View : 1241 Download: 0

'공동체로서의 학교' 사례 연구

Title
'공동체로서의 학교' 사례 연구
Other Titles
A case study upon a school as a community
Authors
곽영조
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
곽삼근
Abstract
이 연구의 목적은 성공적인 학교로 평가받는 단위 학교의 특성을 분석하여 학교의 공동체적인 특성이 성공적인 학교의 기본 전제가 됨을 밝히는 데 있다. 이 연구의 내용은 첫째, 성공적인 학교의 일반적인 특성을 조사하고 사례 대상 학교의 특성을 분석하며, 둘째 공동체적인 학교의 특성을 조사하고 사례 대상 학교의 공동체적인 특성을 살펴보며, 셋째, 사례 대상 학교를 통해 공동체적인 학교의 특성이 어떠한 측면에서 성공적인 학교 경영에 영향을 미쳤는지를 파악하여 공동체적인 학교의 특성이 성공적인 학교의 바탕이 됨을 밝히는 것이다. 이 연구는 질적 사례 연구로 수행되었다. 성공적인 학교 운영으로 평가받고 있는 사례대상학교를 선정하여 참여관찰, 심층면접, 문서 자료의 분석을 시행하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 성공적인 학교들에 관한 선행 연구물들을 분석한 결과, 성공적인 학교의 공통적인 특성은 핵심가치인 목표 설정과 공유, 지도성 발휘, 학교 구성원들의 권한 공유를 통한 참여와 자율성의 보장, 학교 문화와 학교 풍토, 학교의 교육적 중점 사업에 대한 학교 구성원들의 공통의 관심과 노력 등으로 요약할 수 있다. 이를 바탕으로 하나고등학교의 성공적인 학교 운영의 특성을 살펴본 결과 하나고등학교는 기독교 학교라는 핵심가치를 설정하고 가치를 공유한 구성원이 함께 노력하였다. 또한 학교가 추구하는 핵심가치에 합의하고 함께 노력할 수 있는 교사를 엄격하게 선발하였으며, 계속적으로 학교의 핵심 가치를 공유하고 신앙을 성장시키기 위해 교사 성경공부와 교사 기도회, 기독교 학교 연구 모임을 운영하고 있다. 하나고등학교의 학생들은 학교를 선택하여 지원하였고 학생, 학부모들 대부분 기독교 학교에 대한 기대감을 가지고 있다. 교사들은 학교의 교육 활동을 기독교 학교의 정체성과 관련하여 진행하고자 노력하며 헌신적인 자세로 학교 생활에 임하며 학생들을 대한다. 하나고등학교의 학교 재단은 학교장에게 모든 교육 활동의 권한을 일임하고 있다. 학교장은 자율적이고 책임 있는 학교 경영을 하고자 노력하며 교사의 지도성을 인정하고 교사 지도성이 조장될 수 있는 여건을 제공하여 교수·학습의 질이 달라질 수 있게 만들었다. 교사들 중에는 지도성을 발휘하는 교사들이 있고 교사들은 자신들이 인정받고 있다고 느낀다. 이로써 질 높은 교수·학습 활동이 이루어지게 되었다. 둘째, 공동체로서의 특성을 지니고 있는 학교들은 지리적 영역, 사회적 상호 작용, 공통의 연대라는 공통적인 구성 요소를 갖출 뿐 아니라 타인에 대한 돌봄·헌신, 인격적 친밀 등의 가치를 추구하며 학습공동체, 전문공동체, 리더공동체, 민주공동체의 특성을 지니고 있다. 하나고등학교의 교사들은 ‘E-School 프로그램’, ‘SMART학습법’, ‘전 학급의 시범학급’을 개발하여 운영하고 교사 상호간에는 수업을 공개하는 등 학습공동체의 특징을 갖고 있다. 교사들은 교수·학습 활동에 있어 수업 모형을 개발하고 부교재를 제작하였으며, ‘우리 모두의 학생’이라는 생각으로 학생을 함께 지도하며 조언하는 등 전문공동체의 특성을 보여주고 있다. 학교 재단이 교육활동에 관한 모든 권한을 학교장에게 일임하고 학교장은 교사들에게 권한을 부여하며 교사들은 학업 지도 관련 프로그램을 개발하여 동료 교사들에게 지원하는 등 동료교사들의 전문성 개발을 돕는다. 지도성을 발휘하는 교사들을 관찰한 학생들은 그들 간에 성숙한 관계를 형성한다. 이러한 특징들은 하나고등학교가 리더공동체의 특성을 가지고 있음을 보여준다. 하나고등학교는 민주공동체로서 학교장은 수시로 학교의 현안문제에 관하여 교사와 대화시간을 가져 해결점을 모색하고 교과별 협의회, 학년별 협의회를 통해서 생산적인 의견을 수렴하여 학교 경영에 반영하고 있으며 학부모들은 ‘하나’라는 의식을 가지고 함께 학교 경영에 참여하고 있다. 동아리 활동, 학생 자치 활동의 내실화는 학생들로 하여금 학교에 대한 강한 소속감과 자긍심, 주인의식을 갖게 해 준다. 학교의 구성 주체들이 주인 의식을 가지고, 책임을 공유하고, 규범과 규칙을 지키는 것을 당연하게 받아들이며 학교에 대한 강한 소속감과 자긍심을 가지고 있다. 셋째, 성공적인 학교로 평가받는 하나고등학교는 공동체적 특성을 지닌 학교이다. 즉, 핵심 가치인 기독교 학교의 정체성이 학교 구성원에 의해 공유되고 교사들은 강한 연대감을 가지고 협동하며 계속적으로 헌신적인 노력을 기울였다. 이것은 Sergiovanni가 제시한 공동체로서의 학교의 모습이다. 즉, 공동체적인 가치에 따라 운영되는 학교로서 공유하는 가치체제, 가치 및 신념을 통한 결속, 헌신과 신뢰, 상호 보살핌과 지원의 인간관계, 헌신적인 과업 수행, 상호 이해와 존중 등의 특성을 바탕으로 하는 모습이다. 따라서 공동체적인 학교의 특성이 성공적인 학교 운영에 중요한 요인이라고 볼 수 있다. 사례 대상 학교의 성공적인 학교 운영 요인과 공동체적인 특성을 분석한 결론은 첫째, 성공적인 학교는 공동체적인 특성을 지니고 있다. 즉 공동체적인 특성이 성공적인 학교의 기본 전제이다. 따라서 학교는 공동체로서의 학교 모습을 형성하고 유지해 나가야 한다. 공동체로서의 학교는 핵심가치를 설정하고 이를 구성원들과 공유해야 한다. 구성원들은 공동체 의식을 바탕으로 하여 헌신적인 노력을 기울인다. 둘째, 공동체로서의 학교를 만들기 위해서는 자율성이 주어져야 한다. 하나고등학교의 재단은 학교 활동에 대한 결정 권한을 학교장에게 위임함으로써 학교 운영에 관한 많은 권한과 자율성을 부여하였다. 하나고등학교의 학교장은 교사들의 다양성과 전문성을 인정하여 교사들에게 교과와 학급 경영에 관한 많은 권한과 자율성을 부여하고 인적·물적 자원을 지원한다. 강한 공동체 의식을 가진 교사들은 학생의 학문적·사회적 발달을 증진시키기 위해 필요한 경험을 제공하고자 노력하며 교사 자신이 지원을 받고 있다고 느끼므로 교육활동에 더 헌신적이고 효과적인 노력을 기울인다. 이러한 학교 구성원들의 노력에 의해 학교는 학습 공동체, 전문 공동체, 리더공동체, 민주공동체의 모습을 갖게 되는 것이다. 그러나 학교를 조직에서 공동체로 바꿀 수 있는 모든 학교에 공통적으로 적용할 획일적인 프로그램은 없으므로 각 학교 나름대로의 환경과 여건에 맞는 프로그램이 개발되어야 한다. 