View : 72 Download: 0

예술강사 지원사업에 대한 초등학교 국악강사의 인식조사

Title
예술강사 지원사업에 대한 초등학교 국악강사의 인식조사
Other Titles
The Investigation of Elementary school's Gukak Instructors on Art Instructors' Support Program
Authors
김경림
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
본 연구의 목적은 11년에 걸친 예술(국악)강사 지원사업의 발전과정과 학교교육과정을 중심으로 초등학교 국악 강사들의 인식을 조사하여 지원사업의 가치와 효용성을 진단하고, 개선방안을 모색하여 초등학교 국악교육의 활성화에 도움이 되는 기초자료를 제시하는 것이다. 이에 본 연구는 2011년 10월 1일부터 10월 31일까지 각 지역별 초등학교에서 활동하고 있는 예술(국악)강사를 대상으로 총 150부의 설문지를 배포하여 138부를 회수하였다. 이 중 불성실하게 응답하였다고 판단되거나 응답이 빠진 설문지 8부를 제외한 130부를 연구 자료로서 최종 분석하였다. 설문은 관련문헌 김행온(2004)과 황혜원(2008)의 연구에 사용된 타당화 연구를 마친 설문지로 문항을 선별하여 예술(국악)강사들의 인식을 알아볼 수 있는 리컬트 5점 척도 문항으로 구성하였다. 각 문항은 ‘예술(국악)강사들의 일반적 특성’, ‘예술(국악)강사 지원사업의 운영’, ‘예술(국악)강사 지원사업의 교육내용 및 효과’, ‘예술(국악)강사 지원사업의 교육 환경’, ‘예술(국악)강사 지원사업의 문제점’의 5개의 영역과 그에 따른 하위영역으로 나누어 조사하였고, ‘예술(국악)강사 지원사업의 문제점’을 묻는 문항은 학생들의 응답에 의하여 파악하였다. 수집된 자료 처리를 위한 통계 방법으로 데이터 코딩(data coding)과 데이터 클리닝(data cleaning)과정을 거친 후, SPSS(Statistical Package for Social Science)Windows 12.0 Version을 사용하였고, 연구 문제에 따라 빈도분석(Frequency Analysis)과 교차분석(cross-tabulation analysis)을 실시하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, 예술(국악)강사 지원사업에 참여하고 있는 예술(국악)강사는 대부분 동료나 지인을 통해 본 사업을 알게 되었고, 경제적인 수단을 위해 참여하며, 이는 경력이 높을수록 커짐을 알 수 있었다. 하지만 사업이 진행될수록 단지 경제적인 수단뿐만이 아니라 자신의 커리어를 쌓기 위한 하나의 방안으로 예술(국악)강사 지원사업에 참여하는 강사의 수가 늘어남에 따라 강사들의 인식 역시 변화하고, 교육자로서의 책임감이 향상되고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 예술(국악)강사 지원사업의 운영에 대한 강사선발과정 및 보수에 대한 만족도는 평균으로 나왔지만, 불만을 가진 강사들도 많이 있었다. 또한, 새로운 학교배치 과정으로 인한 혼란과 평가점수 기준 희망순위배치제도에 의하여 예술(국악)강사들의 불만이 컸으며, 계약직 근로자로서 채용되면서 생긴 겸업금지조항에 대해서는 별 생각 없다는 반응과 동시에 옳은 결정과 옳지 않다고 생각하는 강사들도 비등하였다. 아르떼의 통합 시스템 운영은 비교적 잘 이루어지는 반면에 건의사항들이 아직 잘 해결되지 않아 개선되어야할 부분들이 많음을 알 수 있었다. 셋째, 예술(국악)강사 지원사업의 교육내용 및 효과에서 연수프로그램의 내용은 비교적 적당하지 못하며, 현장교육에서의 연계성도 높지 않은 편이었다. 이에 강사들은 일반교과 부분에 중점을 둔 연수 프로그램의 개편으로 보다 알차고, 효과적인 연수가 이루어지길 희망하였다. 갈수록 학생들과의 마찰로 인하여 수업하기 힘든 교육현실 속에서 예술(국악)강사들은 학생들의 참여도, 이해도를 고려한 교육내용으로 학기 초 세웠던 계획에 따라 수업을 진행하여 학생들의 국악에 대한 관심도와 성취도가 향상되는 효과를 가져왔다. 넷째, 예술(국악)강사 지원사업의 교육환경부분에 있어 학교 측의 관심과 지원 은 비교적 충분하였으나 아직도 미흡한 학교들도 많았다. 다섯째, 예술(국악)강사 지원사업의 문제점은 사업운영체계가 가장 높은 문제점으로 지적되면서, 강사연수프로그램, 교육환경, 교육내용, 강사 선발제도 어느 것 하나 제외되지 않고 모두 문제점으로 나타났다. 명확한 기준 없이 계속적으로 변경되는 사업운영체계의 문제로 인하여 강사들은 불안감과 혼란을 느끼고 있었다. 국악은 일정한 틀이나, 정해진 격식이 있는 음악이 아니다. 직접 경험해보고, 참여함으로서 함께 만들어가는 우리나라 고유의 문화이다. 21세기는 그 어느 때 보다 문화 경쟁력을 중요시 하고, 창의적인 인재를 원한다. 때문에 예술(국악)강사 지원사업이 꼭 필요하다. 이 사업을 통한 국악 교육을 실행함으로서 감성과 창의성을 발달시켜 시대에 부합하는 인재를 육성하는데 큰 도움이 될 것이다. 또한 미래의 국악 향유자가 될 학생들에게 전통문화예술의 소중함을 일깨움과 동시에 우리 문화에 대한 자부심과 자긍심을 높여 고유의 문화경쟁력을 키우는데 일조할 것이다.;The purpose of this study is to present basic data in helping the activation of gukak (Korean traditional music) education in elementary schools. This is done by finding improvement plan and by diagnosing the support program's value and efficiency through the perception survey of elementary schools' gukak instructors, centering on the developmental process of arts (gukak) instructor's support programs and curriculum, carried out for 11 years. The survey was conducted from October 1 to October 31 in 2011, targeting the arts (gukak) instructors working at each region's elementary schools, and total of 150 questionnaires were distributed and 138 copies were collected. 130 copies were used for a final analysis, except for 8 copies with insincere or missing answers. The questionnaire was made by screening the questionnaires of a feasibility study to be completed by Kim Haeng-on (2004) and Hwang Hye-won (2008), and Likert five-point scale was employed to check the perceptions of instructors. The questionnaire has five subject matters, investigated, such as 'arts (gukak) instructor's general characteristics, 'operation of arts (gukak) instructor's support program', 'arts (gukak) instructor's education contents and effect of support program', 'arts (gukak) instructor's learning environment of support program' and 'arts (gukak) instructor's issues of support program', and along with their sub-areas. The questions asking 'problems of arts (gukak) instructor's support program' were answered by students. For statistical analysis, after the process of data coding and data cleaning, the frequency analysis and cross-tabulation analysis were performed, depending on the research question, by using SPSS (Statistical Package for Social Science) Windows 12.0 Version program. The results were as follows: First, most of the arts (gukak) instructors participating in the support program came to know about this project through colleagues and friends, and they are attending it for economical purpose. In addition, the higher their career is, the more they participate in the program. But as the program was progressed, more instructors participated in the program not only for the economical benefit, but also for their career development. As the number of arts (gukak) instructors is increased, it showed that instructors' perception was changed and the responsibility as educators was improved. Second, regarding operations of the arts (gukak) instructors' support program, the degree of satisfaction of the selection process of the arts (gukak) instructors and their salary was the average, but there were many who showed dissatisfaction. In addition, due to the confusion of a new school placement process and scores-based priority placement, the complaint of the arts (gukak) instructors was high. Regarding the article of side job's prohibition to be applied after hiring as contracted worker, there was no particular reaction and, at the same time, the instructor's ratio of whether it is the right decision or not was almost similar. Arte's integrated system was relatively working well, but it still remained to be improved for the effective operation of the program. Third, regarding the contents and effect of the arts (gukak) instructor's support program, the contents of training program were relatively not suitable and even its relevance to the real education field was not high. For this reason, the instructors hoped to have effective fruitful training by changing the training programs to focus on the general curriculum. In the educational reality not conducting a class due to conflict with students, arts instructors even brought the students' improved achievement and enhanced interests by teaching the students with their original plan, which is made at the beginning of the semester considering student's participation and understanding. Fourth, regarding the educational environment of the arts (gukak) instructor's support program, school's interest and support was relatively sufficient, but there were still many schools with insufficiency. Fifth, among the problems of the arts (gukak) instructor's support program, the program operation system was the biggest problem to be pointed out, and all matters such as the instructor's training program, educational environment, educational contents, and instructor-selection system were appeared as the problems without exception. Moreover, due to the continuous change in program operation system without clear criteria, the instructors felt anxious and confused, the result showed. Gukak is not the music with fixed frames and formality. It's a unique culture of Korea which is created together by experiencing it directly with participation. In the 21st century, cultural competitiveness and creativity are required more than ever. That is why arts (gukak) instructor's support program is essential. Practicing gukak education through this project will develop students’ sensibility and creativity, and therefore, help to bring up a man of ability today’s world requires. Furthermore, by awaking students to the importance of traditional cultural arts and by elevating their pride in our own culture, this program should be helpful in strengthening the competitiveness of our own culture.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE