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고 3 담임교사의 직무스트레스 정도와 대처방식에 관한 연구

Title
고 3 담임교사의 직무스트레스 정도와 대처방식에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Job Stress and Response to it of High School Teachers in Charge of Third-grade Class
Authors
박현진
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Keywords
직무스트레스대처방식Job Stress
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
교육을 국가적인 사업으로 보고 국력을 비교함에 있어 교육수준을 준거로 삼을만큼 현대사회에서 교육의 중요성은 높아지고 있다. 따라서 교사의 사명 또한 막중하고, 많은 연구결과에서 교육현장에서 교사들이 지각하는 직무스트레스는 매우 높은 것으로 나타나고 있다. 교사의 스트레스나 갈등은 교사 개인의 문제로 끝나는 것이 아니고 학생 교육에 영향을 미쳐 교육력의 저하 및 학교조직의 효율성 저하를 초래하게 된다. 초·중학교 교사보다 고등학교 교사의 스트레스가 상대적으로 크고, 대학진학을 중시하는 교육환경에서 고등학교 3학년 담임교사의 스트레스는 더욱 높을 것이라는 가정 하에, 본 연구는 인문계 고등학교 3학년 담임교사의 직무스트레스 정도와 대처방식을 알아보고 스트레스 감소 대책 마련을 위한 간호중재 개발의 기초 자료로 제공하고자 한다. 본 연구는 수원시와 안산시에 소재한 인문계 고등학교 10개교의 3학년 담임교사 137명을 대상으로 구조화된 설문지를 사용하여 2003년 3월 31일부터 4월 8 일까지 9일간 자료를 수집하였다. 측정도구는 총 76문항으로 구성되었다. 직무스트레스 요인은 박태철(2001)과 탁진국(1999)의 연구에서 사용한 도구를 이용하여 사전조사를 실시한 후, 6개 하위요인 22문항으로 구성하였고 신뢰도는 Cronbach's α=.9022로 나타났다. 대처방식은 김정희(1987)의 도구를 사전조사를 실시한 후 49개의 문항으로 구성하였고 신뢰도는 Cronbach's α=.9338로 나타났다. 수집된 자료는 SPSS 통계프로그램을 이용하여 실수, 백분율, 평균, t-test, ANOVA, Pearson Correlation analysis를 이용하여 분석하였으며 연구결과는 다음과 같다. 1) 대상자의 직무스트레스는 평균 3.16점으로 직무스트레스를 많이 경험하고 있는 것으로 나타났다. 그중에서 건강요인이 3.77점으로 가장 높고, 교육행정요인이 3.45점, 사회적 안정 요인이 3.15점, 학생지도 요인이 3.02점 순으로 나타났다. 2) 대상자의 일반적 특성에 따른 직무스트레스 요인의 차이는, 여교사가 남교사보다 건강요인(M=4.18 SD=.60)과 교육행정 요인(M=3.54 SD=.77)에서 높게 나타났다(p=.012). 연령에서는 40대의 교사가 건강 요인(M=3.71 SD=.91), 교육 행정 요인(M=3.51 SD=.66), 사회적 안정 요인(M=3.27 SD=.62)에서 높게 나타났다(p=.049). 미혼교사가 기혼교사보다 학생지도요인(M=3.15 SD=.78)과 인간 관계 및 조직구조요인(M=2.93 SD=.79)에서, 교직경력 20년 미만의 교사들은 건강 요인, 교육행정 요인, 사회적 안정요인에서 스트레스를 크게 지각하고 있는 것으로 나타났다. 사립학교 교사는 교육행정 요인(M=3.71 SD=.61)에서, 공립학교 교사는 건강요인(M=3.95 SD=.78)에서 스트레스를 더 크게 지각하는 것으로 나타났다. 3) 대상자의 대처방식에 있어서는 문제중심적 대처가 평균 2.54점, 사회적지지 추구가 평균 2.51점, 소망적 사고가 2.47점, 정서완화적 대처가 2.30점순으로 대처방법을 사용하는 것으로 나타났다. 4) 대상자의 일반적 특성에 따른 대처방식의 차이는, 여교사가 남교사보다 대처방식을 다양하게 사용하고 있었고, 30대 교사는 문제 중심적 대처(M=3.52 SD=.41)를, 교직경력 20년 이상인 교사는 소망적 사고(M=2.60 SD=.53)와 정서 완화적 대처(M=2.44 SD=.35)를(p=.026), 기혼교사는 문제중심적 대처(M=2.56 SD=.44)와 사회적지지 추구(M=2.52 SD=.51)를, 사립학교 교사는 문제 중심적 대처(M=2.61 SD=.40)와 정서완화적 대처(M=2.37 SD=.37)를 많이 하는 것으로 나타났다. 5) 교사의 직무스트레스 요인과 대처방식과의 상관관계를 분석한 결과, 직무 스트레스 요인과 정서 완화적 대처(r=.270 p=.011), 소망적 사고(r=.217 p=.011)와 통계적으로 유의한 상관관계가 나타난 것으로 볼 때, 교사들은 직무스트레스를 높게 지각할수록 소극적인 대처를 하고 있음을 알 수 있었다. 본 연구의 결과를 기반으로 다음과 같이 제안하고자 한다. 1) 본 연구는 일부지역의 인문계 고등학교 3학년 담임교사를 대상으로 하였으므로, 실업계와 인문계 고등학교의 비교 연구가 필요하다. 2) 교사들을 위한 보건교육 프로그램 및 스트레스 감소를 위한 간호중재 개발이 요구된다.;In modern society, the significance of education has increased such that education is considered a national undertaking and the level of education is a cornerstone in comparing national powers. Accordingly, mission of teachers is also important and many findings show that the job stress perceived by teachers in the field of education is very high. Their stress or conflict does not remain in their personal problems but does affect education of students, causing reduction of educational performance and lowering of efficiency in school system. Assuming that the stress of high school students would be relatively higher than that of elementary and middle school teachers and the stress of third-grade class teachers in high school would be further high in consideration of educational environment, which values university entrance highly, this study is attempted to examine the factors of job stress and response to it of third-grade class teachers in academic high school and to find suitable nursing intervention for providing these as basic information for preparing stress reduction plans. For subjects of this study, 137 third-grade class teachers of 10 academic high schools located in Suwon City and Ansan City were selected and data were collected with structured questionnaire over 9 days from Mar. 31, 2003 to Apr. 8, 2003. Such measure tool was composed of total 76 questions. For the factors of job stress, a preliminary survey was performed with the tool used in the studies of Park Tae-Cheol (2001) and Tak Jin-Guk(l999), and then the questionnaire was prepared in 22 questions with 6 sub-factors. It was shown that reliability was Cronbach's a=.9022. For the response to job stress, a preliminary survey was performed with the tool of Kim Jeong-Heui (1987), and then the questionnaire was prepared with 49 questions. It was revealed that reliability was Cronbach's a=.9338. With SPSS statistical program, the collected data were analyzed by using real number, percentage, mean, t-test, ANOVA, and Pearson Correlation analysis. Findings of this study are as follows: 1) It was shown that job stress of the subjects was mean 3.16 points and they experienced job stress highly. Among factors, health factor was highest (3.77 points), then came educational administration factor (3.45 points), social stability factor (3.15 points), and student instruction factor (3.02 points) in order. 2) For difference in job stress factors by the subjects' general features, it was shown that female teachers were higher in health factor (M=4.18 SD=.60), educational administration factor (M=3.54 SD=.77) and student instruction factor (M=3.30 SD=.66) than male teachers (p=.012). With respect to age, it was shown that teachers in their forties were high in health factor (M=3.71 SD=.91), educational administration factor (M=3.5 1 SD=.66), and social stability factor (M=3.27 SD=.62)(p=.049). It was found that unmarried teachers were higher in student instruction factor (M=3.15 SD=.78) and human relations and organizational structure factor (M=2.93 SD=.79) than married teachers, and teachers experienced in the teaching profession under 20 years perceived stress highly in health factor, educational administration factor, and social stability factor. It was found that private school teachers perceived hither stress in educational administration factor (M=3.7 1 SD=.61), and public school teachers perceived higher stress in health factor (M=3.95 SD=.78). 3) Concerning the response to job stress for subjects, it was revealed that problem-focused response (mean 2.54 points) was utilized highly, then came social support pursuit (mean 2.51 points), desirous thought (2.47 points), and emotional relief (2.30 points) in order. 4) For difference of the response to job stress by the subjects' general features, it was found that female teachers applied more various response than male teachers, teachers in their thirties used problem-focused response (M=3.52 SD=.41), teachers experienced in the teaching profession over 20 years utilized desirous thought (M=2.60 SD=.53) and emotional relief(M=2.44 SD=.35) (p=.026), married teachers applied problem-focused response (M=2.56 SD=.44) and social support pursuit (M=2.52 SD=.51), and private school teachers utilized problem-focused response (M=2.61 SD=.40) and emotional relief (M=2.37 SD=.37) mainly. 5) As a result of analyzing correlation between job stress factors and response to job stress of teachers, it was shown that there was statistically significant correlation among job stress factors, emotional relief (r=.270 p=.01l), and desirous thought (r=.217 p=.011). Therefore, the higher teachers perceived job stress, the more passively they have responded to their job stress. On the basis of the findings, suggestions of this study are as follows: 1) This study was performed for third-grade class teachers of academic high schools in some locations, so comparative studies should be performed for technical high schools and academic high schools. 2) Nursing intervention for stress reduction as well as health education programs for teachers should be developed.
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