학교 구성원들에게 ‘공동체로서의 학교’ 구현이 또 다른 제도의 시행으로 강요되지 않고 현실성 있게 학교 구성원들의 자발적인 노력들을 불러일으킬 수 있는 방안들이 모색되어져야 할 것이다.;This thesis aims to analyze the characteristics of the successfully valued school and verify that the community characteristics of a school are the basic condition to be a successful school. This study firstly surveys the common characteristics of the successful school and analyzes the characteristics of a case school, secondly surveys the characteristics of the community school and examines the characteristics of a case school, and thirdly, by understanding what aspect of a community school influenced the successful school management, through a case school, tries to demonstrate that these community school's characteristics are the basis for a successful school. This study was performed with a quality case study. For this study one school valued successful was selected and participant observation, in-depth interviews, and analysis of school documents were used. The results of this study are as below. First, according to the analysis of the previous studies about the successful schools, the common characteristics of the successful schools include the essence value of goal setting and sharing, leadership, ensuring the school members' participation and self-regulation through authority sharing, the school's culture and features, and the school members' concerns and efforts toward their school's main projects. The analysis of Hana High School's successful management revealed that its members who set up and shared the essence value of christian school made efforts together. Furthermore, this school has been quite strict in employing a new teacher who can agree to the essence value and make an effort together. For a constant essence value sharing and faith growing, Hana High School manages a Bible study meeting for teachers, a prayer meeting for teachers, and a seminar to study about 'christian school'. Hana High School's students voluntarily applied for this school and most parents have much expectation about being a christian school. The teachers are making efforts to lead the education activities after the school's identity and are self-sacrificing in dealing with the school works and meeting the students. The foundation entrusted all authority concerning the education activities to the principal. The principal made an effort to have a self-regulating and responsible school management, acknowledged the teachers' leadership, and let the quality of teaching and learning get better, providing a condition where the teachers' leadership can be enhanced. Among the teachers are many showing their leadership and feeling they are appreciated. All these make it possible to have good quality activities of teaching and learning. Second, the schools with community characteristics pursue the value of caring, devotion and personal intimacy, and are featured by being a community of learning, specialty, leadership, and democracy as well as being equipped with the common factors of geography, social interaction and solidarity. Hana High School teachers have a characteristic of a learning community. The teachers developed E-School Program, SMART Learning, and Class Theme Project where every class has its own theme project and opened their classes to other teachers. The teachers developed teaching & learning models, auxiliary textbooks, guided and counseled the students with the thought that "they are all our students", showing a characteristic of specialty. The foundation entrusted all authority concerning the education activities to the principal and the principal entrusted authority to the teachers and the teachers developed teaching-related programs and offered them to other teachers, developing specialty together. Between the students and the teachers who show a good leadership there lies a warm relation. All these features indicate that Hana High School has a characteristic of a leadership community. Hana High School is a community of democracy. The principal has communication and search for solution with the teachers concerning the pending issues in curriculum meetings and grade-classified meetings. After listening to the teachers' opinions, he reflects the opinions to the school management. The parents also participate in the school management, feeling they are one family. The substantial activities of both clubs and the student council make the students have a strong sense of belonging, pride and ownership. Each member of the school has a sense of ownership, shares the responsibility, obeys the rules naturally and feels a strong sense of belonging and pride. Third, Hana High school valued successful is a school with a community characteristic. That is, the essence value of christian school identity is shared by each member and the teachers are making a good team work and showing a consistent devotion with a strong sense of unity. This is what Sergiovanni said what a school as a community should be; a set of shared school values by which the school is managed, a strong sense of unity out of value and conviction, devotion and trust, a human relationship of mutual care and assistance, a self-sacrificing job performance, and mutual understanding and respect. Therefore, it can be concluded that the school's characteristics as a community are the key to the successful school management. The conclusion of analyzing the factors of the successful school management is as follows; First, the successful school has a community characteristic. That is, a community characteristic is the basic condition to be a successful school. Therefore, a school should build itself as a community and preserve it. A community school creates its essential values and shares them with its members. And the members make a devotional effort with a community sense. Second, a school needs autonomy to establish itself as a community. Hana High School foundation entrusted decision-making authority concerning the school activities to the principal. And the principal gave the teachers autonomy and authority for teaching and running their classes in their own way and he supported them with all possible resources. Teachers with a strong sense of community put much effort in providing students with rich academic and social experiences that they need. Since the teachers feel supported by the school authority, they commit themselves to education more diligently and effectively. These teachers' efforts contribute to shaping the school as a learning community, a professional community, a leadership community, and a democratic community. However, there is no standardized program that can be applied to every school that tries to reform their organization into a community, and so each school should develop its own program fit for its unique circumstance and condition. In realizing a school community, the members should not be forced to follow a system but rather there should be a new approach to motivate the members to make efforts voluntarily.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE