View : 234 Download: 0

양성평등을 위한 도덕윤리교육 지도방안연구

Title
양성평등을 위한 도덕윤리교육 지도방안연구
Other Titles
A study of teaching programs for the gender equality in moral and ethics education
Authors
최선경
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 도덕·윤리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이지애
Abstract
본 논문의 목적은 우리사회에 내재되어 있는 남성과 여성을 이분법적 사고로 나누는 전통적인 성 역할 고정관념에서 벗어나 양성평등 의식을 강화할 수 있는 학습 지도안을 개발하는 것이다. 도덕교과는 학생들에게 도덕적 규범을 제시하고 학생들의 올바른 가치관 확립을 목적으로 한다. 남성과 여성이 정당한 사회적 인식 하에 올바른 가치관을 가진 사회 구성원으로서 인정받는 바람직한 사회를 구현하기 위하여 도덕교과에서 양성평등 의식교육에 대해 다룰 필요가 있다. 현재 양성평등사회 조성을 위한 양성평등 정책과 교육이 꾸준하게 이루어지고 있으나 시행되고 있는 현 정책 및 교육과 사람들의 의식 사이에는 괴리가 있다. 이는 현재의 제도 및 이에 따른 학생들의 가치관 확립에 문제점이 있음을 나타내는 것이며, 이를 문제의식으로 양성평등 의식을 내면화하고 실천할 수 있는 도덕 윤리교육이 필요하다고 판단하였다. 따라서 논자는 우선 페미니즘 윤리를 통해 여성과 남성의 관계성을 밝히는 것이 중요하다고 여겨 길리건, 이리가라이, 주디스 버틀러, 안네마리 피퍼를 통해서 남성 중심적인 지배 논리를 극복하려는 여성의 정체성에 대하여 알아보고 이 과정을 통해 남성과 여성의 차이를 극복하고자 하는 유토피아적 사유를 살펴보았다. 또한 양성평등을 추구해왔던 페미니즘 윤리의 도덕적 가치를 바탕으로 지금까지 이루어지고 있던 여성교육정책들을 살펴보고 양성평등 교육이 실현될 수 있도록 정책이 나아가야 할 방향에 대하여 알아보았다. 성역할에 대한 의식의 고정화는 성장과정에서 사회화되어온 결과이다. 학교는 그 어떠한 집단보다 사회화에 지대한 영향을 미치는 기관으로, 학교의 문화, 교사들의 태도 등은 청소년들의 문화적, 사회적 발달에 중요한 역할을 하고 있다. 또한, 학교는 가정이나 사회에서 인식된 잘못된 성차별의식을 바로잡아 새로운 성역할에 대한 인식을 형성할 수 있다. 올바른 양성평등 교육을 통해 성차별의 원인과 문제점을 이해하고 양성평등의 중요성과 필요성을 인식해야 한다. 따라서 우선 현재 사용하고 있는 제7차 개정 교육과정 중학교 도덕2교과서에 나타나는 성 불평등 요소들을 분석하였다. 또한 현 중학교 1학년 학생 88명에 대한 표본 조사 학습을 통해 양성평등 의식에 대한 점수화 조사를 실시 후 자아 확립 과정에 있는 청소년들의 양성평등 의식에 대한 현재 척도 및 문제점을 분석하여 이에 대한 교육의 필요성을 제시 하였다. 본 논문에서 제시하는 양성평등 수업의 목표는 성차별의 원인과 문제점을 파악하는 것에 그치는 것이 아닌 남녀 차별 개선 전략을 습득하여, 성차별을 극복하기 위한 개선방안을 만들어 실천할 수 있는 방법론적 개선안을 제시하였다. 양성평등 교육의 실현을 위해서는 교과서에서의 내용 측면, 교육 담당자들의 의식전환, 정책적 측면이 개선되어야 한다. 이러한 노력이 뒷받침 된다면 양성평등 인식이 올바르게 자리 잡을 수 있을 것이라고 기대한다.;This paper aims to develop a set of guidelines that will help bolster gender equality by overcoming the social stereotypes of traditional gender roles, which have long been promoted by dichotomous distinctions of men and women. Ethics education aims to encourage students to learn ethical norms and to establish a proper hierarchy of values. It is necessary to cover gender equality as a part of Ethics education in order to help one to be recognized as a member of the society with proper hierarchy of values under proper social awareness. Despite continuous efforts through policies and education to promote a society with gender equality, there is still a gap between these efforts and people’s awareness. This is an indicator that there are problems in establishing students’ values according to the current system, and suggests that it requires moral and ethics education that can help students practice and internalize the mind-set for gender equality. In the first place, attaching the importance to explaining the relationship between men and women from a feminism perspective, the author seeks women’s identity to overcome the male-focused logic by studying Gilligan, Irigaray, Judith Butler, Annemarie Pieper, and looks at Utopian reasons to overcome the differences between men and women. Also, the author demonstrates the policies of female education to date based on ethical and moral values of feminism, which has sought gender equality, and reviews the direction of policies required to realize the education of gender equality. The fixation of awareness for gender roles is the result of socialization through its growth process. Sine school is the institution which affects socialization more than any other institutions, school cultures and attitude of teachers play an important role in the cultural and social development of teenage students. Moreover, schools can form awareness for new gender roles by correcting the inappropriate awareness of gender discrimination developed at home or in the society. Hence, it is necessary to recognize the importance and the necessity of gender equality and gain a better understanding of the problems of gender discrimination as well as their causes through continuous education of gender equality. In conclusion, the author analyzes the factors of gender inequality, which are shown in the textbook of ‘Ethics 2’ in middle school in the 7th revised curriculum used currently. Furthermore, this paper conducts a scoring survey for the awareness of gender equality by sampling a survey of 88 students currently in the first grade of middle school. It then analyzes the current measures and problems, and argues for the necessity of education for gender equality. This paper not only provides an analysis of the reasons and problems of gender discrimination, but also, suggests a methodological draft of learned strategies to overcome it. In order to realize the education of gender equality, improvements in textbook contents, positive changes in the awareness of educators as well as policies are necessary. Support of such efforts is expected to result in the establishment of a proper awareness of gender equality.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 도덕·윤리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE