View : 20 Download: 0

NIE 프로그램 개발에 대한 NIE 실천교사의 인식 및 요구조사

Title
NIE 프로그램 개발에 대한 NIE 실천교사의 인식 및 요구조사
Other Titles
An Investigation of NIE-practiced Teachers' Recognition and Needs for NIE Programs
Authors
박미영
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 교육과정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
서경혜
Abstract
최근 NIE(newspaper in education)에 대한 관심이 증가하면서 완성도 높은 프로그램을 개발하려는 움직임이 활발해지고 있다. 이 연구는 NIE 프로그램 개발을 위한 기초 자료를 제공하는데 목적을 둔다. ADDIE 모형과 Dick & Carey 모형은 교육프로그램 개발을 위한 첫 단계로 요구분석을 제안한다. 교육과정학자 Taba 역시 커리큘럼 개발의 8단계에서 요구진단을 최우선 순위에 둔다. 실행단계의 착오를 최소화하기 위해서이다. NIE는 신문을 활용하는 것이고 신문은 교사에 의해 채택되는 여러 교수 매체 중 하나이기 때문에, 본 연구에서는 NIE 실천을 촉진하려면 프로그램 사용자인 교사의 요구를 진단·개발의 전 단계에 처방하여 프로그램을 제작하는 것이 중요하다고 생각해서 교사의 요구를 질문지를 통해 조사했다. 설문은 크게 인식조사와 요구조사로 구분되며, 인식조사는 다시 첫째 NIE 수업을 하는 이유, 둘째 NIE 수업을 하기 힘든 이유의 두 영역으로, 요구조사는 첫째 NIE 교사용 지도서, 둘째 NIE 교수-학습 활동(지), 셋째 NIE 평가, 넷째 NIE 연수, 다섯째 신문업계 지원활동의 다섯 영역으로 세분된다. 연구대상은 NIE 실천교사로 제한했다. NIE를 실천해본 교사의 평가가 프로그램의 질을 높이는 데 반드시 필요하다고 생각했기 때문이다. 주요한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사용 지도서에 관한 질문에서 응답교사의 73%는 ‘자습시간용’, 77%는 ‘창의적 재량활동용’, 85%는 ‘특정 영역 개발용’을 중요하게 다루어야 한다고 반응했다. 둘째, 교수-학습 활동지에 대한 질문에서 교사들은 소요시간 ‘30분 내외(45%)’의 활동지를 ‘홈페이지(47%)’를 통해 ‘1주 1회(43%)’ 제공받기를 원했다. 셋째, NIE 수행을 평가하는 데 ‘포트폴리오(77%)’가 가장 효과적이며 ‘평가 기준이 모호(51%)’해 평가가 곤란하다고 응답했다. 넷째, 연수과목으로 ‘교수-학습방법 전달(56%)’을 가장 중요하다고 생각하며 학교에서 실시하는 NIE 연수는 ‘4~8시간(31%)’이 가장 적당하다고 답했다. 다섯째, 신문업계의 역할로 중요한 것은 ‘홈페이지에 아이디어제공(81%)’ - ‘네트워크 구축(54%)’ - ‘우수 지도사례 보도(52%)’의 순으로 응답했다. 연구 결과를 바탕으로 프로그램 개발을 위한 제언을 하자면 다음과 같다. 첫째, 교사용 지도서는 ‘정규 교과시간용’은 물론이고 ‘자습시간용·창의적 재량활동용 및 특정 영역 개발용’ 등으로 세분하여 개발될 필요가 있다. 둘째, 교수-학습 활동지는 소요시간 30분 내외의 프로그램을 1주 1~3회 홈페이지를 통해 제공하되 학생의 심리적 특성을 고려하는 것이 좋겠다. 셋째, NIE 평가를 위해 타당도, 신뢰도, 객관도, 실용도를 갖춘 평가도구를 개발하여 평가의 어려움을 해소한다면 NIE가 교육프로그램으로 정착·확산되는 데 도움이 될 것이다. 넷째, NIE 연수는 ‘교수-학습 방법’과 ‘실제 학생작품 예시’가 강화되어 실천에 실제적 도움을 줄 수 있는 방향으로 편성되는 것이 바람직하다. 다섯째, 신문업계는 NIE 확산을 위해 아이디어를 홈페이지에 제공하고 전국의 NIE 교사를 네트워크화 하여 교사 집단 스스로 NIE를 활성화 시킬 수 있도록 지원할 필요가 있다. 교사의 요구에 바탕을 둔 실천 가능한 NIE 프로그램이 체제적이고 체계적으로 개발되어 교단에 제공되는 것은 NIE 수업을 촉진시키는 데 도움이 될 것이다.;Recently, as NIE(Newspaper in Education) gains interests increasingly, the trend to develop a highly completed program gets active. This study is to present fundamental information for developing NIE programs. Both ADDIE model and Dick & Carey model suggest an analysis of needs in the first stage of developing an education program. Taba, an educational process researcher, also gives top priority to the analysis of needs in 8 steps of curriculum development. It is required to minimize an error in the execution step. NIE uses a newspaper, which is a kind of diverse teaching-and-learning media selected by teachers. Therefore, the researcher of this study considered that teachers' needs as a user of the program should be applied in the previous step of diagnosis and development to promote practice of NIE and the program should be produced. In this respect, the researcher carried out a questionnaire about teachers' needs. Questionnaire was composed of investigation of recognition and needs. Investigation of recognition was composed two(2) regions - the reason of NIE class and difficulties of NIE class. Investigation of needs was divided into five(5) regions - guidebook for NIE teacher, NIE teaching-learning activity (sheet), NIE evaluation, NIE training and support activity of the newspaper industry. The subject of this study was limited to NIE-practiced teachers. The reason is that evaluation by NIE-practiced teachers' is necessarily required to increase the quality of the program. Findings of this study are as follows. First, to a question about the guidebook for NIE-practiced teachers, 73% of teachers responded the book shall be valued ‘for self-study,’ 77% ‘for creative self-activity,’ and 85% ‘for the development of a specific field.’ Second, in a question about teaching-learning activity sheet, teachers wanted to receive an activity sheet prepared 'in about 30 minutes (45%)’ via ‘homepage (47%)’ 'once a week (43%).’ Third, they responded 'portfolio (77%)' was the most effective in evaluating performance of NIE whereas other teachers responded difficulties in evaluation due to ‘evaluation criteria is vague (51%).’ Fourth, with respect to a training subject, they responded ‘delivery of teaching-learning method (56%)’ was the most important and '4-8 hours (31%)' was the most appropriate for NIE training in the school. Fifth, they responded 'idea provided in homepage (81%)', 'building network (54%)' and 'reporting good guide case (52%)' were important as a role of the newspaper industry orderly. From the results of this study, the researcher suggests on development of program as follows. First, a guide for teachers should be developed by dividing into ‘for normal class’ and 'for self-study, for creative self-activity and for development of specific region’ in detail. Second, teaching-learning activity sheet should be provided via homepage 1-3 times a week as a 30-minute programs, considering students' mental characteristics. Third, if difficulties in evaluation are resolved by developing evaluation tools with validity, reliability, objectivity and practicality to evaluate NIE, it will be helpful to establish and diffuse NIE as an educational program. Fourth, it is reasonable that NIE training should be structured to help practice actually by strengthening ‘teaching-learning method’ and ‘exemplification of the actual students' works’. Fifth, the newspaper industry should provide ideas in homepage for diffusing NIE, make the nationwide NIE teachers in a network and support activation of NIE by teachers. When a practical NIE program is developed systematically and provided to a field of education on the basis of teachers' needs, it will be helpful to promote a NIE class.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE