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dc.contributor.advisor이민수-
dc.contributor.author박대화-
dc.creator박대화-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:13Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:13Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000069796-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190651-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000069796-
dc.description.abstractLanguage applications accounted for the majority of the proportion of education-related applications, but mathematics education applications accounted for a relatively minor on current smart phones. Some mathematics education applications are biased math games and listed in simple theory. In this paper, design and implement the games with which learners for mathematical formula train and memory necessary formula easily based on Android of smart phones which has the advantage of openness and diversity. There are standards on designing mathematical formula games because learners have interested in training formula continuously and have an effect on learning unlike the way to the memory listed in theory based on existing text. The points of the design are as follows. First, design to choose mathematical formula for learners to be individual ∙ level of learning. Second, design factors that cause interests on mathematical formula. It's easy for learners to lost interests the way of training ∙ memory by showing theory like existing applications. Especially it's easy to lose interests on mathematical formula so it should have factors that cause interests. Third, design to provide learners with feedback. Learning effect can't be maximized if learners won't receive feedback during gaming. Learners check the results right and revise the wrong parts again during gaming formula so, enhance learning effect. Fourth, design to determine their level of learning during gaming finally and lead learning motivation by comparison with colleagues. Fifth, design to do repetitive learning through various combinations. Formula is often easy to forget in case memorization not to repeat and learn. Learners order formula theory and understand text well and have adaptability of mathematical formula through repeated learning. Finally, design to be familiar with mathematical formula easily to even learners who first come in contact.;현재 스마트 폰에서 교육관련 애플리케이션의 비율은 어학 애플리케이션이 대부분을 차지하고 수학 교육 관련 애플리케이션은 상대적으로 낮은 편이다. 일부 수학 교육용 애플리케이션은 산수게임과 단순 이론 나열에 편중되어 있는 실정이다. 이에 본 논문에서는 개방성과 다양성이 장점인 스마트 폰 OS인 안드로이드를 기반으로 수학 공식 학습을 위해 학습자에게 필요한 공식을 쉽게 훈련 및 암기할 수 있는 게임을 설계 및 구현하였다. 본 논문에서 수학 공식 게임 설계에 있어서 기준을 둔 것은 기존 텍스트 기반의 나열식 암기 방법과 달리 사용자인 학습자들이 수학 공식을 학습하는데 있어 흥미를 가지고 지속적으로 공식을 훈련하여 학습에 있어서 효과를 낼 수 있도록 하였다. 본 논문에서 수학 공식 학습을 위한 게임 설계의 주안점은 다음과 같다. 첫째, 학습자에게 개인별, 능력별 학습이 가능하도록 수학 공식을 선택할 수 있도록 설계하였다. 따라서 학습자가 자신이 원하는 학년과 단원을 선택할 수 있도록 했다. 둘째, 수학 공식 게임에 흥미를 유발하는 요소가 있도록 설계하였다. 기존 애플리케이션과 같이 이론만을 보여주고 훈련 및 암기시키는 방법은 학습자가 흥미를 잃기 쉽다. 특히 공식의 암기는 흥미를 잃기 쉬운 부분이므로 흥미를 유발할 수 있는 요소가 있도록 했다. 셋째, 학습자를 위한 피드백을 제공하도록 설계하였다. 학습자가 게임을 하는 과정에서 어떠한 피드백도 받지 못한다면 학습 효과가 극대화될 수 없다. 따라서 학습자에게 학습 결과를 바로 확인할 수 있게 하고, 공식 게임을 하는데 있어 틀린 부분은 다시 수정할 수 있어 학습효과가 높아지게 하였다. 넷째, 게임을 하면서 최종적으로 자신의 학습 수준 파악과 동료 학습자와의 비교를 통해 학습 동기를 유발할 수 있도록 설계하였다. 다섯째, 공식에 있어서 다양한 조합을 통해 반복적인 학습할 수 있도록 설계하였다. 암기는 반복학습이 없을 경우 공식을 쉽게 잊는 경우가 많기 때문에 반복학습을 통해 학습자에게 공식 이론 정리와 내용의 이해를 높이고 수학 공식의 응용력을 생기게 할 수 있다. 여섯째, 본 논문의 수학 공식 게임은 학습자가 단순 이론 나열로 수학 공식을 암기하는 게임이 아니라 재미있게 공식을 훈련하여 암기할 수 있도록 하였다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구 목적 및 필요성 1 B. 연구의 범위 2 C. 연구 내용 및 방법 2 D. 연구 기대 효과 2 Ⅱ. 안드로이드 기반 학습의 이론적 배경 4 A. m-Learning 4 B. m-Learning과 자기 주도적 학습 6 C. 스마트 폰의 등장과 이론적 고찰 8 D. 안드로이드 14 E. 선행 연구된 개발 사례 및 분석 23 Ⅲ. 수학 공식 게임 학습 게임 설계 29 A. 게임 설계 요구사항 29 B. 게임 설계 방향 30 C. 게임의 기능 설계 31 D. 전체 흐름 순서도 32 E. 화면 설계 34 Ⅳ. 수학 공식 학습 게임 구현 및 평가 39 A. 게임 구현 환경 39 B. 게임 구현 39 C. 게임 평가 및 분석 47 Ⅴ. 결론 및 논의 51 참고문헌 53 ABSTRACT 56-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1269964 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title안드로이드 기반 수학 공식 학습을 위한 게임 설계 및 구현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedDesign and Implementation of Game for Learning Mathematical Formulas Based on Android-
dc.creator.othernamePark, Dae Hwa-
dc.format.pagex, 57 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 컴퓨터교육전공-
dc.date.awarded2012. 2-
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교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
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