View : 68 Download: 0

유아교사관련 학위논문 경향분석

Title
유아교사관련 학위논문 경향분석
Authors
고선미
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유아교사관련 논문을 연구문제별로 연구내용, 연구변인, 연구방법을 분석함으로서 현재까지 이루어진 유아교사에 관한 연구동향의 기초자료를 제공하고 앞으로 유아교사관련 논문의 바람직한 연구방향을 함께 제시하고자 한다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아 교사에 관한 학위논문의 연구내용은 어떠한 경향을 나타내는가? 1-1. 연구문제별로 어떠한 경향을 나타내는가? 1-2. 연구내용은 시기상으로 어떠한 경향을 나타내는가? 2. 유아교사에 관한 학위논문에서 사용된 연구변인은 어떠한 경향을 나타내는가? 2-1. 연구 문제별로 개인적 연구변인은 어떠한 경향을 나타내는가? 2-2. 연구 문제별로 기관적 연구변인은 어떠한 경향을 나타내는가? 3. 유아교사에 관한 학위논문의 연구방법은 어떠한 경향을 나타내는가? 본 연구의 분석 대상논문은 1974년부터 1999년 2월까지 발표된 석·박사 학위논문 중 유아교사와 관련된 총 292개 논문의 연구문제 976개였다. 연구문제의 내용분류기준은 Yarger와 Smith(1990)의 기준을 수정 보완하여 사용하였으며, 연구방법 분류기준은 Crowl(1993)의 기준을 수정 보완하여 사용하였다. 분석기준에 의해 수집된 자료는 모두 빈도와 백분율로 처리되었다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같았다. 첫째, 연구내용에 따른 연구문제의 경향을 살펴보면 교사교육에 영향을 주는 요인과 교사의 행동이 연결된 연구가 가장 많았으며 교사의 행동에 대한 연구와 교사교육과정에 영향을 주는 요인에 대한 연구도 많이 이루어졌다. 그러나 교사교육과정에 대한 연구는 미흡하며 교사교육과정에 영향을 주는 요인과 교사교육과정 및 교사의 행동이 모두 연결된 연구는 거의 이루어지지 않았다. 단일체계범주의 연구보다는 연결체계의 연구가 더 많이 이루어졌으나 주로 교사교육에 영향을 주는 요인과 교사의 행동이 바로 연결된 연구가 많아 교사에게 나타난 행동을 교사 개인적인 자질이나 근무기관 특성의 책임으로 해석될 우려가 있다. 또한 교사의 행동을 연구하는 연구문제 중에서 교사의 행동을 교사에게 직접 알아보는 방법이 유아의 반응을 통해서 알아보는 방법보다 더 많았다. 연구문제의 시기별 경향은 각 시기별로 연구특징을 보이지 않고 교사의 일반적인 특징·인성·태도, 교사의 행동과 학생의 학습결과의 관련성, 교사의 신념 및 사고과정에 관한 연구가 시대별 구분 없이 거의 같은 비율로 이루어지고 있었다. 둘째, 유아교사에 관한 학위논문에서 사용된 연구변인의 경향은 개인적 연구변인이 기관적 연구변인보다 조금 더 많이 사용되고 있었다. 개인적 연구변인들의 내용 중에서는 경력, 학력, 연령, 결혼여부와 같은 인구 통계학 적인 외적 요인에 편중되어 있으며, 기관적 연구변인의 내용 중에서는 설립 유형(공/사립), 기관유형(유치원/유아원/어린이집/초등학교), 유아수, 학급수 등이 다른 기관적 연구변인에 비해 편중되어 있었다. 셋째, 국내 연구동향은 유아교사의 일반적인 특성·인성·태도에 대한 연구, 교사의 행동적인 면에 관한 연구, 그리고 교사의 신념이나 사고과정과 같은 연구내용이 다양하게 이루어지고 있는 반면 유아교사 관련 연구에서 사용된 연구방법에서는 양적연구에 편중되어 있었다.;The purpose of this study is to present a basis background information about the trend in master thesis on Early Childhood Education teacher and also to guide more availably for students who are going to prepare for the master - doctor thesis by analyzing the contents of research, the research variables, the research methods. The research items are follows. 1. What is the major trend of research about Early Childhood Education teacher? 1-1. What is the trend of research by research items? 1-2. What is the trend of the contents of research by the timing? 2. What is the trend of research variables about Early Childhood Education teacher? 2-1. What is the trend of the individual research variable? 2-2. What is the trend of the institutional research variable? 3. What is the trend of research method about Early Childhood Education teacher? Totally 292 master, doctor thesis and 976 research items among related Early Childhood Education teacher which are published from 1945 to Feb 1999 are analyzed and compared. According to Yarger and Smith (1990)'s theory, I classify the contents of research and in case of research method's standard, I use Crowl's(1993) theory. By the analysis standard, all data are processed with a frequency and a hundred percent. The followings are the results of this research, At first, in the trend of research item by research contents, most research is about the connected one - antecedent conditions and outcomes, the research in outcomes and antecedent conditions-outcomes are also a lot. but only a few is about research in process. Research that is totally connected with antecedent, the process and outcomes is few. The quantity of research that is about connected system is more than that of simple system. Mainly the thesis is researched on the connection with antecedent condition and outcomes, so it seems easily to misunderstand that personal ability and institutional feature are responsible for teacher's behavior. In the research item of teacher's behavior, the method by asking directly to teacher is more used than the method through children's react. In the trend of period in research items, each period doesn't have any speciality in research and has almost the same research items - those are about teacher's general feature, character, attitude, behavior. belief, thinking process and the relation with the result of student's study. The second, personal research variables are more used than institutional research variables in the trend of research variables in the thesis in Early Childhood Education teacher. Among the contents of personal research variables, it is biased on the population - statistical outside elements such as business career, academic career, age, marriage and so on. Among the contents of institutional research variables, it is biased on the kinds of establishments (public / private), the kinds of institution (kindergarten/ nursery/ day care center/ elementary school), the number of children, the number of class and so on. The third, in the trend of domestic research, there are various of things about research on Early Childhood Education teacher's general feature, character and attitude, on teacher's behavior and on teacher's belief and thinking process, but still most research methods about Early Childhood Education teacher are quantitative one. It means our research method is not properly used in research purpose and research contents.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE