View : 18 Download: 0

협동학습이 사회과 학습동기와 사회과 학업성취도에 미치는 효과

Title
협동학습이 사회과 학습동기와 사회과 학업성취도에 미치는 효과
Other Titles
Effect of Cooperative Learning on Learning Motivation and Achievement in Social Studies Class
Authors
이선영
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 사회과일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김왕식
Abstract
본 연구의 목적은 사회과 교육에서 협동학습이 학생들의 학습동기와 학업 성취도에 어떠한 효과를 미치는지 알아보고자 하는 것이다. 최근 사회 심리학에서 발달한 집단역학을 교육현장에 도입하여 주목받고 있는 협동학습 구조에 관심을 갖고, 학습구조 이론과 사회과 학습을 관련시켜 다음과 같은 두 가지 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 협동학습 수업 형태와 전통적인 수업 형태는 학생들의 사회과 학습 동기에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 협동학습 수업 형태와 전통적인 수업 형태는 학생들의 사회과 학업 성취도에 어떠한 영향을 미치는가? 이를 위하여 본 연구자는 중학교 3학년 사회 과정 중에서 Ⅵ. 인구성장과 도시발달 단원을 협동학습 모형 중 JigsawⅡ 모형을 적용하였다. 연구 대상은 경기도 소재의 G중학교 3학년 학생 200명으로 하였으며, 실험 집단과 비교 집단의 두 집단으로 나누어 실험 집단에서는 JigsawⅡ 협동학습 모형을 적용하여 수업을 실시하고 비교 집단에서는 전통적인 수업을 8차시에 걸쳐 실시하였다. 학습자의 사회과 학습동기와 사회과 학업 성취도 변화의 측정을 위해 사전사후 검사 집단 설계(Pretest-Posttest Control Group Design)에 기초하여 실험하였으며 실험 결과를 공변량 분석(ANCOVA : analysis of covariance)을 통하여 통계적으로 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회과 학습동기에 있어서, 협동학습 집단과 전통적 학습 집단 사이에 유의한 차가 나타나므로, 협동학습이 사회과 학습동기 향상에 더 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 사회과 학업 성취도에 있어서도, 협동학습 집단과 전통적 학습 집단 사이에 유의한 차가 나타나므로, 협동학습이 사회과 학업 성취도 향상에도 더 효과적인 것으로 나타났다. 사회과 학업 성취도 하위 변인인 지식, 기능, 가치태도 능력 향상에도 협동학습이 더 효과적임을 알 수 있다. 이러한 연구 결과로 볼 때, 본 연구가 시사하는 점은 현재 사회과 교육의 목표가 민주 시민의 자질 함양이라는 점에서, 협동학습의 상호작용이 지식, 기능, 가치태도 목표를 효과적으로 달성할 수 있는 하나의 효과적인 교수 학습 방법이 된다는 것이다. 정보나 자료의 교환을 촉진시키고 집단학습 활동의 강화를 촉진시킴으로써 학습행동에 대한 긍정적 효과를 거둘 수 있을 것이다. 결국, 협동적인 학습전략의 구조화를 통해 보다 높은 교육적 성취를 이룩할 수 있도록 노력해야 한다. 앞으로 사회과 교수 학습 현장에서 협동학습에 대한 많은 연구와 더불어 학습자료를 계발하여 사회생활에 필요한 민주 시민으로서 가져야 할 사회적 기능 및 태도를 가질 수 있도록 노력해야 할 것이다.;The purpose of this study is to see what effects can be made on the learning motivation and achievement of students through cooperative learning in Social Studies. Recently, Social Psychology's group dynamics and cooperative learning strategies have been noticed by the educational system of Social Studies. These two Social Psychology developments are now involved in Social Studies education. Therefore, two questions are set for this study. First, what effects will there be on the students learning motivation in cooperative learning Social Studies classes, as opposed to the students learning motivation in traditional Social Studies classes? Secondly, what effects will there be on the students learning achievement in cooperative learning Social Studies classes, compared to traditional Social Studies classes? For this study the Jigsaw II model, one of the cooperative learning models, is adopted for the study of Chapter VI, Population Growth and City Development, in the Social Studies textbook for 3rd grade middle school students. The subject of this study is that of 200 students who attend G middle school located in Kyung-gi province. They will be divided into two groups, experimental and comparative. The experimental group adopts the Jigsaw II model while the comparative group adopts the traditional method. The students learning motivation and achievement in Social Studies classes will be measured in this study based on the Pretest-Posttest Control Group Design. The results of this study are to be proved statistically by the Analysis of Covariance. This studys results are as follows: A great difference has been shown in the results between that of the cooperative learning method and the traditional learning method in Social Studies classes. It has been found that the cooperative learning method is more effective in students learning motivation in Social Studies classes, than that of the traditional learning method. It has also been found that there is a great difference between the cooperative learning method and the traditional learning method on students achievement in Social Studies classes. Cooperative learning is shown to be much more effective for the students achievement in learning Social Studies. It seems the cooperative learning method is also more helpful than the traditional learning method in improving the subcategories of knowledge, function, value, and attitude in the learning achievement of Social Studies. The results of this study show that the interaction involved in cooperative learning is one of the most effective ways of teaching and learning. It offers an ability to function and attain knowledge as well as hold a valuable attitude, in the view of the current educational objective in Social Studies. It helps to build the quality of Social Studies education for democratic citizens. There is a positive effect on the learning behavior by the reinforcement of group learning activities and the facilitation of information and the materials exchanged. Strong efforts need to be made towards the higher educational attainment through the cooperative learning strategy. Therefore, further studies on the cooperative learning strategy in social studies classes as well as the creation of these learning materials will prove to be beneficial. The cooperative learning strategy applied to Social Studies classes will help students attain the social functions and attitudes needed to further a democratic social life.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE