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유치원 초임교사의 사회적 지지, 자기효능감과 직무스트레스간의 관계

Title
유치원 초임교사의 사회적 지지, 자기효능감과 직무스트레스간의 관계
Authors
임진형
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유치원 초임교사의 사회적 지지, 자기효능감과 직무스트레스간의 관계를 알아보기 위한 것이다. 이와 같은 연구목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유치원 초임교사들의 직무스트레스는 어떠한가? 2. 유치원 초임교사들의 사회적 지지와 직무스트레스간의 관계는 어떠한가? 3. 유치원 초임교사들의 자기 효능감과 직무스트레스간의 관계는 어떠한가? 4. 유치원 초임교사들의 사회적 지지, 자기효능감과 직무스트레스간의 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울특별시에 위치한 공·사립 유치원에 재직하는 교직 경력 1년 미만의 초임교사 194명이었다. 유치원 초임교사의 사회적 지지, 자기효능감과 직무스트레스를 측정하기 위해 사회적 지지는 박지원(1985)이 개발한 사회적 지지 척도를 사용하였다. 자기효능감은 김아영, 차정은(1996)이 개발한 자기효능감 척도를 사용하였다. 직무스트레스는 D'Arienzo, Moracco와 Krajewski(1982)의 교사 직무스트레스 요인 질문지(Modified Teacher Occupational Stress Factor Questionnaire)를 김지현(1995)이 유치원 교사에 게 맞게 수정한 것을 사용하였다. 자료분석은 SPSS(window용) 통계 프로그램을 사용하여, 빈도분석, 기술통계, t 검증, F 검증, Pearson의 단순상관, 단계적 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 초임교사들의 직무스트레스는 업무관련, 원아들과의 활동 요인에서 가장 높았고, 행정적 지원, 경제적 안정, 대인관련, 개인관련 요인의 순으로 나타났다. 다음으로 유치원 초임교사의 개인적 배경 변인에 따른 직무스트레스 전체의 차이를 살펴본 결과, 학력, 기관유형, 담당학급에서는 유의한 차이가 없었다. 그러나 보조교사의 유무에 있어서는 보조교사가 있는 초임교사가 직무스트레스를 덜 느끼고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유치원 초임교사들의 사회적 지지와 직무스트레스간의 관계는 부적상관이 나타났다. 또한 유치원 초임교사의 사회적 지지는 직무스트레스의 하위요인인 업무관련, 행정적 지원, 대인관련, 경제적 안정, 개인관련 요인에서 부적 상관을 나타냈다. 즉 유치원 초임교사들의 사회적 지지가 높으면, 직무스트레스는 낮고 그 중에서도 업무관련, 행정적 지원, 대인관련, 경제적 안정, 개인관련 요인에서의 직무스트레스가 낮다는 결과를 나타냈다. 셋째, 유치원 초임교사들의 자기 효능감과 직무스트레스간의 관계는 부적상관이 나타났다. 또한 유치원 초임교사의 자기효능감은 직무스트레스의 하위요인인 원아들과의 활동, 업무관련, 행정적 지원, 개인관련 요인에서 부적 상관을 나타냈다. 즉 유치원 초임교사의 자기효능감이 높으면, 직무스트레스는 낮고 그 중에서도 원아들과의 활동, 업무관련, 행정적 지원, 개인관련 요인에서의 직무스트레스가 낮다는 결과를 나타냈다. 넷째, 유치원 초임교사들의 사회적 지지와 자기효능감은 낮은 정적 상관이 나타났다. 또한 사회적 지지와 자기효능감이 직무스트레스에 어떤 영향을 미치는지 알아본 결과, 직무스트레스를 예측하는 설명력은 자기효능감 보다 사회적 지지가 높았으며, 사회적 지지와 자기효능감이 높으면 직무스트레스는 낮다는 결과를 나타냈다.;The purpose of this study was to exanune the relations among kindergarten beginning teacher's social support, self-efficacy and occupational stress. For this purpose, the research questions were proposed as follow: 1. Is there any difference in occupational stress in regard to personal background variable kindergarten beginning teacher? 2. What is the relations between a kindergarten beginning teacher's social support and their occupational stress? 3. What is the relations between a kindergarten beginning teacher's self-efficacy and their occupational stress? 4. What is the relations among a kindergarten beginning teacher's social support, self-efficacy and their occupational stress? 194 kindergarten beginning teachers in Seoul were selected for survey of this study. For measuring of social support and self-efficacy, the measurement developed by Park Ji-Won (1985) and the Self-efficacy Scale developed by Kim A-Young & Cha joung-Eun (1996) were used, respectively. The investigation tool for the variable occupational stress was based on the `Modified Teacher Occupational Stress Factor Questionnaire' which had been developed by Clark (1980) and then modified by D'Axienzo et. al.(1982) This questionnaire was modified for kindergarten teachers by Kim Ji-Hunn (1995). Collected data were analyzed by frequency, percentage, means, standard deviation, Stepwise Multiple Regression Analysis, and Pearson's bivariate correlation. The results obtained from this study are as follow: First, occupational stress of kindergarten beginning teacher's was most closely related to the work-related factor. Apart from the above variables, the following variables, listed in order from greatest impact to least impact, had an effect on occupational stress working with children, administrative support, financial security, interpersonal relationships, and personal matters. Next, for the occupational stress variable in regard to the personal background variable the academic background, and kindergarten type were not significant variables. Only the existence of assistant teacher had an effect on the above. Second, there was a negative correlation between the social support and the occupational stress of kindergarten beginning teachers. Furthermore, there was a negative correlation between the social support of kindergarten beginning teachers in this study and the work-related factor, administrative support, interpersonal relationships, financial security, and personal matters. Only the working with children factor had no significance. Thus, if the social support of the kindergarten beginning teachers is high, occupational stress would be low. Third, there was a negative correlation between the self-efficacy and the occupational stress of kindergarten beginning teachers. Furthermore, there was a negative correlation between the self-efficacy of kindergarten beginning teachers in this study and working wity children, the work-related factor, administrative support, and personal matters. Thus, if the self-efficacy of the kindergarten beginning teachers is high, occupational stress is low. Fourth, looking at both the self-efficacy and social support of kindergarten beginning teachers with respect to occupational stress, social support was more significant than self-efficacy. It is indicate that a social support could be more valuable indicator comparing with self-efficacy.
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