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유아교육기관의 질에 따른 소프트웨어의 활용과 상호작용

Title
유아교육기관의 질에 따른 소프트웨어의 활용과 상호작용
Authors
이지예
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유아교육기관의 질에 따라 소프트웨어의 활용양상에는 어떠한 차이가 있는지 알아보고, 유아교육기관의 질에 따라 컴퓨터 활동에서 유 아-유아, 교사-유아간의 상호작용 행동에는 어떠한 차이가 있는지를 알아보는데 목적이 있다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교육기관의 질에 따라 유아의 소프트웨어 활용양상은 어떠한가? 1-1. 유아교육기관의 질에 따라 소프트웨어의 메뉴 선택은 어떻게 이루어지는가? 1-2. 유아교육기관의 질에 따라 소프트웨어의 메뉴 선호도는 어떠한가? 2. 유아교육기관의 질에 따라 컴퓨터 활동에서의 상호작용 행동 빈도에 차이가 있는가? 2-1. 유아교육기관의 질에 따라 유아-유아간의 상호작용 행동별 빈도에 차이가 있는가? 2-2. 유아교육기관의 질에 따라 교사-유아간의 상호작용 행동별 빈도에 차이가 있는가? 본 연구는 서울 및 경기 지역에 위치한 유치원 20곳을 1차로 선정하였다. 선정된 유치원 20곳의 질적 수준을 평정한 후 접수가 높은 상위 20%에 속하는 4곳의 유치원을 교육환경의 질이 좋은 기관(상집단)으로, 질 평정 점수가 낮은 하위 20%에 속하는 4곳의 유치원을 교육환경의 질이 좋지 않은 기관(하집단)으로 선정하여 모두 8곳의 유치원을 선정하였다. 선정된 8곳의 유치원 중에서 컴퓨터와 프린터기의 보유대수가 같은 유치원을 고려한 결과 최종 5곳의 유치원을 선정하였다. 그리고 5곳의 유치원 중에서 질 평정 점 수차가 크게 나는 두 유치원을 연구대상 기관으로 선정하였다. 연구대상은 두 유치원에 재원하고 있는 만 5세반으로 각 20명씩 모두 40명의 유아이다. 본 연구에서는 유아교육기관의 질적 환경을 측정하기 위해 Holloway와 Reichhart-Erickson의 ECOI(Early Childhood Observation Instrument)를 사용하였다. 또한 컴퓨터 활동에서 이루어지는 메뉴 선택하기는 Perlmutter와 Muller(1985)가 컴퓨터 활동에서 상호작용 구성에 사용했던 관찰범주를 사용하였다. 상호작용 행동을 알아보기 위해서는 Holloway와 Reichhart-Erickson(1988)의 관찰범주를 사용하였다. 연구에 사용된 소프트웨어는 미국 Broderbund사의 올리의 그림동화 만들기이다. 연구절차는 예비 연구와 본 연구로서 본 연구에서 20회의 활동기간이 있었다. 자료분석 방법은 유아교육기관의 질적 환경을 분석하기 위해 총점 및 평균을 산출하였다. 또 컴퓨터 활동의 양상을 알아보기 위해서는 빈도와 백분율을 구하였고 유아교육기관의 질에 따른 상호작용 행동을 알아보기 위해 서는 빈도와 백분율을 구하고 각 행동별로 두 독립표본 t검증을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관의 질에 따른 소프트웨어의 활용양상에는 차이가 있었다. 즉 「상」집단에서는 소프트웨어의 메뉴 선택하기 있어 또래간에 협동적으로 이루어지고 있었다. 반면 「하」집단에서는 또래의 제안을 거절하고 혼자서 메뉴를 선택하였다. 메뉴의 선호도에서는 두 집단 모두 유아가 직접 조작을 통해 반응을 얻을 수 있는 동적인 메뉴를 좋아하였다. 둘째, 유아교육기관의 질에 따른 유아-유아, 교사-유아간의 상호작용 행동 빈도를 알아본 결과 차이가 있었다. 「상」집단은 또래간에 도움주고 받기나 감정나누기, 의견제안하기, 승인인정요구 등의 빈도가 높은 반면 「하」 집단에서는 언어적공격, 방해하기, 신체적가해행위, 대화하기의 부정 적인 상호작용 행동이 「상」 집단보다 높게 나타났다.;The purpose of this study is to examine significant differences of children's software use and diferences of interaction behaviors among child-child and teacher-child according to the quality of kindergartens. For this purpose, three questions have been set up as follows: 1. What are the children's software use according to the quality of kindergartens? 1-1. How they choose the software menus according to the quality of kindergartens? 1-2. What are the preferable menus according to the quality of kindergartens? 2. Are there any differences in the frequence of interaction behaviors in computer activities according to the quality of kindergartens? 2-1. Are there any differences in the frequence of between child-child interaction behaviors according to the quality of kindergartens? 2-2. Are there any differences in the frequence of between teacherchild interaction behaviors according to the quality of kindergartens? The subject of this study is 40 children who were five years old child enrolled at two kindergartens in Seoul City and Kyung-Ki Province. To select the subject, this study followed couple of steps. First, 20 kindergartens were selected and then quality of each selected kindergarten was evaluated. Second, evaluated kindergartens were classified into two group: the "high" and "low" group, where the high group which was the upper 20% in quality included 4 kindergartens and low group which was the lower 20% in quality included 4 kindergartens. 8 kindergartens which possessed the equal computers and printer were selected. Then, the highest kindergarten and the lowest one of 5 kindergartens were selected. To evaluate the quality of kindergarten, this study was used Early Childhood Observation Instrument(ECOI) developed by Holloway & Reichhart-Erickson. To see choosing software menus, social interaction composition form developed by Perlmutter & Muller(1985) was used. To evaluate interaction behaviors, the observation catalogue developed by Holloway & Rechhart-Erickson(1988) was used. The software used in this study was「Orly's Draw a Story」by Broderbund Co. in 1996. The observation was done during 20 activity sessions. In order to analyze the collected data, frequency, percentage, mean, and t-test of SPSS program was applied for the statistical processing. Analysis results of this study were as follow: 1. Significant difference was found between high and low quality kindergartens in software use. That is to say, high-quality kindergarten in computer activities showed collaborations with peers more than low-quality kindergarten. 2. Significant difference was found between high and low quality kindergartens in the frequence of between child-child and between teacher-child interaction behaviors. That is to say, high-quality kindergarten was frequent in positive interaction behaviors between child-child and between teacher-child, while low-quality kindergarten was frequent in negative interaction behaviors.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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