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표현활동 중심의 소설교육 방안 연구

Title
표현활동 중심의 소설교육 방안 연구
Other Titles
Novel Education Research focused on Expression Activities - applied to the novel unit in the Seventh Grade's Korean Textbook -
Authors
박희연
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김미현
Abstract
현 교육과정인 제7차 교육과정에서 지향하고 있는 문학 교육의 목표는 문학 능력의 신장과 문학 문화 발전에 있으며, “문학 능력 신장이란 학습자가 문학 현상에 능동적으로 참여하여 문학적 사고와 문학적 표현이 유기적으로 통합된 문학 문화를 형성하는데 필요한 능력”을 말한다. 이러한 오늘날의 문학교육의 목표가 시사하는 바는 학습자가 단지 훌륭한 문학 소비자로서만 남기를 바라는 것이 아니라, 학습자가 최종 수신자인 동시에 새로운 소통의 발신자가 되어주기를 바라는 새로운 문학 맥락을 밝힌 것이기도 하다. 즉, 학습자는 문학 맥락의 개척이라는 점에서 작품을 창조적으로 재생산할 수도 있다는 것이다. 이에 본 연구에서는 문학교육에 있어서의 다각적인 연구들 중에서도 특히 수용이론에 초점을 맞추어 ‘문학의 창의적 수용’, ‘문학의 생산적 수용’의 한 유형으로 작품을 새로운 매체로 표현하거나, 새로운 장르로 전환하는 등, 작품을 창조적으로 재생산해내는 일련의 모든 활동들을 문학읽기 후 표현활동으로 보고, 학교 현장에서 학생들이 흥미롭게 문학을 접하고 감상을 표현할 수 있는 활동들을 구체적으로 제시한 ‘표현활동 중심의 문학교육’을 제시해 보았다. 이 교수-학습 방안은 학생들에게 문학의 이해와 감상을 더욱 심화시켜줄 것이며 특히 매체환경의 변화에 따라 표현의 방식이 다양하게 변화되고 있는 오늘날과 같은 사회적 문화적 상황을 고려한 문학교육의 한 방법으로도 시도될 수 있을 것이다. 따라서 본 연구는 실제 소설 교수-학습에 적용시킬 수 있는 표현활동 중심의 문학 교수-학습 모형을 고안하고 이를 7학년 국어교과서 소설단원에 적용시킴으로써 모형의 실제성을 높이도록 하는데 그 목적을 두었다. 표현활동 중심의 문학 교수-학습 모형으로는 ‘문학읽기 전 단계→ 문학읽기 중 단계→ 문학읽기 후 표현활동 단계’로 나누어 설계하였으며, 특히 문학읽기 후 표현활동 단계에서는 교육연극의 3단계 모형과 협동학습의 모형인 CDP모형을 통합 적용하여 ‘표현활동 준비단계→ 표현활동 단계→ 표현활동 후 정리 단계’로 나누어 표현활동이 중심이 되는 교수-학습 모형을 제시해 보았다. 또한 본고에서 소설교육의 방향은 “어떻게 소설 수업에서 소설적 특성과 소설의 제요소들을 실제 소설 속에 적용해가면서 다양한 감상과 이해를 이끌어내는가”하는 점에 초점을 맞추었다. 그리고 이 다양한 감상과 이해는 보다 적극적인 텍스트의 수용으로써 가능해 질 것으로 보고, 학습자들이 나름대로 텍스트의 의미를 구성해 가는 과정에서 학습자 자신의 것으로 완전히 소화해 낼 수 있는 방법은 자신들이 이해하고 감상한 것들을 다시 한번 표현해 봄으로써 가능해 질 것으로 보았다. 본 연구에서 제시되는 표현활동들은 학습자의 상황과 변인적 요소를 충분히 고려한 활동들을 중심으로 엮었으며, 소설 지도와 관련된 구체적인 표현활동으로는 1) 사진 표현활동, 2) 역할극 표현활동, 3) 만화 표현활동, 4) 패러디하기 활동 5) 시화 표현활동 등이다. 그리고 이들 표현활동들은 소설적 특성과 소설의 제요소들을 실제 소설 속에 적용해 가면서 다양한 감상과 이해를 이끌어낼 수 있는 교수-학습 방안으로 재구성하여 1) 사진표현으로 주제 파악하기, 2) 역할극 표현으로 인물 파악하기, 3) 만화표현으로 구성 파악하기, 4) 패러디하기를 통한 배경 파악하기, 5) 시화표현으로 상징적 의미 파악하기 등으로 제시해 보았다. Ⅰ장 서론에서는 이 연구의 필요성 및 목적을 밝히고, 선행 연구사들을 검토한 뒤, 연구의 내용과 방법을 제시하였다. Ⅱ장에서는 본 연구의 이론적 배경이 되는 수용이론과 표현활동과의 관계를 학습자 중심교육과 관련하여 논의한 후, 표현활동의 문학교육적 시사점을 알아보고, 다양한 표현활동의 필요성을 매체환경의 변화와 함께 논의해 보았다. Ⅲ장에서는 표현활동 중심의 교수-학습 모형을 제시한 후, 모형을 적용한 다섯 가지 표현활동을 소설 요소 중 ‘주제, 인물, 구성, 배경, 상징적 의미’ 파악하기 학습을 목표로 설계해 보았다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 설계한 소설 요소별 표현활동을 7학년 국어교과서 소설 단원에 실린 소설 텍스트 세 작품 - ‘옥상의 민들레꽃’, ‘소나기’, ‘흰 종이수염’ -을 중심으로 실제 적용한 사례를 보고 형식으로 제시하고, 학생들의 설문과 반응, 결과분석 등을 통해 문학교육적 의의를 검증하고자 하였다. Ⅴ장에서는 이상에서 논의된 사항들을 통해 도출될 수 있는 결론을 정리하였으며, 이 표현활동들의 한계점들도 지적해 보았다. 이 표현활동의 결과, 학생들의 적극적인 참여와 높은 호응으로 소설텍스트를 보다 친근하게 접하게 되었으며, 소설의 제요소들을 보다 쉽게 파악할 수 있었다고 한다. 이러한 표현활동들은 문학을 보다 적극적으로 감상할 수 있게 해 줄뿐만 아니라, 학습자들을 단순한 문학 소비자가 아닌 새로운 문학 문화의 발신자로 길러내는데 기여하리라 본다. 따라서 본 연구는 표현교육이 언어적 표현활동으로만 한정되어 있는 현실에서 다변화된 표현 방식을 고려한 표현교육의 한 시도라는 점에서 그 의의를 지닌다. 앞으로 다변화되고 있는 표현 방식에 발맞추어 표현교육에 있어서도 다양한 시도가 있기를 기대해 본다.;The goal of literature education in the Seventh Curriculum is to increase the literature capability and to improve the literature culture; Increasing literature capability means the learner's capability necessary to cultivate literature culture, in which the thought and expression of literature is organically integrated, by participating in literature phenomenon actively. The object of today's literature education gives us a suggestion of lightening a new cultural current on which learners are required to be both receivers and senders in the new communication, not to be just good literature consumers. That is, learners can reproduce the works creatively as a way of exploring literature current. Hence this study is focused particularly on reception theory among the diverse researches on literature education, and considers a series of all the activities which reproduce the works creatively, such as expressing literature works through other media, converting into new genres, etc, as the expression activities after reading literature. And in this research is presented the concrete activities through which students can contact literature with interest in school and express appreciation. These activities are 'The literature education focused on expression activity', This teaching-learning method will deepen students' understanding and appreciation of literature. It can be also used as a method for literature education considering today's social and cultural situation in which the way of expression changes variously according to the changes in the media circumstances. Therefore, the object of this study is to invent the patterns of teaching and learning literature , on which expression activity is stressed, which can be applied to practical novel teaching-learning and to enhance the practicality of the patterns by applying them to the novel unit in the Korean textbook for the seventh-grade students. The pattern of 'The literature education focused on expression activity' has been divided into 3 stages: pre-reading literature → while reading literature → post-reading literature. In this research the direction of novel education is focused on how to draw a variety of appreciation and understanding in novel classes while applying the novelistic characters and all the elements to novels practically. And more positive reception of text makes the various appreciation and understanding possible. It is possible through expressing again what they understand and appreciate that the learners digest and make it a part of themselves in the process of organizing the meaning of text. The expression activities are made up of the activities in careful consideration of learners' situation and variant elements. The concrete expression activities related to novel teaching are the ones through 1) Photo, 2) Role play, 3) cartoon, 4) parody, 5) the poem and picture, and so on. And these expression activities are reconstructed to the teaching-learning methods which can pull out the various appreciation and understanding by applying the novelistic characters and elements to the novels. The result of this study shows that the Expression Activities could make the students contact novel text more intimately with positive participation and encouraging response and grasp the novel components more easily These Expression Activities will not only help learners appreciate literature more positively but also contribute to cultivating learners to be the senders of new literature culture, not to be simple literature consumers. Accordingly this study is meaningful in that it is a trial of expression education considering diversified expression methods in the reality the Expression Activities are limited to linguistic expression activities. It is expected that hereafter a variety of trial will be done to expression education according to the diversification of expression methods.
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