View : 821 Download: 0

설화 비교 교육 방안 및 효과

Title
설화 비교 교육 방안 및 효과
Authors
신미라
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Keywords
비교 교육설화효과
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Tong-delivered tales, by their very nature, reflect the way the ordinary people looked at the world, their dreams and wishes as the stories were passed on through generations. These tales concern various forms of ordinary lives, mainly focusing on the universal human sentiments. Therefore, it is not surprising to expect teenagers to learn the truths of life by experiencing these tales. Especially, the teenagers of today are said to be in a crisis of losing nationality and morality all in all. It is more than just necessary that these young people have access to effective and interesting education on the tongue-delivered tales through well-designed materials. As many scholars who sympathized in the vitality of tongue-delivered tales education underwent a remarkable amount of research and produced corresponding results, much of the contents have already been practiced in the field, especially since the 6th Education Process Amendment. For this paperwork, I performed a research on the scheme of comparative education on tongue-delivered tales, in order to maximize the effectiveness of such education. Tongue-delivered tales are charaterized by their universality, and therefore, similar elements appear in stories worldwide. Based on this distinguishing feature, I expect that comparative teaching of their commonness and differences should more than double the effectiveness of instructing students of the universality and distinctiveness tongue-delivered tales. Although there were some proposals regarding the method of comparative education, concrete research is yet to be undergone. In my research, I have tried to develop some practical study-materials and verify the effect through experimental teaching. In chapter Ⅱ, I have illustrated the necessity of comparative education both in the point of the learners and the teachers and proposed my results on the scheme based on my research and analysis of the earlier works concering this subject. In chapter Ⅲ, I have gathered some hard facts from 103 incumbent high school Korean teachers in Seoul and Kyunggi Province through a questionnaire designed to find out their opinions on tongue-delivered tale education. Also, 100 of the teachers were analyzed in order to confirm the level of recognition the idea of comparative education is obtaining. Based on the research as described so far, I have proposed a practical and effective way of comparative education in the filed of tongue-delivered tales. I have chosen the "Legend of Flood", "Story of Jangja Lake" and the "Angel and the Woodman" for the purpose of comparative education, because these stories are suitable for the task of the project and at the same time interesting and well-known. I have also added a syllabus that could serve as a guideline to effective education of universality and distinctiveness of the tales. In chapter Ⅳ, I have done a questionnaire research on 164 high school students on how the they feel about the comparative education that took place in their school, S Girls' High School located in Gal-Hyun-Dong, Seoul. 150 questionnaires were collected and the analyzed results are shown. This paper mainly focuses on selection and development of the study-materials for the purpose of "Comparative Education on Tongue-Delivered Tales";설화는 오랜 옛날부터 민중들 속에서 형성되어 전승되 오면서 민중들이 삶 속에서 느끼는 각종 세계관, 희노애락, 꿈, 희망등이 담겨있다. 설화는 다양한 삶을 반영하고 있으며 주로 인류의 보편적 정서를 다루었으므로 삶을 대하는 진실성과 교훈을 전달하는 데 있어 그 교육적 의의가 클 것으로 기대된다. 특별히 현대의 청소년들은 민족성의 결여, 도덕적 상실감, 사고력 저하등의 여러 가지 심각한 위기를 맞고 있다. 이런 청소년들에게 적절한 제재 선택과 함께 효과적인 설화 지도가 필요하리라는 전망이다. 기존의 많은 연구자들에 의해 '설화 교육의 중요성 및 필요성'에 대한 강조가 이루어지는 가운데 특별히 6차 교육 과정 이후로 진행된 '고등학교 설화 교육에 관한 연구' 들을 살펴 본 결과 '새로운 설화 교육 방법과 제재 개발의 필요성'에 대한 제안이 많은 연구자들 사이에서 있었음을 알 수 있었다. 이에 본고에서는 설화 교육의 효과를 높이기 위한 한 방안으로 '설화 비교 교육 방안'에 대한 연구를 시도해 보았다. 설화는 보편성을 특성으로 하는 문학이다. 즉 공통의 화소를 지닌 이야기가 세계 도처에서 발견되고 있다. 이러한 설화의 특성을 활용하여 작품들을 서로 대비해서 가르치는 설화 비교 교육을 실시한다면 설화가 갖는 보편성 및 특수성, 설화의 일반적 특성을 보다 효과적으로 지도할 수 있으리라 기대된다. 이미 비교 교육에 대한 제언이 선행 연구자들에 의해 있었음에도 불구하고 본격적인 연구가 진행된 적은 없었으므로 본 연구에서는 구체적인 제재 개발 및 실제적인 지도를 통한 효과 검증까지를 시도해 보았다. Ⅱ장에서는 설화 비교 교육의 필요성을 학습자의 측면에서, 효율적인 설화 교육의 측면에서 살펴 보고, 지금까지 설화 연구자들에 의해 진행된 비교 현황을 분석해서 비교 교육의 방향을 제시하였다. Ⅲ장에서는 서울시·경기도 소재 현직 고등학교 국어 교사 103명을 대상으로 '설화 교육에 관한 의견'을 조사하고, 그 중 100명에 대한 분석을 통해 본 연구가 현장에 있는 국어 교사들 사이에서 어느 정도로 필요성이 인식되고 있는 지를 확인하였으며 이를 근거로 비교 교육의 실제적인 방안을 제시하였다. 우선 설화 비교 교육을 위한 제재로는 청소년의 흥미와 특성을 고려하면서 비교 교육의 목표를 실현할 수 있는 작품으로서 '홍수 신화, 장자못 전설, 나무꾼과 선녀' 세 작품을 선정하였으며, 설화가 갖는 보편성과 특수성을 발견하게 하는 데 중점을 두어 교수 학습 지도안을 작성하였다. Ⅳ장에서는 '설화 비교 교육'을 실시한 서울시 은평구 갈현동에 위치한 S여상 1학년 164명을 대상으로 '설화 비교 교육의 효과'에 관한 설문 조사를 실시하고 그 중 150명에 대한 결과를 분석하여 제시하였다. 단 본 연구에서는 '설화 비교 교육 방안' 연구로서 제재 선정 및 개발에 중점을 두고 연구가 이루어졌다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE