View : 20 Download: 0

이동전화 사용에 따른 청소년의 과시소비와 또래 집단과의 동조성향에 관한 연구

Title
이동전화 사용에 따른 청소년의 과시소비와 또래 집단과의 동조성향에 관한 연구
Other Titles
Adolescent's Conspicuous consumption and conformity of Peer Relationship by Using Cellular Phone : Focused on the middle school and high school sutdents in Gyeonggi-do new town
Authors
최비선
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
이동전화과시소비또래 집단동조성향
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대 사회의 이동전화 사용은 피할 수 없는 시대적 흐름이다. 이동전화로 문자메시지를 보내고, 인터넷으로 수신한 전자우편을 확인하며, 이동전화 회사의 컴퓨터 서버에 접속하여 전자상거래와 게임을 즐긴다. 이동하면서 주식을 거래하고, 신용카드를 무선 결제하는 일도 가능해졌다. 이동전화가 유선전화뿐만 아니라 컴퓨터와 게임기의 기능까지 흡수하고 있는 것이다. 그래서 무엇이든 새로운 것에 대한 흡수가 빠른 청소년들에게 있어 이동전화는 또 하나의 새로운 소비상품이 되어가고 있다. 청소년들의 이동전화 소비는 각 통신회사들에게 청소년을 중요한 고객으로 자리매김하게 하고 있다. 그러나 이러한 이동전화 이용의 증가에는 긍정적인 측면만 있는 것이 아니다. 특히 청소년들에게 이동전화 이용에 따른 소비는 서비스의 질과 기능의 증가로 인해 그 규모가 점차 과시소비 현상으로 번져가고 있다. 이러한 문제의식을 기반으로 청소년들이 이동전화 사용에 대한 소비 수준을 파악하기 위해 소비현황을 알아보았고, 그들의 과시적 소비성향에 대해서도 살펴보았다. 또한 청소년 시기는 어느 시기보다 또래 집단의 영향을 많이 받기 때문에 또래집단의 영향력이 청소년의 이동전화로 인한 소비에도 영향을 미치는 요인으로 작용하고 있는지도 살펴보았다. 본 연구의 연구 대상인 청소년은 경기도 신도시 지역 중학교 2학년과 고등학교 1학년 남. 여학생으로 한정하였고, 자료는 질문지법에 의해 총 496부가 수집되어 분석되었으며, 통계 분석은 SPSS 프로그램을 활용하였다. 청소년들의 이동전화 소비행태에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 절반 이상이 이동전화를 소유하고 있었으며 이동전화를 소유하지 않은 학생들도 대부분 이동전화를 구입하고 싶다는 의사를 보였다. 이동전화를 사용하는 학생들의 평균 이동전화 요금은 평균 3만원 정도로 나타났다. 이동전화를 구입할 때 가장 고려하는 것은 이동전화의 기능으로 나타났으며 이동전화를 사용하게 된 이유로 친구들과의 원만한 관계 때문이라는 응답이 가장 많았다. 이동전화를 구입하지 않은 학생들이 그 이유로는 부모님의 반대가 높게 나타났다. 둘째, 조사 대상 청소년들의 이동전화 소비에 따른 과시적 소비 성향은 여러 문항을 측정해 본 결과 중간 정도를 보여 청소년들의 과시적 소비 성향이 그리 높다고 해석하기는 어렵다. 셋째, 청소년들의 이동전화 소비에서 또래집단의 영향력은 매우 높게 나타났다. 즉 청소년들은 또래집단과 어울리기 위해서 이동전화의 필요성이 간절했으며 이동전화를 그들만의 의사전달매체로 만들어 가고 있었다. 이것은 청소년들 사이에서 이동전화의 보급률이 더 높아진다면 비슷한 또래집단에서도 이동전화를 소유하지 못한 학생은 따돌림을 당할 수 있다는 가능성도 내포하고 있다. 본 연구는 청소년의 이동전화 소비행태와 그에 따른 또래집단의 영향을 살펴봄으로써 청소년들의 삶에 대한 이해를 위해 '청소년 소비'로 관심을 돌렸다는 점에서 의의가 있으며, 미래 사회의 소비주체가 될 청소년 소비의 중요성을 언급하고 이들의 소비를 파악함으로써 청소년에 대한 폭 넓은 이해와 소비자 교육에 대한 기초 자료를 제시할 수 있으리라 생각된다.;Using the cellular phone is indispensable in modern society. Lots of people send messages through the cell phone, check e-mails, enjoy computer games and do electronic trades. People are able to trade stocks while they are moving and pay for credit card through the cell phone. The cell phone is replacing the regular phone, computers and game machines. The cell phone is becoming a desired product for adolescents. The use of cell phones by adolescents making them very important customers in this communication market. However, the increasing use of cell phones have several negative aspects. Especially using the cell phone causes adolescents to overspend money. On the basis of the negative effects of adolescents' using the cell phone, I researched present cell phone use and overconsumption among adolescents. Moreover, researched about peer pressure on the use of use the cell phone and how it influencing use of the cell phone by other adolescents. I surveyed second year middle school students and first year high school students by the questionnaires. I collected 496 questionnairs and analyzed them with the SPSS statistical program. The findings of the study are summarized as follows: First, Half of the adolescents have a cell phone and the rest of them want to have one. Their average payment per month is 30,000 won. They consider the functions of the cell phone the most when they buy one. They buy the cell phone to develop an intimate relationship with their friends and the rest of them say they cannot buy the cell phone because their parents won't allow it. Second, the conspicuous consumption tendency of the students is not high even though many adolescents use the cell phone. Third, peer pressure for using the cell phone is very high. In a word, they need a cell phone to get in touch with each other very easily and the cell phone is becoming their own media. That is, if their friends don't have cell phones, they can be outcasts among friends. In conclusion, this study shows we can understand adolescents more through their tendency to spend money on a cell phone. This study can be a database for the understanding adolescents and education of consumers through researching consumption of students and mentioning the importance of the adolescents.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE