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dc.contributor.author임근영-
dc.creator임근영-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:59Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:59Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000070841-
dc.identifier.urihttp://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190519-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000070841-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate differences in stress levels and stress coping behaviors between popular children and isolated children, and to find the characteristics of popular children and isolated children. The hypotheses were as follow: First, popular children will show lower stress level than isolated children. Second, there will be differences in stress level between popular children and isolated children by sex. Third, there will be differences in stress coping behaviors between popular children and isolated children. Fourth, there will be differences in stress coping behaviors between popular children and isolated children by sex. The subjects were 958 children (493 boys , 465 girls) who were chosen randomly among the 6th graders of the elementary schools in Suwon, Kun-po, Seoul, In-cheon. The used measurements were the sociometric scale, the stress scale, and the stress coping behaviors scale. Based on the results of sociometric scale the children were grouped into the two groups; the popular one(166) for the children who belonged to the upper 15% of the total scores and the isolated one(176) for the children who belonged to the lower 15% of the total scores. The major results of this study were as follows: First, popular children showed significantly lower stress than isolated children in the total stress and stress sub-domains. Second, among popular children girls showed significantly higher stress than boys in total stress and stress sub-domains. However, among isolated children there were no differences in stress by sex. Third, there were no significant differences in stress coping behaviors between popular children group and isolated children group. Fourth, there were significant differences between popular children and isolated children by sex; girls showed more various stress coping behaviors than boys in popular group and isolated group. This study might provide the basic data about the different stress and stress coping behaviors between popular children and isolated children, and help to develop the appropriate intervention for the two groups.;이 연구는 인기아와 고립아 및 성별에 따른 스트레스 수준과 스트레스 대처행동을 비교함으로써 인기아와 고립아의 특성을 이해하는데 그 목적이 있다. 연구문제는 다음과 같다: 첫째, 인기아와 고립아의 스트레스 수준에는 차이가 있는가?; 둘째, 인기아와 고립아의 스트레스 대처행동에는 차이가 있는가? 이상의 연구문제에 대한 가설은 다음과 같다: 첫째, 인기아가 고립아보다 스트레스를 덜 받을 것이다; 둘째, 인기아와 고립아의 성별에 따라 스트레스 수준에 차이가 있을 것이다; 셋째, 인기아와 고립아의 스트레스 대처행동에는 차이가 있을 것이다; 넷째, 인기아와 고립아의 성별에 따라 스트레스 대처행동에 차이가 있을 것이다. 경기도 수원시와 군포시, 서울, 인천에 위치한 7개 초등학교 6학년 학생 958명(남학생 493명, 여학생 465명)을 대상으로 사회성 측정척도와 스트레스 척도, 그리고 스트레스 대처행동 척도를 실시하였다. 사회성 측정 결과를 토대로 각각 반별로 상위 15%에 포함된 학생을 인기아 집단으로, 하위 15%에 포함된 학생을 고립아집단으로 규정하였다. 그 결과 인기아 집단은 총 166명이고 고립아 집단은 총 176명였다. 스트레스 수준의 총점과 스트레스 대처행동의 총점은 각각 변량분석하였는데, 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인기아가 고립아보다 전체 스트레스 및 스트레스 하위 영역에서 유의미하게 스트레스를 덜 받았다; 둘째, 인기아 집단 내에서는 여학생이 남학생보다 전체 스트레스 및 스트레스 하위 영역에서 유의미하게 스트레스를 더 받았다. 그러나 고립아 집단 내에서는 성별에 따른 스트레스 수준의 차이가 나타나지 않았다; 셋째, 인기아와 고립아 두 집단간에는 스트레스 대처행동에 유의한 차이가 없었다; 넷째, 인기아와 고립아의 성별에 따라 스트레스 대처행동에 유의한 차이가 있었다. 인기아와 고립아 집단 모두에서 여학생이 남학생보다 더 다양한 스트레스 대처행동을 보였다. 이 연구는 인기아와 고립아의 스트레스 수준 및 스트레스 대처행동의 차이를 밝힘으로써 그들에게 필요한 적절한 개입과 스트레스 대처행동에 관한 프로그램 개발 및 상담의 기초자료를 마련한다는 점에서 그 의의가 있다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = iv I. 서론 = 1 A. 문제제기 = 1 B. 연구문제 = 3 C. 연구가설 = 3 D. 연구의의 = 4 II. 이론적 배경 = 5 A. 또래지위 = 5 1. 사회적 측정에 따른 또래지위 = 5 2. 인기아와 고립아의 특성 = 8 B. 스트레스 = 13 1. 스트레스의 개념 및 정의 = 13 2. 아동기 스트레스 = 16 3. 아동의 스트레스 요인 및 내용 = 17 C. 스트레스 대처 = 22 1. 스트레스 대처행동의 개념 = 22 2. 스트레스 대처행동의 유형 = 25 3. 아동의 스트레스 대처행동 = 27 4. 선행연구 고찰 = 31 III. 연구방법 = 35 A. 연구대상 = 35 B. 측정도구 = 36 1. 사회성 측정 척도 = 36 2. 스트레스 척도 = 36 3. 스트레스 대처행동 척도 = 37 C. 연구절차 = 38 D. 분석방법 = 39 IV. 연구결과 = 40 A. 각 변수들의 기초통계치 및 상관분석 = 40 B. 인기아와 고립아의 스트레스 지각 정도의 차이 = 46 1. 인기아와 고립아의 스트레스 지각 정도의 차이 = 45 2. 인기아 집단 내에서의 스트레스 성별차이 = 48 3. 고립아 집단 내에서의 스트레스 성별차이 = 50 C. 인기아와 고립아의 스트레스 대처행동의 차이 = 52 1. 인기아와 고립아의 스트레스 대처행동의 차이 = 52 2. 인기아 집단 내에서의 스트레스 대처행동 성별차이 = 55 3. 고립아 집단 내에서의 스트레스 대처행동 성별차이 = 57 V. 논의 및 결론 = 60 참고문헌 = 67 부록 = 88 영문초록 = 97-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent687044 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title인기아와 고립아의 스트레스 수준 및 스트레스 대처행동 비교-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagev, 98 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육심리전공-
dc.date.awarded2002. 2-
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교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
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