View : 653 Download: 0

중등교사가 지각하는 교육전문직의 문제점 및 역할기대 분석

Title
중등교사가 지각하는 교육전문직의 문제점 및 역할기대 분석
Authors
허숙자
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
교육은 인간행동의 계획적인 변화이며 나아가 국가발전의 원동력이 된다. 이러한 교육이 정보화사회, 지식기반의 사회라고 표현되는 새로운 형태의 문명사회로의 전환을 맞고 있으며 이 변화는 격심한 파동을 일으키며 우리에게 다가오면서 교육의 양보다는 교육의 질을 강조하고 있다. 교육의 질이 우수하려면 무엇보다도 학교현장 수업의 질 향상이 중요하며 이것은 곧 교사의 질과 긴밀한 관계를 맺고 있다. 교사의 질 향상과 교육의 목적을 효율적으로 달성할 수 있도록 도와주고 이끌어주고 북돋아주는 전문적이고 기술적인 봉사활동이 교육전문직의 장학활동이다. 이 연구는 교육의 중추적인 역할과 행정과정으로써의 역할을 수행하고 있는 교육전문직의 문제점을 정리하고 일선 교사들이 교육현장에서 기대하는 교육전문직의 바람직한 역할을 제시하여 수요자 중심의 장학을 위한 효율적 방안을 탐색하는 데 연구의 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 현장교원들은 교육전문직의 자격 및 임용에 대해 어떤 기대를 가지고 있는가? 둘째, 현장 교원들이 지각하는 교육전문직의 문제점은 무엇인가? 셋째, 현장교원들이 기대하는 교육전문직의 발전적 역할은 무엇인가? 본 연구에서는 질문지법에 의한 조사 방법을 사용하였고, 사용된 검사도구는 선행연구를 참고로 하여 교사 및 전문가의 검토를 거쳐 제작하였다. 질문지의 신뢰도는 Cronbach α=.91로 매우 높았다. 표집은 서울, 경기, 충남지역의 30개교 중등학교 교사 550명을 대상으로 하였으며 총 516부의 유효자료에 대하여 빈도분석과 x²검정을 실시하였고 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육전문직의 자격 및 임용에 대한 인식으로, 직무에 필요한 교육수준은 석사이상이고, 필요한 교직 경력은 11~15년이고, 임용에 적합한 나이는 41~45세이며, 교육전문직의 선발방법은 공개경쟁시험이고, 선발 조건인 근무성적은 필요없으며, 장학·연구진과, 교감·교장간의 상호교류에 대한 의견은 찬성하였고, 교육전문직에 교사 포함 여부에 대해서도 찬성하는 것으로 조사되었다. 둘째, 교육전문직의 문제점에 대한 인식으로, 자질면에 있어서는 교육관과 사명감이 부족한 문제, 학교장의 자주성과 창의성을 존중하지 않는 문제, 교사들의 의견을 존중하지 않는 문제, 전문성을 갖춘 교육봉사자로서의 인식 부족문제, 개인적 능력 및 인격에 의한 권력 행사 부족 문제 등이 지적되었다. 업무면에 있어서는 행정위주의 장학 문제, 교육전문직을 승진을 위한 과정으로 여기는 문제, 각 시·군(구)별 교과전문 담당장학사 미배치 문제, 장학담당자의 인원 부족 문제, 자율성과 자주성의 부족 문제 등이 지적되었다. 장학활동면에 있어서는 교사의 전문성 향상을 돕고 교수학습의 개선 향상을 위한 전문적인 지도·조언의 부족 문제, 계획단계장학의 학교교육수립 및 추진 협의에 대한 부정적 인식 문제, 확인단계장학의 공정한 평가와 지도·조언 부족 문제, 특정공개 수업의 부정적인 인식 문제, 생동하는 교육의 현장을 관찰, 평가, 해석하지 못하고 문서에 의한 계수적 실적에 의한 장학의 문제, 장학요원(컨설턴트)의 활동에 대한 부정적인 인식의 문제, 교과전문 담당 장학사로부터 전문적인 지도와 설명 및 시범을 받지 못하고 있다는 부정적인 인식의 문제, 장학이 일선 교사를 돕는 봉사활동으로 전환되지 못하고 있는 문제, 학교현장의 문제점 파악 및 해결 부족의 문제 등이 지적되었다. 셋째, 교육전문직의 발전적 역할수행에 대한 인식으로, 교육전문직이 우선적 으로 수행해야 할 직무는 교과학습 지도 방법 개선·안내·지도이고, 역할수행을 위해 중요한 것은 업무에 대한 전문성 및 사명감과 봉사정신이며, 전문성 제고 방안은 현직연수 강화와 교과전문 담당 장학사의 시·군(구)별 배치였다. 장학담당 교육전문직의 중요한 역할로 기대하는 것은 교육자료 안내 및 최신 교육정보 제공이며, 연구담당 교육전문직의 중요한 역할로 기대하는 것은 교수-학습 프로그램 연구·개발·보급이고, 연수담당 교육전문직의 중요한 역할로 기대하는 것은 연수프로그램 개발인 것으로 조사되었다. 본 연구를 통해 얻은 전체적인 결론은 교육의 질을 향상시키려면 교사의 질을 우선적으로 높이는 것이 필요한데 이를 위해 교육전문직은 교사의 질을 높일 수 있는 자질을 갖추고 지원 프로그램을 준비하여 교육 수요자의 요구에 부응하여야 한다는 것이다. 그리고 교육전문직의 역할을 효과적으로 수행하기 위해서는 지시적이고 통제적이며 평가자적인 위치에서 벗어나 최고의 전문성을 갖춘 교육봉사자로서의 자각, 수업장학 전문가로서의 인식, 교육정보의 제공자 및 교육현장 문제해결을 위한 협력자로서의 태도, 신뢰할 수 있는 인간관계 조성자로서의 자세, 교육체제의 발전 및 교육의 질 관리를 위한 자질 향상이 필요하다고 본다.;Education is the planned change in human behaviors, and further the driving force of national development. Education is in a transition period into the new type of civilized society called informationalized society or knowledge-based society, and this transition causes a severe wave toward us and emphasizes rather the quality than the quantity of education. For excellent quality of education, quality improvement of a class is important than any other things, and it is closely related with the teacher's quality. A professional and technical service activity to help, lead and encourage effective achievement of quality improvement of teachers and the objects of education is a learning-promotion activity of educational profession. The object of this study is to investigate effective plans for learning promotion focused on the demanders by arranging problems of educational profession which plays pivotal roles of education and roles as an administrative procedure and by suggesting desirable roles of educational profession, which are being expected by teachers in the educational field. The research tasks of this study to achieve the object are as follows; First, what are qualification and appointment of educational profession being expected by field teachers? Second, what are problems of educational profession being recognized by field teachers? Third, What are developmental roles of educational profession being expected by field teachers? Questionnaires were used in this study, and the investigation tool used in this study was made by referring to existing studies and drawn up through examination by teachers and experts. For the factor analysis of developmental roles of educational profession as the third research task, 6 questions were applied, which were included in the performance of developmental roles of educational profession, among 22 questions of 5 areas of the questionnaire drawn up in the Study on The Expected Roles of Educational Profession(by Park Young-sun). The questionnaire was performed for 550 teachers of 30 secondary schools in Seoul, Gyonggi and Chugnam areas, and statistical analysis was performed on total 516 valid data with SPSS for WINDOWS. The results of this study are as follows; First, for the recognition on qualification and appointment of educational profession was as follows; the educational degree for educational profession was master's degree or higher; the required teaching period was 11-15 years; the desirable age for appointment was 41-45 years old; the selection means of educational profession was open competitive examination; the duty record of selection conditions was not needed; teachers consented to interchange of their opinions with the learning-promotion/ research staff and assistant principal/principal; and also they consented to involvement of teachers in educational profession. Second, for the recognition on problems of educational profession was as follows; in the aspect of teachers' quality, the problems were lack of sense of educational values and sense of duty, non-respect of the principal's independency and originality, non-esteem of teachers' opinions, lack of educational servants having expertise, and also lack of personal ability and the exercise of power by personality; in the aspect of teachers' duty, the problems were administration-oriented learning promotion, considering educational profession as a course for advancement, non-arrangement of school inspectors in charge of curriculum by cities, districts, wards, lack of persons in charge of learning promotion, and lack of self-control and independence; in the aspect of learning-promotion activity, the problems were lack of expert guidance/advice for improvement of expertise of teachers and teaching and learning, negative recognition on the discussion of establishment and performance of school education at the planning step of learning promotion, lack of just assessment and guidance/advice at the verification step of learning promotion, negative recognition on certain open class, learning promotion oriented toward document counting and results not by observing, assessing and interpreting the actual education field, negative recognition on school inspectors(consultants), negative recognition that teachers are not receiving expert guidance, presentation and demonstration from school inspectors in charge of curriculum, recognition that learning promotion is not converted into a service activity to help field teachers, and lack of understanding problems of schools and the solutions. Third, for the recognition on performance of developmental roles of educational profession, priority duties of educational profession were improvement, information and guidance of how to guide curriculum learning; in performance of roles professionalism, sense of duty and sense of service were important; improvement plans for professionalism were reinforcement of field training and arrangement of school inspectors in charge of curriculum by cities, districts and wards; the important roles of educational profession in charge of learning promotion were information of educational data and offering of the recent educational information; the important roles of educational profession in charge of research were research, development and distribution of teaching-learning programs; the important role of educational profession in charge of training was development of training programs. In conclusion, to improve educational quality, teachers' quality should be improved most of all, and for this, it is considered that educational profession should cope with the educational demanders by preparing qualification and the support program to promote teachers' quality. And, to perform effectively education profession's roles, it is considered that self-consciousness as an educational servant having the top expertise, recognition as an expert in class learning promotion, attitude as a provider of educational information and cooperator for solution of problems and a person preparing for reliable human relationship in the educational field, and quality improvement for development of the educational system and educational quality control are needed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE