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조직 제공 정보에 대한 언론인의 뉴스 가치 인식과 뉴스 선택

Title
조직 제공 정보에 대한 언론인의 뉴스 가치 인식과 뉴스 선택
Other Titles
A study on news perception and selection by journalists about various PR materials
Authors
車承姬
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 신문방송학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
金暎郁
Abstract
This is a preliminary research on news perception and selection by journalists about various PR materials as input data into media organizations. It has been conducted through in-depth interviews with 23 ex and present journalists from 24th November to 13th December in 2004. The research found out that journalists regard the input information given to media organizations as valuable material for the news by applying values that are similar to 6 news values derived from news post factum analysis of present journalism researches such as prominence/impact, human interest, conflict, novelty, and timeliness. The 1st gatekeeper, journalist in-charge, reports the information presented by organizations to his desk after recognizing the availability as news information. Through deliberation process, the desk judges suitability as information. The desk as a final gatekeeper shows four different news selection types, ‘environmental news selection’, ‘scientific news selection’, ‘emotional news selection’ and ’compromise news selection’. Media organizations as a gatekeeper are connecting the news selected from presented information to audience. They have inclinations toward economic considerations, group perceptions considerations and pac journalism resulted from news selection by mutual expectation among media organizations. Present news value perception by journalists about the information served by organizations is similar to that shown in the former journalism researches. However, the news selection process could vary depending on many factors such as individual dimension, media routine dimension, organizational dimension, extra media dimension, ideology dimension and finally news environmental dimension like a day, deadline pressure, space considerations, and issues of the day. Therefore it could be analyzed as compromised phenomena rather than individual decision with objective standards. For this reason, the dynamics between the news value perception as a result of communication between journalists and the desk and the compromised news selection with various social powers will develop and change in accordance with social changes. This study suggests that PR communications with media build professional relationship through better understanding of media environment. In other words, it suggests that you take certain aspects into account to get strategic selections. The aspects are ‘deadline pressure’ in ‘news environmental news selection’, ‘scientific base about the information served by organization’ and ‘certification by authorized magazines’ in ‘scientific news selection’, ‘personal relationship’ based on reasonable news value, ‘being a source through personal network’ and ‘professional PR practitioners represented with courtesy’ in “emotional news selection”, ‘information with consideration of audience’, ‘information served by organization to cost down of media organization’ in ‘compromised news selection’. With considerable study and understanding on the dynamism of various media organizations, the PR communication should try to construct a strong relationship between organizations and the public while keeping morals as the 1st gatekeeper.;본 연구는 미디어 조직에 대한 입력정보로서의 다양한 PR 자료들에 대한 언론인의 뉴스가치 인식과 선택에 관한 전제적인 연구이다. 이 연구는 2004년 11월 24일부터 12월 13일까지 전현직 기자 23명을 대상으로 심층인터뷰를 실시한 것이다. 연구결과 조직이 미디어 조직에 제공한 입력 자료로서의 정보에 대한 언론인들의 뉴스 가치 인식은 기존 저널리즘 연구에서 뉴스에 대한 사후 분석을 통해 이끌어낸 현저/중요성, 흥미성, 갈등/논쟁성, 희귀성, 시의성, 근접성 등의 6가지 뉴스 가치와 유사한 것들을 적용하여 ‘뉴스 가치가 있는 자료’로 인식하는 것으로 나타났다. 1차 게이트키퍼로서의 담당 기자가 조직이 제공한 정보에 대해 뉴스로서의 이용가능성(availability)을 인식하여 데스크에 보고, 협의하는 과정을 거쳐 뉴스로서의 적합성(suitability)를 판단하게 되며, 최종 게이트키퍼인 데스크의 뉴스 선택 유형은 크게 ‘업무 환경적 뉴스 선택’, ‘과학적 뉴스 선택’, ’감성적 뉴스 선택’, ’타협적 뉴스선택’ 등으로 구분할 수 있었다. 조직제공정보가 뉴스로 선택되어 수용자에 연결시키는 게이트키퍼로서의 미디어 조는 게이트키퍼로서의 미디어 조의 고려, 각 미디어 조직간의 상호 기대(mutual expectation)에 의한 뉴스선택의 결과인 팩 저널리즘의 양상을 보이고 있었다. 조직제공정보에 대한 언론인들의 뉴스가치 인식은 저널리즘 연구에서 나타난 기존의 뉴스가치인식과 유사하지만, 뉴스선택과정은 개인차원, 미디어 관행 차원, 조직 차원, 미디어 외적 차원, 이데올로기 차원과 요일, 마감시간, 공간, 지면사정 및 그날의 이슈 등 뉴스 환경적 요인 등의 영향 속에서, 독자적인 객관적 기준에 의한 판단이라기보다 일종의 타협에 의해 이루어지는 현상으로 해석할 수 있다. 이러한 기자와 데스크간의 커뮤니케이션 결과물로서의 뉴스가치인식과, 다양한 형태의 사회적 힘들과의 타협에 의한 뉴스 선택간의 역동성은 사회적 흐름에 따라 함께 변화하고 발전해 갈 것이다. 이 연구가 주는 시사점은 PR의 입장에서 보다 미디어의 환경을 이해하고 보다 전문적인 관계를 수립해 가야 한다는 것으로, ‘업무 환경적 뉴스 선택’에서의 ‘마감시간’, ‘과학적 뉴스 선택’에서의 ‘조직 제공 자료에 대한 과학적 근거’와 ‘권위지’에 의한 인증, ‘감성적 뉴스 선택’에서의 합리적 뉴스 가치를 근거로 한 ‘개인관계’, ‘인맥을 통한 취재원되기’, ‘예(禮)를 통해 형상화되는 전문가로서의 PR인’, ‘타협적 뉴스 선택’에서 ‘수용자를 고려한 정보’, ‘미디어 조직의 자원 절감차원에서의 조직 제공 정보’와 같은 측면들은 반드시 고려해야 할 전략적 선택들이다. PR 커뮤니케이션적 측면에서는 이러한 미디어 조직들의 역동성에 대한 이해와 연구를 통해 1차 게이트키퍼로서의 역할에 대한 윤리를 준수해가면서 조직과 주요 공중간의 관계 구축에 있어 전문성을 추구해 나가야 할 것이다.
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일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
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