View : 951 Download: 0

사회과 쟁점 중심 수업이 학습동기와 학업성취도에 미치는 효과

Title
사회과 쟁점 중심 수업이 학습동기와 학업성취도에 미치는 효과
Other Titles
A study on the Effects of Issue-Centered Instruction in Social Studieson Motivation and Academic Achievement in Unification Education
Authors
이재경
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 사회과일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이재경
Abstract
The purpose of this study is to verify the hypothesis that Issue-Centered Instruction has an effect focusing on motivation and academic achievement in comparison with traditional teacher-centered lecture in social studies. For this purpose, Issue-centered Instruction program was developed and applied to the classroom teaching for the adequate small unit on Chapter Ⅰ. Democratic Politics and Participation of Citizen in the third year textbook in middle school. Total 180 third year middle school students that I teach in Ansan-si, Kyeonggi-do were sampled and divided into two groups of Test group and Control group : Group A, the test group attended Issue-Centered Instruction classes six times, and Group B, the Control group took traditional lectures six times. Pretest-Posttest Control Design was adopted to examine the level of motivation and academic achievement in social studies, and t-test was used to verify the test result statistically: the significance level was p<0.05 within 95%'s confidence interval. The questionnaire survey result from both groups was analyzed by SPSS 12.0 Program. T-test was adopted to show no difference between the two groups in pretest for this study. According to the pretest, t-test results of motivation showed no significant difference between two groups. And the t-test results of academic achievement(knowledge, function, value and attitude) showed no significant difference between two groups. After experiment treatment, the differences in motivation and academic achievement of the two groups are as follows. First, t-test result of learning motivation showed that Issue-Centered Instruction was more effective than traditional lectures in social studies to improve learner's motivation. Second, according to the test result of the level of knowledge on academic achievement, Issue-Centered Instruction was more effective than traditional lectures in achieving the objective of knowledge. Third, the test result of the level of 'functions' on academic achievement indicated that Issue-Centered Instruction has more effects than traditional lectures on reaching the goal of demonstrating functions. Fourth, according to the test result of 'value and attitude' on academic achievement, Issue-Centered Instruction was more effective than traditional lectures for the purpose of internalizing value and attitude. As a consequence, Issue-Centered Instruction can be more effective than traditional lectures for the purpose of improving motivation and academic achievement. However, the time period for this study was not long, and the size of the test group was not big enough to control all the variables which can affect the rate of learning motivation and academic achievement, so it is hard to generalize the results of this study. Therefore, it is necessary to verify the experiment treatments on Issue-Centered Instruction for a long period of time. It is also necessary to diversify this theme by researching into effects by different learning subjects, and by all the variables.;본 연구의 목적은 사회과의 쟁점 중심 수업이 전통적인 교사 중심의 강의식 수업과 비교해서 학생들의 학습동기와 학업성취도에 여떤 영향을 미치는를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 본 연구자는 중학교 3학년 Ⅰ.민주 정치와 시민 참여 단원의 내용 중 쟁점 중심 수업을 구성하기에 적합한 소단원을 선정하여 쟁점 중심 수업 프로그램을 개발하여 이를 수업에 적용하였다. 연구 대상은 경기도 안산시에 본 연구자가 근무하는 중학교 3학년 180명을 대상으로 하였고 실험 집단과 통제 집단의 두 집단으로 나누어 실험하였다. 수업은 모두 6차시에 걸쳐 진행되고, 실험 집단은 본 연구자가 구안한 쟁점 중심 수업을 실시하고 통제 집단은 전통적인 강의식 수업을 실시하였다. 학생들의 사회 교과에 있어서의 학습동기와 학업성취도 변화의 측정을 위해 사전-사후 검사 집단 설계(Pretest-Posttest Control Design)에 기초하여 실험하였으며 실험 결과를 T검증을 통하여 통계적으로 검증하였다. 본 연구를 진행하기 위한 선행 작업으로 실험집단과 통제집단의 동질성 여부를 파악하기 위해 T-test를 이용했다. 즉 사전 학습동기 검사에서 실험집단과 통제집단의 T-test결과 두 집단간의 학습동기가 유의미한 차이가 없었기 때문에 두 집단은 동질 집단으로 볼 수 있다. 또한 사전 학업성취도 검사에서 실험집단과 통제집단의 T-test 결과 지식 측면, 기능 측면, 가치·태도 측면에서 두 집단간의 성적이 유의미한 차이가 없었다. 따라서 학업성취도에 있어서도 실험집단과 통제집단은 동질집단으로 볼 수 있다. 동질집단인 실험집단과 통제집단이 수업처치 후 학습동기와 학업성취도의 차이를 보면 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 통제집단의 사후 학습동기 설문지 평균을 비교해보면, 사회과의 쟁점 중심 수업이 전통적인 강의식 수업에 비해 학습 동기면에서 효과적이라는 결론을 얻었다. 둘째, 실험집단과 통제집단의 학업성취도의 지식부분의 평균을 비교해보면, 사회과의 쟁점 중심 수업이 전통적인 강의식 수업에 비해 학업성취도의 지식 부분에 효과적임을 알 수 있다. 셋째, 실험집단과 통제집단의 학업성취도의 기능부분의 평균을 비교해보면, 사회과의 쟁점 중심 수업이 전통적인 강의식 수업에 비해 학업성취도의 기능 부분에 효과적임을 알 수 있다. 넷째, 실험집단과 통제집단의 학업성취도의 가치·태도부분의 평균을 비교해보면, 사회과의 쟁점 중심 수업이 전통적인 강의식 수업에 비해 학업성취도의 가치·태도 부분에 효과적임을 알 수 있다. 본 연구를 통해 쟁점 중심 수업이 전통적인 강의식 수업에 비해 학습동기와 학업성취도면에서 효과적이라는 결론을 도출해 낼 수 있다. 그러나 본 연구는 연구 기간이 비교적 짧으며, 연구 대상의 크기가 작고, 학습동기와 학업성취도에 영향을 줄 수 있는 여러 가지 변수을 고려하지 못하고 이를 완벽하게 통제하지 못했다는 점에서 연구의 결과는 일반화하는데 어려움을 갖고 있다. 따라서 앞으로 사회과와의 쟁점 중심 수업의 효과에 대한 연구로 장기간의 실험처치, 학습 주제에 따른 효과 연구, 쟁점 중심 수업에 영향을 주는 각종 변수에 따른 수업 효과의 차이 등에 대한 연구가 다양하게 이루어져야 할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE