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대학생의 진로발달유형과 진로결정 자기효능감, 진로장애와의 관계

Title
대학생의 진로발달유형과 진로결정 자기효능감, 진로장애와의 관계
Authors
이연미
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 교육심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 대학생의 진로발달유형과 진로결정 자기효능감 및 진로장애와의 관계를 밝히는데 그 목적이 있다. 이를 위해 학년, 전공별로 진로발달유형의 차이를 알아보고, 학년, 진로결정여부에 따라 진로결정 자기효능감 및 진로장애가 차이가 있는지, 각 진로발달유형들이 진로결정 자기효능감과 진로장애에 있어 어떤 특성을 보이는지를 살펴보았다. 이는 진로발달유형에 따른 차별적인 진단과 처치를 통해, 진로발달을 이루도록 돕는 방안을 모색하고 학생지도에 기초자료를 제공할 것으로 기대된다. 이를 위해 본 연구에서는 서울·경기지역의 4개 대학교의 497명의 남녀 대학생들을 대상으로 진로결정수준, 진로준비행동, 진로결정 자기효능감, 한국 대학생 진로탐색장애검사를 실시하였다. 위의 연구문제 성격에 따라 자료분석은 SPSS 10.0을 이용하여 교차분석(crosstabs), 일원분산분석(ANOVA), 다변량분산분석(MANOVA), Scheffe 검증을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 진로발달유형은 학년에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 학년이 올라감에 따라 이상적인 유형인 진로결정수준과 진로준비행동이 모두 높은 A타입은 많이 나타나고 진로결정수준과 진로준비행동이 모두 낮은 D타입은 감소하는 것으로 나타나 발달적인 속성이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 전공에 따른 차이를 살펴 본 결과 전공이 일차적으로 정해져 있는 예체능, 신학, 사범대가 A타입이 가장 많았고, IMF이후 취업에 가장 큰 타격을 받고 있는 이공대, 인문사회, 자연대가 진로결정수준과 진로준비행동이 모두 낮은 D타입을 많이 구성하고 있었다. 셋째, 고학년일수록 진로결정 자기효능감은 높고, 진로장애는 낮은 것으로 나타났다. 진로결정 자기효능감의 경우 인접학년을 제외하고 1학년과 3학년, 1학년과 4학년, 2학년과 4학년의 모든 학년에서 차이가 의미있게 나타나, 차이가 많이 나지 않는 인접학년을 대상으로한 효능감증진 프로그램개발에 시사점을 주고 있다. 넷째, 진로를 결정한 학생이 결정하지 않은 학생보다 진로결정 자기효능감은 높고 진로장애는 낮게 나타났다. 다섯째, 진로결정 자기효능감은 A타입(진로결정수준과 진로준비행동이 모두 높은)이 가장 높고, B타입(진로결정수준은 높으나 진로준비행동은 낮은), C타입(진로결정수준은 낮으나, 진로준비행동은 높은), D타입(진로결정수준과 진로준비행동이 모두 낮은)의 순서로 높게 나타났다. 여섯째, 진로장애는 A타입, B타입의 순서로 진로장애가 가장 적게 나왔다. 그러나 C타입과 D타입은 가설과 달리 순서가 바뀌어서 나타나 진로발달유형 중에서 C타입이 실제적으로 진로장애를 가장 많이 지각하는 경향이 있는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구의 결과로 미루어 볼 때, 청년후기인 대학생들이 진로선택시 진로에 관련한 효능감을 갖고 앞으로 얻게될 직업에 대해 장애를 덜 지각하는 것은 매우 중요한 일로 보인다. 그러므로 획일화된 진로상담이 아닌 각기 처한 상황에 따른 차별적인 상담개입을 해야하며, 진로상담을 계획하는데 있어서도 대학생 내담자인 경우에 진로결정을 하지 못하거나 진로준비에 어려움을 호소할 때 진로결정 자기효능감은 얼마나 있는지, 지나치게 비현실적으로 장애를 지각하고 있는지를 먼저 살펴야 할 것으로 생각된다.;The purpose of this study was to examine the relationship among the types of career development and career decision-making self-efficacy and career barriers of university students. This study is to find out the differences of the types of career development according to grades, majors and the differences in career decision-making self-efficacy and career barriers, according to if career decision has been done or not and according to each type of career development, the characteristics of career decision-making self-efficacy and career barriers. It will be expected to provide basic information for student guidance as well as differential diagnosis and treatment and draw up a plan of career development. The subjects of this study were the 497 university students in Seoul and Kyung-gi Province, who were analyzed with Career Decision Scale, Career Preparation Behaviors, Career Decision-making Self-efficacy, and the Korean College Students Career Barrier Inventory. And according to the patterns of the examinations crosstabs, ANOVA, MANOVA, Scheffe´ verification through SPSS 10.0 are used. The results of the research are as follows. First, according to grades the types of career development was meaningful differences. In grades the higher grade the students are the more ideal type, type A who are the highest level of the both career decision making & career preparation behaviors show and the less type D who the lowest level of the both career decision making & career preparation behaviors show. So the types of career development have the traits of development. Second, in the differences from the majors, the students majoring in the arts and gymnastic, theology, educations show high percentage as type A, and the students majoring science and engineering, humane and social studies, natural science, which have been hit hard to be employed by IMF show high percentage as type D. Third, the higher grades the students are, the higher degrees of career decision-making self-efficacy, and the lower career barriers show. In case of the level of career decision-making self-efficacy, except of adjacent grades freshman and juniors, freshman and seniors, sophomore and seniors, are significantly differences. That result suggests that for students who are in adjacent grades career decision-making self-efficacy program will be developed. Fourth, the students who have made decision of their career rather than the students who haven't done yet show high degrees of career decision-making self-efficacy and low degrees of career barriers. Fifth, the mean scores in career decision-making self-efficacy regarding types of career development was higher in order of type A (the highest level of the both career decision making & career preparation behaviors), type B (the high level of career decision making & low level of career preparation behaviors), type C (low level of career decision making & high level of career preparation behaviors), type D (the lowest level of the both career decision making & career preparation behaviors). Sixth, the mean scores in career barriers regarding types of career development was lower in order of type A and type B. But type C and type D was changed their order. There was a tendency that actually type C of the types of career development perceived the highest of career barriers. From the results of this study, it is very important for university students in the late adolescent period to have efficacy related career and less perceive barriers of occupations that they will get in the future. Therefore counselors should serve not unified career counseling, but differential intervention according to the situation of clients. At the time of planning of career counseling, counselors should see how much self-efficacy the clients have and whether they perceive unreal barriers overly when the clients don't make decision of career and appeal their difficulties of career preparation.
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