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자기 주도 학습을 위한 QR코드와 스마트 폰 기반의 학습문제 출제 관리 시스템 설계 및 구현

Title
자기 주도 학습을 위한 QR코드와 스마트 폰 기반의 학습문제 출제 관리 시스템 설계 및 구현
Other Titles
Design for Management System of Examination Questions Setting and Implementation Based on QR code and Smart Phone for Self-directed Learning
Authors
정세원
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이민수
Abstract
This study included QR code pattern in 'paper' medium and accessed to information in QR code pattern using mobile device. This maximized the amount of information which paper medium can contain. That is, this study tried to increase educational effect through technology fusion rather than fragmentary use of technology. It is composed so that learners can perform phased and selective learning and systematization of knowledge and efficiency increase of learning time can be achieved. Thus, learners can perform meaningful learning. Also its learning environment offers motivation to study and self-directed learning by suggesting learning contents according to learner's level. Its advantage is that when learners have questions about learning contents, they can communicate with instructors by using social network service. This research aimed to figure out the characteristics of network generation, digital natives and to make learning plans suitable for them. System for instructors gives detailed guidelines by using text and image and it can be smoothly used by users with various level in computer application ability. QR code question paper is not disposable. It can be managed continuously by listing. Instructors can analyze frequently used QR code through statistic function for frequency of access to each QR code on question papers given to learners. And on the basis of the results, question paper can be modified and supplemented. Comparing this research with existing educational system based on QR code which delivers the fragmentary and whole contents, the difference of this research is that it offers learning environment to increase efficiency of learning time through selective learning and offers systemized knowledge through phased learning. Digital native learners can perform self-directed learning by using modern technology. For example, utilization of youtube for examination questions and support materials for learning, SNS utilization for interaction between learners and instructors and utilization of smart phone as a tool for pattern recognition, etc. It is expected that utilization of QR-learning for various contents areas will be actively achieved in educational practice based on the system constructed by this research.;본 연구는 종이매체에 QR코드 패턴을 포함시키고, 모바일기기로 QR코드 패턴이 담고 있는 정보에 접근 하여 ‘종이’매체가 담을 수 있는 정보의 양을 극대화 하였다. 즉, 기술의 단편적인 활용이 아닌 기술의 융합을 통하여 교육적 효과를 높이고자 하였다. 학습자에게 단계적인 학습과 선택적 학습이 가능하도록 구성하여, 지식의 체계화와 학습시간의 효율을 높여 유의미한 학습이 가능토록 하였다. 학습자 수준에 맞는 학습 내용의 제시를 통해 학습에 대한 동기부여 및 자기 주도적 학습이 가능한 학습 환경을 구축하였다. 또한 학습자가 학습내용에 질문사항이 있는 경우 소셜 네트워크 서비스(social network service)를 이용하여 교수자와 의사소통이 가능 한 장점이 있다. 디지털 네이티브인 넷(network) 세대의 학습자의 특징을 파악하여, 그들에게 적합한 학습 설계를 하고자하였다. 교수자용 시스템은 컴퓨터 활용 능력의 수준이 다양한 사용자가 원활히 사용 가능하도록 텍스트와 이미지를 활용하여 가이드라인을 자세히 제시하였고, 시스템을 통하여 출제한 QR코드 문제지가 일회적으로 사용하고 소멸되는 것이 아닌 목록화 하여 지속적 관리가 가능하도록 구현하였다. 교수자는 학습자에게 제공한 문제지의 각 QR코드에 대한 접속 빈도 통계기능을 활용하여 자주 활용되는 QR코드를 분석가능하고, 그 결과를 토대로 문제지 수정 및 보완 시 참고 가능하도록 하였다. 본 연구를 단편적이고, 일괄적인내용을 전달하는 QR코드 기반의 현존하는 교육 시스템과 비교해보면, 단계적 학습제공을 통한 지식의 체계화와 선택적 학습을 통한 학습시간의 효율성을 높일 수 있도록 학습 환경을 제공한다는 점에서 차별성을 두었다. 학습문제 출제와 학습 보조자료 구축에 유튜브(youtube) 활용, 학습자 교수자 사이의 상호작용을 위한 SNS 활용, 학습자의 QR코드 패턴인식의 도구로서 스마트폰을 활용하는 등 현대기술을 활용하여 디지털 네이티브 학습자들의 자기 주도 학습활동이 가능하도록 하였다. 본 연구에서 구축한 시스템을 토대로 다양한 콘텐츠 영역과 내용에 대한 QR-leaning의 활용이 교육현장에서 활발히 이루어 질것이라 기대한다.
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교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
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