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소리 탐색활동에 기초한 음악경험이 만 2세반 영아의 음악 적성 및 음악적 성향에 미치는 영향

Title
소리 탐색활동에 기초한 음악경험이 만 2세반 영아의 음악 적성 및 음악적 성향에 미치는 영향
Other Titles
The influence of music experiences based on sound exploration activities on music aptitude and propensity of young children in 2 year-old classrooms
Authors
박연정
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이승연
Abstract
본 연구의 목적은 소리 탐색활동에 기초한 음악경험이 만 2세반 영아의 음악 적성과 음악적 성향에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것이었다. 이에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 소리 탐색활동에 기초한 음악경험 여부에 따라 만 2세반 영아의 음악 적성에 차이가 있는가? 1-1. 소리 탐색활동에 기초한 음악경험 여부에 따라 만 2세반 영아의 리듬 발달에 차이가 있는가? 1-2. 소리 탐색활동에 기초한 음악경험 여부에 따라 만 2세반 영아의 음정 발달에 차이가 있는가? 2. 소리 탐색활동에 기초한 음악경험 여부에 따라 만 2세반 영아의 음악적 성향에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시 양천구에 위치하고 있는 Y 어린이집 만 2세반 두 학급의 영아 28명이며 각 학급에 소속된 14명의 영아를 실험집단과 통제집단으로 배정하였다. 연구절차는 예비검사, 사전검사, 실험 처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 실험집단에게는 6주 동안 16개의 소리 탐색활동에 기초한 음악경험을 실시하였고, 통제집단에게는 기존에 일상적으로 이루어지던 어린이집 교육활동을 그대로 실시하였다. 소리 탐색활동은 소리의 유형에 따라 일상소리 탐색, 말소리 탐색, 악기소리 탐색, 음악소리 탐색으로 분류하였으며 각 활동에서 영아가 음악 개념과 음악 기술을 균형적으로 경험할 수 있도록 고안하였다. 활동은 발달에 적합하도록 대집단이 아닌 개별 혹은 소집단으로 진행하였다. 연구도구는 영아의 음악 적성을 알아보기 위해 Gordon(1989)의 Audie를 사용하였으며, 음악적 성향을 알아보기 위해 방은영(2008)이 개발한 ‘유아 음악적 성향’ 검사 도구를 황인주, 김은정(2010)이 영아의 발달적 특성에 맞게 수정 보완한 ‘영아 음악적 성향’ 검사 도구를 재수정․보완하여 사용하였다. 자료 분석을 위해 각 집단별 평균과 표준편차를 산출하고 t 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 소리 탐색활동에 기초한 음악경험은 만 2세반 영아의 음악 적성 중 리듬 발달에는 긍정적인 효과가 있었으나 음정 발달에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 소리 탐색활동에 기초한 음악경험이 영아의 선천적인 음악 적성 중 리듬 발달에 영향을 미쳐 다양한 형태의 리듬을 인식하고 식별하는 능력을 향상시킨 것으로 해석된다. 둘째, 소리 탐색활동에 기초한 음악경험은 만 2세반 영아의 음악적 성향 중 음악적 가치를 제외한 음악적 흥미, 음악적 유능, 음악적 의지 발달에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 이는 소리 탐색활동에 기초한 음악경험이 음악에 대한 선호도가 형성되어 가는 영아에게 음악에 대한 관심 및 흥미를 유발시켜 음악에 대한 유능감, 기대감 등의 다양한 음악적 성향 발달을 촉진한 것으로 해석된다. 따라서 현장에서 교사는 소리 탐색활동에 대한 중요성을 인식하고 영아의 발달적 특성과 음악 개념을 고려한 음악경험을 계획 및 진행함으로써, 영아의 음악성 발달을 체계적으로 지원해주어야 할 필요가 있다.;The purpose of this study was to identify the influence of music experiences based on sound exploration activities for toddlers on music aptitude and propensity. Accordingly the specific study questions are as follows. 1. Are there differences in music aptitude of toddler, depending on whether music experiences based on sound exploration activities? 1-1. Are there differences in rhythmic development of toddler, depending on whether music experiences based on sound exploration activities? 1-2. Are there differences in tonal development of toddler, depending on whether music experiences based on sound exploration activities? 2. Are there differences in music propensity of toddler, depending on whether music experiences based on sound exploration activities? The subjects of this study were 28 toddlers who enrolled 2 classes for 2 year-old of the Child Care Center Y located at Yangcheon-ku, Seoul. 14 members of belonging to each class were assigned to the experimental group and the controlled group. The process of this study was conducted in the following order: preliminary inspection, pre-test, experimental treatment, post-test. The toddlers in the experimental group conducted 16 music experiences based on sound exploration activities for 6 weeks, the toddlers in the controlled group conducted existing education activites of the Child Care Center. Depending on the type of sound, the sound exploration activities were classified usual sound exploration, language sound exploration, instrument sound exploration, music sound exploration. Each activity was designed for toddler to give a balanced music experience including musical concepts and technology. These activities were progressed alone or in small groups rather than large group. Study tool used Gordon's (1989) Audie to test music aptitude. To test music propensity, the researcher revised and supplemented Hwang, In-ju & Kim, En-joung's (2010) 'toddler musical propensity', which revised and supplemented Bang, En-young's (2008) 'child musical propensity' to be appropriate for the developmental character of toddler. To analyze the collected data, average and standard deviation were calculated and t verification was conducted. The results of this study are as follows. Firstly, music experience based on sound exploration activity had a positive effect on rhythmic development, and no effect on tonal development of music aptitude. This is interpreted that music experiences based on sound exploration activities affected rhythmic development of innate music aptitude and improve the ability to recognize and identify various forms of rhythm. Secondly, music experience based on sound exploration activity had a positive effect on music propensity containing music interest, music competence, music volition except music value. This is interpreted that music experience based on sound exploration activity caused interest in music to toddler forming a preference for music, and promoted development of various music propensity containing music interest, music competence, music volition, etc. Thus teachers should recognize the importance for sound exploration activity and support systematically musicality development of toddler by planning and progressing music experiences considering the music concept and developmental characteristic.
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