View : 1073 Download: 0

직장인의 평생교육 요구조사

Title
직장인의 평생교육 요구조사
Other Titles
A Study on Lifelong Education Needs of Industry Workers in the City Area
Authors
황경숙
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 교육과정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
곽삼근
Abstract
이 연구는 사회적 고용 환경 변화에 따른 기업 교육현황을 조사하고, 근로자들의 평생교육 필요성에 대한 인식과 평생교육 요구를 조사하는데 목적이 있다. 전문 기술 인력을 양성하기 위하여 운영하고 있는 교육 시설과 내용을 살펴보고, 개인적 측면으로 근로자들의 평생교육에 대한 요구, 교육받고 있는 현황, 참여 동기, 평생교육의 학습 내용, 학습 방법, 그리고 교육을 받고자 할 때의 장애요인 등 직장인들의 평생교육에 대한 인식을 조사하였다. 연구방법은 방문 조사와 우편 배부를 병행하는 설문 조사 방법을 사용하였고, 사용된 검사도구는 선행 연구들에서 활용한 문항들을 분석하여 발췌한 후 수정·보완하여 제작하였다. 설문조사 대상은 기업체에 근무하는 직장인들을 대상으로 하였다. 조사 시기는 2004년 9월 20일부터 9월 25일까지였다. 질문지는 기업체의 경우 각 50부 내외, 금융 기관은 80-90부 내외로 총 500부를 배부하여, 회수된 유효 설문지는 363부이다. 설문지는 응답자의 성별, 전공별, 학력별, 직급별로 구분하였고, 자료의 처리는 카이제곱 검정법(Chi-Square Test)을 활용하였으며, 독립변수, 종속변수 중 어느 하나가 순서형일 때, 두 변수간에 연관성이 있는지 알아보기 위해 Mantel-Haenszel 카이제곱 검정법을 활용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 직장인들 중에서 ‘평생교육’에 대한 인지도는 여성이 더 높았으나, 실제로 평생교육을 경험했거나 현재 참여하고 있는 사람들은 남성들이 더 많은 것으로 나타났다. 둘째, 직장인들이 평생교육의 필요성을 많이 느끼는 내용은 직업과 관련된 지식과 기술을 향상시키기 위한 것으로, ‘꼭 필요하다’는 응답이 59.5%, 필요하다는 응답이 39.3%로 모두 98.8%가 필요성을 느끼고 있는 것으로 나타났다. 미래 자신의 삶의 질 향상을 위한 평생교육에 대해서는 99.4%가 필요성을 느끼고 있는 것으로 나타나, 대부분의 사람들이 자신의 삶의 질 향상을 위한 교육이 필요함을 높이 인식하고 있었다. 셋째, 전체 응답자 중 30.0%가 평생교육을 경험했거나 현재 참여하고 있는 것으로 나타났다. 교육기관으로는 원격교육을 포함한 독학(TV, 라디오, CD-ROM 등)의 방법을 택한 직장인들이 50.4%로 절반 이상이었고, 그 다음으로는 대학이나 전문대학에서 교육받고 있는 직장인들이 21.1%로 나타났다. 넷째, 희망하는 평생교육 내용에 대한 결과는 영어 및 기타외국어에 관한 희망자가 가장 많았다. 다섯째, 평생교육의 참여 동기에는 업무 능력 향상을 위한 지식과 기술 습득을 위하여 라는 응답이 92.8%였다. 여섯째, 평생 교육을 받는데 있어 어떠한 장애요인이 영향을 미치는지에 관하여 조사한 결과, 비용이 부담스러워서 교육을 받지 못한다는 응답이 가장 높았으며, 그 다음으로 육아 및 가사 때문에 교육을 받지 못한다는 응답이 높게 나타났다. 이 연구의 결과로 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 평생교육에 대해서 알고 있는지를 조사했을 때, 기존의 연구인 도시 직장인들의 사회교육 요구에 관한 조사 연구(강명석, 1993)에서는 여성들보다 남성들이 평생교육을 더 많이 인식하고 있었으나, 본 연구에서는 여성들이 남성들보다 더 많이 인식하고 있는 것으로 나타났다. 이는 시대의 변화로 볼 수도 있지만, 여성들이 자신의 능력을 개발하기 위해 교육의 필요성을 더욱 인식하게 되었다고 볼 수 있다 그러나 평생 교육에 대한 인식은 여성들이 높다 하더라도, 평생교육에의 참여도는 남성이 더 높은 것으로 나타났다. 이는 인식에 그치는 것이 아니라 참여에까지 이르기 위해서는 여러 여건들의 충족이 필요하기 때문으로 보인다. 둘째, 평생교육의 내용 중 어느 분야에 대해 필요성을 많이 가지는지를 조사했을 때, 도시 직장인들의 사회교육 요구에 관한 조사 연구(강명석, 1993)에서는, ‘취미나 여가 및 건강 등’의 교육에 관심이 많은 것으로 나타났으나, 본 연구에서는 ‘직무개발 및 직업관련 지식 및 기술 등’과, ‘삶의 질 향상’을 위한 평생교육에서 필요성이 높게 나타났다. 이는 직업에 대한 개념이 평생직장에서 평생직업으로 바뀌고 있고, 직장인들도 직업과 관련된 학습을 삶 속에서 계속할 수 밖에 없음을 인식한 것으로 보인다. 셋째, 평생교육 기관에 참여하고 있거나 참여한 경험이 있는지에 관하여 조사한 결과, 응답자의 30.0%가 평생교육을 경험하였거나 현재 참여하고 있는 것으로 나타났다. 그리고 평생 교육을 경험했거나 현재 참여하고 있는 교육 내용으로는 직업 관련 기술교육이 55.1%로 가장 높게 나타났다. 평생학습 방법에 관한 조사결과는 원격교육을 포함한 독학(TV, 라디오, CD-ROM 등)의 방법을 택한 직장인들이 50.4%였다. 이는 기존 직장인들의 전통적 교육수강 방법이었던 특정 시점·장소에서 이루어지는 집합교육형태인 오프라인 중심의 교육에서, 온라인 형태의 교육으로 바뀌어 감을 보여 주는 것이다. 또한 다양한 매체 경로를 통하여 다양한 교육 콘텐츠를 제공받을 수 있는 원격교육을 선호하는 것으로 나타났다. 기업체내 자기개발 방법의 성별 특성 연구(곽삼근, 2000)를 보면, 직장인들이 업무를 수행할 때 ‘스스로 배우고 학습하는 능력’이 가장 중요한 지식과 기술로 나타났으며, 63.5%의 응답자가 ‘주어진 일과 업무를 통하여’ 필요한 능력을 획득하였다고 하였다. 본 연구에서도 응답자 대부분이 교육기관이나 기업에서의 교육보다는 자기 스스로 할 수 있는 교육 방법을 찾고 있는 것을 볼 수 있었다. 넷째, 직장인들이 희망하는 교육 내용을 조사했을 때, 대기업 내 교육훈련의 실태와 효율적 운영방안 탐색(권소연, 1999)에서는, 직원들이 영어 및 외국어교육을 가장 선호하는 것으로 나타났으며, 직업관련 지식 및 기술이 20.6%로 나타났다. 본 연구에서도 직장인들이 희망하는 교육은 영어 및 외국어이지만, 조사 결과 실제 참여하고 있는 내용은 직무개발 및 직업관련 지식 및 기술인 것으로 나타나, 직장인들이 희망하는 교육과 참여하는 교육에는 차이가 있다는 것을 알 수 있다. 직장인들이 일과 학습을 병행하기 위해 적합한 교육 방법이 무엇인지를 조사하여 분석한 결과, 남성은 직업 현장의 연수나 실습 등을 가장 선호하였고, 다음으로는 교육매체를 통한 교육 방법을 선호하는 것으로 나타났다. 여성도 직업 현장의 연수나 실습에 대한 선호도가 가장 높았고, 다음으로는 교육 매체를 통한 교육 방법에 대한 선호도가 높았다. 그리고 집체교육에서는 남성이 5.6%, 여성이 1.6%로 대체로 선호도가 낮게 나타났다. 다섯째, 직장인들이 평생교육을 받고자 할 때 어떤 동기에서 교육을 받고자 하는가 하는 참여 동기에 관한 조사 결과를 보면, 응답자의 95.0%가 ‘업무 능력 향상을 위한 지식과 기술 습득’을 하려는 동기로 교육에 참여한다고 응답했다. 그 다음으로는 ‘다른 직업을 갖기 위해서 교육이 필요하다’는 동기를 가진 응답자가 81.5%로 많았다. 직업관련 외에 ‘폭넓은 교양 함양을 통한 자아실현을 위해 교육에 참여한다’고 한 응답자는 88.7%이었다. 여섯째, 많은 직장인들은 교육받고자 하지만 여러 가지 환경과 여건을 극복하지 못하여 교육받는 것을 포기하는 경우가 많다. 교육을 받는데 있어 가장 장애가 되는 요인이 무엇인지에 관하여 조사한 결과, 도시 직장인들의 사회교육 요구에 관한 조사 연구(강명석, 1993)에서는 시간이 없어서 교육받지 못한다는 응답이 많았지만, 본 연구에서는 ‘비용이 부담스러워서’ 교육을 받지 못하는 응답이 가장 많았다. 이는 인터넷이나 원격 교육 등으로 인해 개인적으로 평생교육에 참여할 수 있는 기회는 확대되었으나, 교육비는 각자가 부담해야 하므로 교육 참여에 있어 장애요인이 되고 있으므로, 교육비 부담을 지원해 줄 수 있는 제도적인 장치가 마련되어야 한다. 또한 가사 및 육아문제로 인해 교육받지 못하는 남성의 비율이 높아지고 있는데, 오늘날 가사 및 육아는 단순한 부모의 문제를 넘어 사회 환경적인 문제로서 사회가 분담해야 할 시기가 되었다. 이를 위해 정부와 기업체는 가사 및 육아문제로 교육받지 못하는 남녀 직장인의 문제를 해결할 뿐 아니라, 더 나아가 고급인력의 개발을 위하여 행·재정적 정책을 수립할 필요가 있다. 또한 직장인 평생교육을 위하여 행·재정적 지원정책이 이루어져야 함은 물론, 프로그램 개발 연구에 있어서도 직장인의 요구가 반영되고 전문화되어야 한다.;This study is aimed at investigating the acknowledgement and requirement of life-long education and necessity for all adults including enterprises and workers in accordance with the change of employment environment. To accomplish this, This study reviews the contents of education and the educational facilities that enterprises run to enhance the quality of workers' life, and to train professional technological man power through bringing up human resources which this knowledge-based society requires, and on the other hand, this study investigates the view point of workers about life-long education including the requirement of life-long education for workers, the present condition of getting educated, the contents of life-long education, the way to be educated, the motive of joining to get educated, and the obstacles when workers intend to get educated. I used both visit-the-site survey and the mailing method for this study, and for investigating tools used in this study, I amended and modified the items which were used in prior studies after extracting and analyzing them. I surveyed works who work for various enterprises. The survey was conducted between the 20th of September, 2004 and 25Th of the same month. I mailed 500 copies of the survey- about 50 copies to normal enterprises and 80~90 copies to financial agencies-and got 363 surveys returned. I divided the survey results into sex, major, educational level and the title in the company, using Chi-Square Test for the treatment of the survey, and when one of the independence variable and dependency variable is sequence type, I used the method of Mantel-Haenszel squaring testing. I can abridge the result of this study as below; First, the survey shows that among workers females put higher importance on life-long education than males do, but actually more males have the experience of getting life-long education or attend life-long education then females do. Considering educational level, the survey shows college educators ranked on the top, followed by high school graduates, junior college graduates and the graduates from graduate school in ranks. Second, the survey shows that 98.8% of respondents recognize life-long education as the method of growing knowledge and technology related with occupation, with 59.5% of them answering 'I vitally need it' and 39.3% of them answering 'I need it'. The survey also shows that 99.4% of the workers highly regard life-long education as the method of enhancing the quality of life in the future Third, 30.03% out of total respondents were reveled to have experience or attend life-long education. With the method of getting educated, the survey shows 50.4% of workers among those who get educated get educated by self-education (TV, radio, CD-ROM) including remote - that's more than half! And 21.10% of workers were reveled to get educated in colleges or junior colleges. Fourth, with the result of surveying the contents of life-long education that workers want to attend, 'English and other foreign languages' are revealed most highly. Fifth, with the surveying the motive of attending life-long education, 92.82% of respondents answered "for acquiring knowledge and technology to enhance business ability". Sixth, with the surveying the obstacles of attending life-long education, they responded most frequently 'I can't get educated due to the money problem', followed by 'I can't get educated due to caring babies and household affairs'. I can conclude with this research as below; First, as the result of studying the recognition of life-long education between male and female, and comparing it with the prior study, though males thought life-long education more importantly then female with the prior study, this study shows that females thought life-long education more importantly than males. We can merely think it as the result of periodic change, but in reality, that is because of unsatisfied advertisement for life-long education and the increasement of the recognition of female towered life-long education. Second, as the result of studying the necessity of life-long education, though workers were mostly interested in hobby, leisure and health with the prior study, workers with this study are more interested in the development of business affair and occupation-related knowledge and technology, along with high recognition of life-long education for improving the quality of life. With this result, we can see that the workers' recognition about occupation has been changing. In other words, the concept of job is changing from life-long work site to life-long occupation. Third, to the question if they have the experience of attending or are attending now life-long education, 30.03% out of total respondents answered they have experience or attend life-long education. And with the result of surveying the method of getting educated, in case of having experience or attending life-long education, 50.4% of them were reveled to get educated by self-education (TV, radio, CD-ROM) including remote education. We can guess that thanks to the development of education media and information enterprise, workers prefer remote education such as the internet and cyber education with which various educational contents can be provided. With the prior research, 63.5% of workers answered they got their business ability through the given work and task in the work site. But with the result of researching the educational attendance of works of this study, I can see that workers are trying to find out the method of getting educated by themselves rather than attending the education provided by educational facilities or enterprises. Fourth, reviewing the contents of life-long education which workers mostly require, the education of English and other foreign languages are highly preferred the same as before, with the result of surveying the contents of life-long education that workers want to attend, 'English and other foreign languages' are revealed most highly. And the educational contents of occupation-related knowledge and technology are preferred second mostly. The contents which workers intend to get educated of are different from the contents which they really get educated of. Fifth, with the surveying the motive of attending life-long education when they get educated, the result shows that workers are interested most highly in getting knowledge and technology to enhance business ability. 81.54% of the respondents answer "I need to get educated to have other kind of job", and 88.71% of them answered they need to get educated to widen their cultural knowledge rather than job-related affair. I believe this result shows that though workers want to get educated for their personal life, they invest more hours and effort to get educated in the field that enterprises need. Sixth, many workers try to get educated but many of them give up to get educated because they can't overcome various obstacles and difficult situation. with the result of surveying the obstacles of being educated, they most frequently answer they can't get educated due to the money problem. Compared with the prior study, workers couldn't get educated mostly because they didn't have enough time in the past. With this study, however, workers most frequently answer they can't get educated mostly because money problem. I think we need a system which can eliminate the burden of money problem in getting educated. Also the rate of male who can not get educated due to caring babies and household affairs is higher and higher. I think it's time for the society to take care of caring babies and household affair as being situational condition which both male and female take into their hands. Now it's urgent to develop the educational program in order to use and develop high quality man power of both male and female, and the government has to seriously consider the improvement of educational condition including baby-caring problem.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE