View : 18 Download: 0

학습계약이 사회과 학업성취와 학습태도에 미치는 영향

Title
학습계약이 사회과 학업성취와 학습태도에 미치는 영향
Other Titles
The Influences of Learning Contract on Academic Achievement and Learning Attitude
Authors
임지선
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 사회과일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김왕식
Abstract
지식과 정보가 생활의 중심을 차지하고 부가가치를 창조하는 중요한 자원으로 자리잡게 되면서 사회는 급속하게 변화하고 있다. 학교에서 배운 지식은 빠른 속도로 무용화되고, 학교교육의 탄력적인 운영과 계속교육을 통한 지식의 보충이 끊임없이 요구된다. 이러한 사회의 변화에 부응해 학교교육은 공급자 중심에서 벗어나 교육수용자, 즉 학습자 중심의 교육과정으로 탈바꿈하여 가르치는 교사 중심에서 배우는 학생중심으로 전환하고 있다. 이로 인하여, 학습자 스스로 학습에 대한 목표 의식을 가지고 학습과정을 관리, 주도해 나가면서 목표 달성을 위해 가장 효과적인 학습 전략을 체계적으로 적용하는 자기주도적 학습의 중요성이 더욱 부각된다. 자기주도적 학습은 개별학습자가 타인의 도움 여부와 상관없이 학습자 스스로 학습요구를 진단하고 학습목표를 설정하며 목표로 설정한 학습을 해 나가는 데 요구되는 인적·물적 학습자료를 확보하고, 적합한 학습전략을 선택·실행하며, 학습을 통해 성취한 학습결과를 스스로 평가함으로써 학습해 가는 과정에서 스스로 주도적인 역할을 수행하는 학습이다. 본 연구에서는 초등학교 5-6학년에 이르면 자기주도 학습을 할 수 있는 능력이 발달하기 시작한다는 선행연구에 근거하여 초등학교 6학년을 대상으로 학습계약에 의한 자기주도적 학습을 실시하였다. 학습계약은 학습자가 자신의 학습계획을 서면으로 나타내는 것으로 학습에 대한 책임감, 학습에 있어서의 목적지향적인 행동을 유도하며 학습자들의 학습활동계획의 지침서 역할을 하는 것이다. 학습계약에 의한 자기주도적 학습을 실시했을 때 초등학교 사회과 학업성취와 학습태도가 어떻게 변화하는지를 규명하는 데 본 연구의 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구가설을 설정하여 연구를 추진하였다. 첫째, 학습계약에 의한 자기주도적 학습방법이 전통적인 강의식 수업보다 초등학교 사회과 학업성취도 향상에 효과적일 것이다. 둘째, 학습계약에 의한 자기주도적 학습방법이 전통적인 강의식 수업보다 사회과 학습태도 변화에 긍정적인 영향을 미칠 것이다. 이러한 가설을 구명하기 위해 서울시 소재 초등학교 6학년 2개 학급 83명의 학생들에 대해, 3월 21일부터 4월 16일까지 사회교과 정규 수업 시간에 주당 2일씩 4주 동안 총 10시간에 걸쳐 80분 단위로 수업을 실시하였다. 검사도구는 학업성취도 검사 및 권낙원(1985)이 제작한 학습 태도 검사지를 기초로 하여 강신호(1998)가 수정·보완해 제작한 학습태도 검사지를 사용하였다. 실험처치 후 가설을 검증하기 위해 집단별로 평균과 표준편차를 구하고, 집단간 차이를 검증하기 위해 T-검증을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습계약을 활용한 자기주도적 학습방법과 전통적인 강의식 수업의 형태를 비교했을 때 초등학교 사회과 학업성취에서 학습계약을 활용한 집단의 학업성취도가 지식·이해 영역과 가치·탐구 영역 모두에서 유의미하게 향상되었다. 둘째, 학습계약을 활용한 자기주도적 학습방법을 적용한 집단은 통제집단에 비해 동기와 가치관 요소에서 학습태도가 유의미하게 향상되었다. 따라서 본 연구는 학습계약에 의한 자기주도적 학습방법이 초등학교 학생의 사회과 학업성취도 및 학습태도 향상에 유의미한 효과가 있음을 확인하였다.;The society is changing rapidly from the knowledge and the information placed in the center of life. This knowledge and information play an important role in creating the value. The knowledge that we learn at school becomes useless too quickly, therefore schools need to change. Continuing education is required to compete in today's society. To meet this demand of society, schools are changing their focus from the teachers to the students. Therefore it is important for the student to apply proper learning strategy to achieve their goal, Self-directed Learning. Self-directed Learning (SDL) teaches each student to set their goals for learning regardless of others' help. Students decide what they desire to learn, acquire the resources they need, choose the proper learning strategy and then evaluate the result of learning. Students take the initiative in their learning. Previous study on students at grades 5-6 show students at these age starts developing the ability for SDL. 6th grade students participated in this study to perform SDL through learning contract. Learning contract was for each student to write their own plan, teach them the responsibility about learning, lead them to make proper behavior for goal achievement and guide them through their learning. The purpose of this study is to show that when student perform SDL, how it will affect elementary school education and students' learning behaviors. The hypotheses of this study were as follows. First, SDL through the learning contract would be more effective than traditional learning for elementary school social studies education achievement. Second, SDL through the learning contract would be positive effect to the social studies learning attitude than the traditional one. To prove hypotheses, I studied total 83 students in two classes of 6th grade in Seoul. This was placed from March 21st to April 16th, twice a week for four weeks, 10 hours and 80 minutes term each. I used learning achievement test and learning attitude test based on Kwon, Nak-ho and Kang, Shin-won's work. To prove hypotheses, I used the mean and the standard deviation between groups. To prove the difference between groups, I used T-curves. The results of this study were as follows. First, after comparing groups in environmental effect and scholastic achievement, students who tried SDL through the learning contract showed improvement in knowledge-understanding field and value -research field than those who tried traditional learning. Second, SDL through the learning contract group improved in motive and one's value factor than traditional group. Therefore, this study shows SDL through the learning contract is effective for elementary students to improve their social studies achievement and learning attitude.
Description
☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE