View : 267 Download: 0

유아의 편식 개선을 위한 요리활동 운영에 관한 실행연구

Title
유아의 편식 개선을 위한 요리활동 운영에 관한 실행연구
Other Titles
Action Research on the Operation of Cooking Activities to Improve Young Children's Picky Eating
Authors
고경미
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구의 목적은 유아의 편식 개선을 위한 요리활동을 효과적으로 운영하기 위한 방안을 모색하여 실행하고, 유아들에게 미치는 영향을 살펴보는데 있다. 이를 통해 유치원 현장에서 유아의 편식 지도시 요리활동을 적용하여 실행하는데 도움이 되는 기초자료를 제공하고자 한다. 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유아의 편식 개선을 위한 요리활동의 효과적인 운영 방안은 무엇인가? 2. 유아의 편식 개선을 위한 요리활동의 효과적인 운영은 유아들에게 어떤 영향을 미치는가? 본 연구는 서울시에 위치한 하늘유치원 내 만 3세, 4세 혼합연령학급 바다반에서 이루어졌으며, 연구 대상은 이 학급 유아 25명이다. 연구 기간은 2011년 2월 15일부터 2011년 6월 30일까지이며, 연구는 10회의 요리활동을 통해 이루어졌다. 연구는 유아의 편식 지도 및 편식 실태에 대한 문제점 인식 및 해결 방안 모색, 실행, 평가 순으로 진행되었다. 요리활동을 녹화하고 전사하여 현장노트를 만들었고, 부호화하고 범주화하여 연구 문제별로 분석하였다. 또한 일일교육계획안, 급식 시간 유아의 식습관 관찰 자료, 동료 교사 및 보조 교사 면담 자료, 학부모 상담 및 설문지, 활동 사진 등을 수집하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 편식 개선을 위한 요리활동의 효과적 운영 방안을 수립하기 위해 2008학년도와 2009학년도에 연구자의 학급에서 실시되었던 편식 지도 및 요리활동 현황을 분석하였다. 그 결과 편식 지도가 주로 급식 시간 및 이야기 나누기 시간에 반복적으로 이루어졌으며 개별 유아의 편식 특성 및 원인에 대한 고려 없이 이루어졌음을 알 수 있었다. 또한 다양한 음식을 자연스럽게 접할 수 있는 요리활동은 유아의 편식 및 식습관을 개선하는데 효과적인 활동 임에도 불구하고 음식을 만드는 과정과 결과에만 초점을 맞추고 이를 편식 지도와 연결하지 못하였음을 인식할 수 있었다. 따라서 유아의 편식 개선을 위한 요리활동의 효과적인 운영방안을 모색하고자 유아의 식품군에 대한 편식 실태 및 원인을 파악하기 위한 학부모 설문 조사 및 상담, 급식 관찰을 실시하고 이를 분석하였다. 이를 바탕으로 유아의 편식 식품군을 고려한 요리활동을 선정, 조직하고 유아의 편식 특성 및 원인을 반영한 요리활동 지도방안을 수립하여 실행하기로 하였다. 본 실행에서는 요리활동 사전․사후 활동으로 편식 식품군과 관련된 다양한 영역별 활동 및 재료 기르기, 재료의 영양적 가치 알아보기를 실시하였으며 요리활동 전개방안으로 오감각을 활용하여 재료 탐색하기, 재료를 잘게 다져 거부감 없애기, 좋아하는 재료와 함께 요리하기, 재료에 대한 반복적 접근을 통해 친숙해지기, 주도적으로 참여하기, 또래 및 교사의 시범적 맛보기, 소집단 구성 방법을 고려하여 실시하였다. 둘째, 유아의 편식 개선을 위한 요리활동의 효과적인 운영방안에 대한 유아들의 변화를 살펴보면, 편식 음식에 대한 인식 및 행동이 긍정적으로 변화하였으며 음식의 중요성을 인식하고 우리 몸의 영양과 건강에 대한 관심이 증대되었다. 일상생활에서 접하는 음식에 대한 관심이 많아졌으며 요리 재료 탐색 후 느낌을 표현하는 언어 표현력이 향상되었다. 본 연구는 유아의 편식 식품군 및 편식 특성을 고려한 요리활동의 필요성을 제기하는 한편, 현장에서 유아의 편식을 지도할 때 요리활동을 적용하여 실행하기 위한 구체적인 운영 방안을 제시해 주었다는 의의를 지니는 연구이다. 본 연구가 현장의 교사에게 편식 개선을 위한 요리활동을 운영하는데 도움이 되기를 바란다.;The purposes of this study were to devise and implement plans to effectively run cooking activities to improve young children's picky eating and to investigate their influences on young children. The findings will provide basic data helpful for applying and implementing cooking activities to instructions designed to improve young children's picky eating at kindergartens. For the purposes, the following research questions were set: 1. What are effective operational plans for cooking activities to improve young children's picky eating? 2. What kind influences do cooking activities to improve young children's picky eating have on young children through their effective operation? The subjects include the Bada Class comprised of 25 three- or four-year-olds at Haneul Kindergarten in Seoul. The research period spanned from February 15 to June 30, 2011, involving ten sessions of cooking activities. Problems with young children's picky eating and instruction to correct it were first identified, and solutions were searched for, implemented, and assessed. Field notes were written by recording and transcribing cooking activities and then encoded and categorized for analysis according to the research questions. Also collected in the study were daily education plans, observations of young children's dietary habits during meals, interviews with colleagues and assistant teachers, counseling with parents and questionnaires filled out them, and pictures of activities. The research findings are as follows: First, instructions to correct young children's picky eating and cooking activities implemented in the investigator's class in 2008 and 2009 were analyzed to set effective operational plans for cooking activities to improve their picky eating. The analysis results show that instructions to correct picky eating were repeated usually during meals and story sharing hours without any consideration of individual children's characteristics and causes of picky eating. Cooking activities naturally expose young children to a variety of food and thus are effective for improving their picky eating and dietary habits, in spite of which they focused on the processes and results of making a dish and failed to connect them to instructions to improve picky eating. In an attempt to search for effective operational plans for cooking activities to improve young children's picky eating, the investigator took a survey with parents, had counseling sessions with them, observed the children during meals, and analyzed the collected data to understand their picky eating according to the food groups and identify their causes. The analysis results were then used to select and organize cooking activities that took into account the food groups they were picky about and to make instructional plans for cooking activities to reflect their picky eating characteristics and causes. Second, young children's changes were observed according to the effective operational plans for cooking activities designed to improve their picky eating. As a result, their perceptions and behaviors as to the foods they were picky about became positive. They also realized the importance of food and increased interest in the human body, nutrition, and health. Furthermore, they took more interest in the foods they were exposed to every day and enhanced their verbal expressions to express their feelings after exploring cooking materials.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE