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과학과 ICT 활용 교수-학습 방안에 관한 연구

Title
과학과 ICT 활용 교수-학습 방안에 관한 연구
Authors
나지현
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
In this study, the educational policy related to ICT(Information & Communication Technology), the 7th national curriculum and the teaching pattern using ICT was enumerated. And the purpose of this study is developing an ICT-based science project model. In this study, the factor of ICT, which is reflected in the 7th national science curriculum is analyzed based on the thought about the educational policy related to ICT. As known in the feature of the 7th national curriculum, it emphasized the reinforcement of computer curriculum and the information-using teaching. But there is no concrete realization even though there is a little comment about the usage of ICT. In order for the student to learn and reorder the knowledge in the knowledge-based society and develop creativity and problem-solving ability, integration of class and ICT is absolutely necessary. The Harris type, the Roerden type and the type from KERIS are the representatives of the class using ICT. In these types, the interaction through internet, the usage of materials from internet and the resolution of problem with collaboration are emphasized commonly. It is required to understand these types and apply them flexibly in the science education. The educational characteristics of introducing to ICT in science can be summarized as blows. 1. ICT leads the students to the active participation in the study by giving some interest to them. 2. ICT helps the students to get the concern about the science and understand it. 3. ICT can be used as the tool to resolve the problem and show the macro and micro symptom concretely. The science class can use the more various tools for the class than other subjects considering its characteristics. The effect of the introduction of ICT to the science class was proved early in a lot of advanced study using multimedia, computer and internet. The things to be done in the future are to improve the quality of the class and the efficiency of learning and teaching by applying the efficient ICT. The ICT-based science project model, which was developed based on ICT in this study, can be applied to the science activity depending on the subject and the term under way. Therefore, the result from applying ICT to science and the continuing study for the development of the class model is required in order to apply ICT efficiently in the future.;본 연구에서는 정보통신기술(Information & Communication Technology; ICT)과 관련된 교육정책, 제7차 교육과정, 정보통신기술을 활용한 수업 유형을 정리를 기초로 과학과 ICT 활용 프로젝트형 교수-학습 모형을 개발하였다. 정보통신기술과 관련된 교육정책에 대한 고찰을 근거로 제7차 과학과 교육과정에 반영된 정보통신기술 요소를 분석하였는데, 제7차 교육과정의 개정 특징에서 찾아볼 수 있듯이, 제7차 교육과정에서는 정보화 사회에 대비한 정보능력 배양을 위해 컴퓨터 교육 내용의 강화 및 정보 활용 교육을 강조하고 있지만, 제7차 과학과 교육과정에서는 정보통신기술 활용에 대한 기본적인 언급은 있었으나 요소가 구체화되었다고 보기는 어려웠다. 지식기반사회에서 살아갈 학생들이 필요한 지식을 확충하고 재구성하며 창의력과 문제해결력을 신장할 수 있도록 하기 위해서, 정보통신기술과 교과간의 통합은 불가피하다. 정보통신기술을 활용하는 수업유형으로는 Harris의 유형, Roerden의 유형, 교육학술정보원에서 제시한 유형이 대표적이며, 이러한 유형에서는 인터넷을 통한 상호작용, 인터넷의 자료활용, 협동학습을 통한 문제해결이 공통적으로 강조됨을 알 수 있었다. 과학교육을 하는데 있어서, 이러한 수업유형에 대한 이해와 함께 융통성 있는 반영이 필요하다. 과학에 있어 정보통신기술 도입의 교육적 특징은 학생들의 흥미를 키워 학습에 적극 참여하게 하고, 과학에 대한 관심과 이해를 도우며, 거시나 미시 현상에 대한 구체적 제시, 문제해결의 도구로 사용할 수 있다고 요약된다. 과학과는 교과 성격상 다른 어느 교과보다도 다양한 도구를 수업에 활용할 수 있는 가능성이 크다. 과학과에서는 일찍부터 멀티미디어, 컴퓨터, 인터넷 등을 활용한 수업에 대한 많은 선행연구에서 그 효과는 입증되어왔다. 본 연구에서 개발한 과학과 ICT 활용 프로젝트형 교수-학습 모형은 주제와 진행기간에 따라 교과수업과 연관한 과학활동에 다양하게 활용할 수 있을 것이다. 앞으로 남은 과제는 효율적인 정보통신기술 활용으로 수업의 질을 높임과 동시에 교수-학습 효과를 향상시키는 것이다. 따라서 앞으로 효과적인 정보통신기술 적용을 위해서는 과학과 수업에 적용한 연구결과와 수업모형개발 등의 지속적인 연구가 필요하다고 하겠다.
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일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Master
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