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초 중등학교 교사의 교육정보화 인식 및 활용 실태

Title
초 중등학교 교사의 교육정보화 인식 및 활용 실태
Authors
박현진
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21세기는 지식과 정보가 개인 및 국가의 생존을 결정하는 지식정보사회이며, 이러한 지식정보사회를 가능하게 하는 중요한 기반이 교육정보화의 실현이다. 교육정보화 사업의 일환으로 추진되고 있는 교육행정의 정보화는 교육행정의 효율성을 제고하고, 수요자 중심의 교육행정 서비스를 구현하는 것을 목표로 중앙부처인 교육인적자원부에서 각급 학교에 이르기까지 체계적이며 위계적으로 추진되고 있다. 본 연구에서는 단위학교 수준에서 교육행정 정보화 실태를 분석하기 위하여 교육행정 정보화의 실현 주체인 교사의 교육정보화 마인드, 컴퓨터 활용능력, 초·중등학교 종합정보관리시스템 운영 실태를 파악하였다. 연구문제를 해결하기 위하여 문헌 고찰과 조사 연구를 병행하였다. 문헌 고찰은 본 연구와 관련된 이론과 선행 연구물을 대상으로 하였고, 조사 연구는 이론적 배경을 기초로 설문지를 작성하여 사용하였다. 설문 대상자로 서울, 경기, 인천 관내 초등학교 7개교, 중학교 4개교, 고등학교 4개교 총 15개 학교의 교사 470명을 표집하여 조사하였다. 통계 처리는 SPSS for WINDOWS 프로그램을 활용하였고 성별, 교육경력별, 학교급별, 담당업무별, 근무지역별 배경변인의 차이를 알아보기 위하여 x²(Chi-Square) 검정을 실시하였다. 이 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들의 교육정보화 마인드를 보면, 대부분의 교사들이 정보의 의미와 정보화 사회의 특징을 잘 알고 있었으나 교육정보화 정책의 기본 방향 및 추진 사업 내용들에 대해서는 잘 알고 있지 못한 것으로 나타났다. 교사들 대다수는 교육정보화가 학생의 학습 활동이나 교사의 업무 경감에 도움이 되고 있다고 인식하였으며, 지역별로 서울, 경기, 인천 순으로 교육정보화에 적극적인 자세를 보이고 있었다. 교사들의 대다수가 교육정보화의 목표를 '일반 교과에 활용하여 교육의 질 제고'와 '컴퓨터·정보통신기술 활용 능력 배양'이라 하였고, 교육정보화를 위한 최우선 순위를 교사의 일반 업무 경감에 두었다. 교육정보화를 이루는 데 가장 큰 문제점은 교원의 정보화에 대한 인식과 정보 기기 활용 능력 부족으로 나타났다. 둘째, 교사들의 컴퓨터 활용능력을 보면, 교사들의 컴퓨터 기초 활용 능력은 우수한 편이었으며 대부분의 교사들은 수업계획 및 교재연구, 수업자료 개발 및 제작, 성적처리 및 평가관련 부분에서는 컴퓨터를 적극 활용하고 있는 반면, 학습관리 및 상담지도 부문에서는 그 활용 빈도가 저조하였다. 교사들이 컴퓨터를 수업에 활용하는 시간은 '주 8시간 이상'이 1순위였고 학교급별로 초등학교 교사가 수업에 컴퓨터를 가장 적극적으로 활용하고 있는 것으로 나타났다. 그러나 상당수의 교사들이 실제 수업에 컴퓨터를 활용함에 있어 어려움을 겪고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 교사들의 초·중등학교 종합정보관리시스템 활용 실태와 관련해서는 상당수의 교사가 학교종합정보관리시스템과 관련된 연수 경험이 없는 것으로 나타났으며 연수 기회도 부족하다고 응답하였다. 학교종합정보관리시스템의 사용 용도 및 목적을 교사들 상당수가 모르고 있어 학교종합정보관리시스템의 홍보 및 교육이 필요한 것으로 나타났다. 또한 학교종합정보관리시스템이 업무 처리에 주는 영향에 대해 교사 상당수가 시스템의 도입으로 업무 혼란 및 업무 가중이 된다는 부정적인 인식을 보이고 있었고 상당수가 시스템 조작이 미숙한 상태로 자료를 입력하고 있는 것으로 나타났다. 시스템 활용의 문제점으로는 이중 업무 처리로 인한 교사의 업무 부담 가중이 가장 높게 나타났다. 연구 결과를 토대로 단위학교의 교육행정 정보화가 효율적으로 이루어지기 위한 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 교육정보화 마인드 함양을 위해 교육정보화 사업의 목표 및 추진 방향, 구체적으로 학교 현장에서 실현되고 있는 교육정보화 세부 추진 사항들에 관한 정보가 교사들에게 제공되어야 한다. 둘째, 교사들에게 교육정보화에 관한 연수 기회를 확대 시켜주고 교육경력, 담당업무에 따라 수준별로 특화된 연수 프로그램을 다양한 통로로 제공하여야 한다. 셋째, 학교교육행정 정보화 체제에 적합한 교무업무 분장이 요구된다. 넷째, 지금의 학교종합정보관리시스템 프로그램은 한층 더 안정화되고 쉬운 사용자 인터페이스를 가져야 한다. 교육당국에서는 학교종합정보관리시스템의 운영 및 활용상의 문제점들을 집중 분석하고 이를 토대로 지속적으로 시스템을 개선해야 할 것이다. 다섯째, 교사들이 학교종합정보관리시스템을 적극적으로 사용하려는 의지가 필요하다. 본 연구는 단위학교 수준에서의 교육행정 정보화 실태를 분석하고 이의 효율적 방안을 모색해 보았다. 그러나 교육인적자원부에서 추진하고 있는 교육행정 정보화는 단위학교뿐만 아니라 시·도 교육청, 중앙부처인 교육인적자원부까지 그 추진 범위가 넓다. 그러므로 좀 더 거시적인 측면에서 교육행정 정보화 실태를 분석하는 후속 연구가 요청된다.;The 21st century is the society of intelligence and information that determines life of an individual and a nation, and it is the realization of educational information system that enables this society of intelligence and information. The systemization of information of educational administration which is being developed as part of educational information business is aimed at elevating efficiency of educational administration and realizing demander-oriented educational administration service. It is also being progressed systematically, ranging from the central ministry (ministry of educational manpower resources) to each school basis. To analyze the actual condition of educational administration information of each school unit, this study examines teacher's mind of 'Use of Information Technology in Education', ability to use computer and also the actual condition of operation of general information management system in primary and secondary school. To solve study issues, this study conducts both literature and investigation studies. The literature study includes precedent studies and theories related to this study, and the investigation uses questionnaires based on the theoretical background. As the subject of this survey, 470 teachers from 15 schools located in Seoul, Kyounggi and Inchon (7 elementary schools, 4 middle schools and 4 high schools) are collected. For statistical processing, SPSS for WINDOWS program is used. Also, x²(Chi-Square) inspection is done to look at difference between background variables. The following are the results of this study. First, the level of teachers' mind of 'Use of Information Technology in Education' is as follows. It turns out that most teachers are well aware of the meaning and the characteristics of information and information society, but they are not well informed of the basis direction and business details of educational information policy. According to this survey, majority of teachers think that educational information system helps students with their learning activity and teachers lessen their workload. Middle school shows the most active attitude toward educational information system, followed by high school and elementary school. When it comes to regions, Seoul shows the most active attitude toward educational information system followed by Kyounggi and Inchon. Quite a few number of teachers say that the goal of educational information system is 'enhance quality of education' and 'raise the ability to use computer and information skills', and they put lessening teacher's overwork as priority for educational information system. The biggest problem in making educational information system turns out as not enough teachers' recognition of information system and insufficient ability to use information-related tools. Second, the results of looking at teachers' computer skills are as follows. Teachers' ability to use basic computer is good overall. Most teachers actively use computer for lesson planning, lesson material developing and making, grade making and evaluation. However, frequency of using computer for learning management and counselling is very low. A number of teachers say they use computer for lesson 'more than 8 hours a week', and a slightly smaller number of teachers answer ' they do not use computer'. Looking at school level, all school levels use computer more than 8 hours a week for lesson in the order of elementary, middle and high school. Also, quite a few teachers have difficulty using computer for actual lesson. Third, the actual state of teachers' using general school information management system for elementary, middle and high school is examined as follows. According to this study, many teachers have no experience of training on general school information management system for elementary, middle and high school. Also they answer there is not enough chance of training. The fact that teachers are not well aware of general school information management system for elementary, middle and high school including how to use it and its goals shows that publicity and education of system is wanted. Also, they have negative recognition that system will add their workload and confuse them. It is also proven that most teachers input data without skillful operation of system. However, general school information management system is being positively accepted by most schools. As a problem of using system, added teachers' workload for double work processing is pointed out. To make educational administration information flow effectively, general school information management system for elementary, middle and high school should give actual help teachers lessen their workload. To achieve that goal, training on information system for teachers should be conducted frequently, and easy-to-use general school information management system should be developed so that anyone can use the system easily and conveniently.
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