으로서 센토니제이션에 사용된 선법의 기능과 형식(form), 구성요소(formula), 기본악구(standard phrase)의 분류, 기본악구의 기본형과 변형 관계를 논하고, 센토니제이션 목록 정리와 더불어 센토니제이션의 사용 법칙과 변형 기법(variation)의 특징들을 밝혔다. Cento의 공유, cento의 결합, cento의 유동, cento의 진행, 특정 선법 내에서 핵심 cento들의 구조적 조건과 진행을 밝힘으로서 이것들은 궁극적으로 센토니제이션의 이론으로서 규명되었다. 이러한 과정에서 Tract를 구성하는 핵심 cento들은 선법과 구성요소에 의한 음 기능을 통해 단일 동기(motive)로 구성된 것임이 새롭게 밝혀졌다. 단일 동기는 특정 선법들 간의 동일한 구조적 요인으로 인해 Tract의 수 많은 작품들에서 다양한 변형 기법에 의해 센토니제이션의 기본 요소로 인정된다. 따라서 단일 동기는 cento의 특성에 따라 선법 기능에 의한 구성요소와 연계하여 전개되며, 특히 변형 기법을 통하여 음악적 구조와 형식을 이룬다는 것이 센토니제이션 이론의 대원칙으로서 논증되었다. 본 논문에서 밝혀진 그레고리오 성가에서 센토니제이션 기법은 서양 음악 작곡 이론의 기본 원리로서의 변형 기법과 서양 음악 철학의 중심적 사고로서의 단일 개념으로 증명된다고 하겠다. ; Gregorian chant is named after Gregory the Great (Gregorius Magnus), Pope from 590 to 604. It was collected and codified out of the liturgical music during his reign and has come down to the present as one of the most important musical material of Western music history. Gregorian chant is the foundation for the creativeness of Western absolute music from the Middle Ages to the present. Besides it is still being used as the traditional, liturgical music in the service of Catholic Church. In this dissertation, Gregorian chant is introduced to discover the method of centonization which influences composition and theory of Western music. It is known that centonization comprises standard phrases of Gregorian chant, used as a kind of musical patchwork. There are not enough researches even in the West how the chants were composed from centonization in a theoretical perspective until today. Liber Usualis is the major liturgical book which contains Gregorian chants. Among them the Tract chosen is for the source material of centonization. The Tract is the oldest among the Gregorian chants which are called psalmodic. By analysing the old manuscripts of the Tract based on the theory available in the Medieval and the Renaissane periods, it will be stated how the function of mode is used and also be explained how the form and the formula are created by the centonization. The classification of the standard phrases, transformations of motives and characteristics of centonis are formulated. It has been discovered that commonality, combination, movability and progresssion of the centonis. The structural element of the cento in the particular mode crystalize the centonization. The chief centonis comprising from the Tract consists of one single motive on which mode and component parts of melody operate functionally. A mono-thematic concept can be recognized as the basic element of centonization in each particular modes. Therefore, the mono-thematic idea is developed along with modally dependant elements functioning under the attributes of a cento. It is proved that the various structures and forms are resulted by multiple variations of the singular principle motive. The concept of monothematicism in the creation of chants can be ascertained as a fundamental truth of the single core Western philosophy in music.
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