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협동학습이 여중생의 학업적 자기효능감 및 영어 과목 학업성취도에 미치는 효과

Title
협동학습이 여중생의 학업적 자기효능감 및 영어 과목 학업성취도에 미치는 효과
Authors
이선경
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 교육심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 중학교 2학년 여학생들을 대상으로 실시한 협동학습이 학업적 자기효능감과 영어 과목 학업성취도 면에서 어떤 효과가 있는지를 학습자의 성취목표 지향성(고수행-고학습목표·고수행목표·고학습목표·저수행-저학습목표)과 학업 능력 수준(상·중·하)을 중재 변수로 하여 분석하였다. 연구 대상으로 서울 S구 소재의 M 여자 중학교의 2학년 다섯 학급 중 세 학급(102명)은 협동학습을 실시하는 실험 집단으로, 두 학급(69명)은 통제 집단으로 선정했다. 실험 집단에서는 성적이 상·중상·중하·하인 학생들을 한 그룹에 배치해 그룹간 경쟁을 유도하는 방식으로 20차시에 걸쳐 영어 협동수업을 실시하였으며, 통제 집단에서는 전통적인 강의식 수업을 실시했다. 측정 도구는 학업적 자기효능감과 성취목표 지향성 척도가 사용되었고 실험·통제 집단 모두 실험 실시 전후에 검사가 이루어졌다. 학업성취도는 별도 제작한 영어 형성평가 문항을 사용했다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 협동학습이 학업적 자기효능감을 증진시켰다. 그러나 학업성취도에 있어서의 협동학습의 효과는 뚜렷하게 나타나지 않았다. 둘째, 협동학습이 고수행목표 집단의 학업적 자기효능감을 증진시키는데 효과가 있었다. 이는 최근 연구 결과들에서 주장하듯이 수행목표 지향성이 항상 부정적인 영향만 가져오는 것은 아니며, 학습목표와 수행목표는 상호배타적이 아니라는 것을 뒷받침하는 결과라 할 수 있다. 학업성취도에 있어서는 성취목표 지향성에 따른 협동학습의 효과가 분명하게 나타나지 않았다. 셋째, 협동학습이 중·하위권 학습자의 학업적 자기효능감을 증진시키는데 효과가 있었다. 학업성취도에 있어서는 학업 능력 수준에 따른 협동학습의 효과가 분명하게 나타나지 않았다. 본 연구는 협동학습이 경쟁학습 구조 속에서 소외되기 쉬운 중·하위권 학습자의 학업적 자기효능감을 증진시켜 장기적으로는 영어 과목 학업성취에도 긍정적인 영향을 줄 가능성이 높으며, 외국의 연구 결과들과는 달리 높은 수행목표 지향성을 가진 학습자가 협동학습 구조에서 학업에 대한 높은 효능감을 발달시킬 수 있다는 것을 시사한다.;The purpose of present study was to reveal the effect of cooperative learning on middle school female students' academic self-efficacy and academic achievement of English subject according to achievement goal and academic ability as moderator variables. Among the second year classes of a girls' middle school in Seoul, 3 classes(102 students) were placed in experimental group and 2 classes(69 students) were placed in control group. Students in experimental group did cooperative learning in English class for 20 periods. Each group in cooperative class was consisted of 4 or 5 students of different academic ability level and competed with other groups to get rewards. Students in control group attended lectures like in traditional class. Academic self-efficacy and achievement goal measures were used on both experimental and control group before and after the research period. Formative test questions were made by the researcher based on the contents of the subject. The result of this study is as follows: First, cooperative learning increased academic self-efficacy. However, there was no clear evidence that cooperative learning was effective on academic achievement of English subject. Second, the effect of cooperative learning according to achievement goal was positive on academic self-efficacy of high-performance group. This supports recent studies which suggest that performance goal does not always have negative effect on learning and performance goal and learning goal are not mutually exclusive. The effectiveness of cooperative learning on academic achievement of English subject according to achievement goal was not significant. Third, cooperative learning increased academic self-efficacy of students of middle or low level academic ability. However, the effectiveness of cooperative learning on academic achievement of English subject according to academic ability was not revealed significantly. The present study suggests that cooperative learning would have positive effect on academic achievement of English subject in the long term by increasing academic self-efficacy of students of middle or low level academic ability who tends to be isolated in competitive class. Distinctively from foreign studies, this study suggests that high-performance goal learner could be profitable in cooperative learning by increasing academic self-efficacy.
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