View : 687 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author노길영-
dc.creator노길영-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:26Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:26Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.otherOAK-000000071409-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190184-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000071409-
dc.description.abstract본 연구에서는 우리 나라 유치원 교사의 발달에 영향을 주는 요인들 및 그 발달 과정을 생애사 연구를 통하여 살펴보고 어떠한 발달 유형이 있는지를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원 교사의 발달에 영향을 미치는 요인에는 어떠한 것이 있는가? 1-1. 유치원 교사의 발달에 영향을 미치는 개인적 요인들은 무엇인가? 1-2. 유치원 교사의 발달에 영향을 미치는 조직적 요인들은 무엇인가? 2. 우리나라 유치원 교사들의 발달 유형은 어떠한가? 본 연구의 대상은 교직 경력 10년 이상의 우리나라 유치원 교사 20명이다. 연구 방법은 교사의 생애사를 중심으로 유치원 교사 발달에 영향을 미치는 요인 및 발달 유형을 알아보고자 완전히 개방된 인터뷰를 실시하였다. 분석은 발달에 영향을 미치는 요인에 대한 분석과 발달 유형에 대한 분석의 2가지로 이루어졌다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 발달은 개인적 요인과 조직적 요인으로부터 영향을 받는다. 개인적 요인에는 대학 및 대학원의 교육과정, 경험, 인성 특성, 직업 적성, 건강 및 체력, 가정의 지지체계, 사회적 인식, 유치원 교사직에 대해 갖는 관점 등이 있었다. 조직적 요인에는 현직 교육(장학, 연수, 다른 유치원 참관, 책자, 시범 수업), 조직 풍토(인간관계, 원장의 운영 스타일), 유치원의 물리적 환경, 업무량 및 잡무, 보수 및 신분 보장, 유아, 학부모등이 있었다. 둘째, 우리나라 유치원 교사의 발달 유형은 교사 스스로 연속적으로 발달하는 유형, 결정적 전환점을 통해 단계적으로 발달하는 유형 그리고 정체형으로 나타났다. 교사 스스로 연속적으로 발달하는 유형은 교사의 인성 특성이 중요하게 작용하여 교직 이전에 형성된 교사로서의 틀에서 크게 바뀌거나 벗어나 지 않고, 스스로 약간씩의 변화를 나타내며 발달하는 유형이다. 결정적인 전환점을 통해 단계적으로 발달하는 유형은 결정적인 사람 혹은 사건이 중요하게 작용하여 뚜렷한 능력 구축이나 열중과 성장의 과정을 통해 긍정적인 방향으로의 질적인 변화를 이룬 유형이다. 정체형은 교직에 입문한 이후 능력 구축 및 열중과 성장의 과정을 거의 보이지 않고 대체적으로 직업적 좌절이나 침체에 머물러 있는 유형이다.;The purpose of this study is to find out various factors impacting development of kindergarten teachers in Korea and to identify the types of their development by their development process through a teacher's life history. For the above purpose, the research questions established in this study are as follow: 1. What are the factors impacting development of kindergarten teachers? 1-1. What are the personal factors impacting development of kindergarten teachers? 1-2. What are the organizational factors impacting development of kindergarten teachers? 2. What are the types of kindergarten teachers' development in Korea? The Subjects of this study are 20 kindergarten teachers in Korea with a career of 10 years or more. For identifying factors impacting development of kindergarten teachers in Korea and to find out the types of teacher development, the open interviews were conducted with focus on the life history of teachers. Analysis process involved two stages, that is, the analysis of factors impacting development and analysis of development types. The result of this study are as below: First, the development of kindergarten teachers are found as being impacted by personal and organizational factors. In the personal factors are included educational course at university and graduate school, experiences, characteristics of personality, occupational aptitude, health condition and physical strength, support system of family, social consciousness and point of view on the occupation of kindergarten teachers,. In the organization factors are included inservice education programs (supervisions, study tour, visit and observation at other kindergarten, books, demonstration lesson), environment of the organization (human relationship, the management style of directors), physical environment condition of kindergarten, work load, miscellaneous works, remuneration, job security, young children and parents of children and etc. Second, as for development types of kindergarten teachers it was possible to classify them into 3 types: a type of continuously developing for oneself a type of phased and uncontinuous growth while passing through critical turning points; a stagnant type. Teachers who have continuously developing for oneself showed little deviation from framework they built during pre-service education period and displayed slight changes and continuous development for oneself. Teachers who have a type of phased and uncontinuous growth while passing through critical turning point showed intermittent and phased qualitative development impacted by critical person or critical event to which they are subjected to and while passing through competency building and enthusiastic and growing process. Teachers who have stagnant type showed entirely under continuation of career frustration or stagnant condition. In such type it was possible to identify teachers who nearly showed competency building, enthusiastic and growing since their induction into teaching career.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = vi I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 4 II. 이론적 배경 = 5 A. 교사 발달 = 5 B. 교사 발달과 관련된 요인 = 10 C. 교사 발달 모형 = 16 D. 생애사 연구 = 22 E. 관련 연구 = 24 III. 연구방법 = 30 A. 연구대상 = 30 B. 연구절차 = 32 C. 자료분석 = 33 IV. 연구결과 = 36 A. 유치원 교사 발달에 영향을 미치는 요인 = 36 B. 유치원 교사의 발달 유형 = 72 V. 논의 및 결론 = 88 A. 논의 = 88 B. 결론 및 제언 = 93 참고문헌 = 96 Abstract = 103-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3791358 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title경력 유치원 교사를 통해 본 교사 발달의 제요인 및 유형-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevii, 105 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded2000. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE