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기사의 부정성 유형이 수용자의 기사에 대한 인식에 미치는 영향 연구

Title
기사의 부정성 유형이 수용자의 기사에 대한 인식에 미치는 영향 연구
Authors
송미진
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 신문방송학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 신문 기사에 나타나고 있는 부정적인 기사의 유형이 이슈에 대한 태도뿐만 아니라 정보원에 대한 태도에도 영향을 미칠 수 있다는 점에 주목하여, 기사의 부정성 유형을 구분하고 각 부정성 유형이 수용자의 이슈 및 기사에 대한 태도에 어떠한 영향을 미치는지 밝히고자 하였다. 이 연구는 부정적인 보도 유형을 객관성과 공정성의 관점에서 객관적 부정성 기사와 편향적 부정성 기사로 구분하였다. 객관적 부정성 기사란 핵심적이고 명확한 대상을 사실 중심의 헤드라인 및 객관적 어휘나 인용 또는 구체적 표현 등을 이용하여 공정하고 다양한 시각을 제시하는 기사를 말한다. 편향적 부정성 기사란 이슈의 핵심 이외의 주변적 대상을 평가 중심의 헤드라인 및 감정적 어휘나 부정적 상징 등을 이용하여 주관적이고 편향적인 시각을 제시하는 기사를 말한다. 이러한 기사의 부정성 유형은 각각의 현저한 속성에 의해 수용자의 이슈 및 기사에 대한 태도에 서로 다른 영향을 미칠 것으로 보았다. 이 연구는 또한 수용자의 부정적 정보 수용 과정에 수용자의 이슈 관여도가 영향을 미칠 것으로 보았다. 수용자의 이슈 관여도가 높을 경우, 미디어가 편향적이고 부정적인 시각에서 현실을 보도하고 있다고 인식하게 되면 수용자는 그 정보를 더욱 잘못된 것으로 간주하거나 외면하게 된다. 특히 이 과정에서 정보원인 신문 기사 자체에 대해 냉소적인 태도가 형성될 수 있을 것으로 보았다. 이러한 이론적 관계를 검증하고자 실험연구를 설계하였다. 기사의 부정성 유형의 차이와 수용자의 이슈 관여도가 수용자의 태도에 미치는 영향을 살펴보기 위하여, 기사의 부정성 유형(객관적 부정성/편향적 부정성)과 수용자의 이슈 관여도(낮다/높다)의 2×2의 요인설계를 토대로 실험을 실시하였다. 기사의 부정성 유형은 헤드라인, 기사의 대상, 표현양태와 전개방식 차원에서 각 부정성 유형의 특성이 포함되도록 조작되었다. 이슈 관여도는 피험자와의 관련성을 고려하여 관여도가 높은 이슈(대학생 학력저하)와 관여도가 낮은 이슈(자금세탁방지 법안)를 선정하였다. 종속변인은 이슈에 대한 태도(인지적 태도와 감정적 태도)와 기사에 대한 태도(기사에 대한 신뢰 정도와 기사에 대한 냉소적 태도) 등 두 가지로 측정하였다. 실험은 네 개의 실험집단에 27명씩 무작위로 배치된 대학생들을 대상으로 실시되었다. 실험결과 기사의 부정성 유형은 수용자의 이슈에 대한 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 객관적이고 공정한 양태로 표현된 객관적 부정성 기사는 수용자로 하여금 보도 내용을 중요한 것으로 평가하게 하고 이슈에 대한 부정적 판단이나 냉소적인 태도를 제한하는 경향이 있는 것으로 나타났다. 반면에 객관성과 공정성이 결여되어 있는 양태로 표현된 편향적 부정성 기사는 수용자로 하여금 보도 내용에 대해 무관심하게 하고, 냉소적인 태도를 취하게 하는 경향이 있는 것으로 나타났다. 또한 기사의 부정성 유형은 수용자의 기사에 대한 태도에도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 객관적이고 공정한 양태로 표현된 기사는 수용자의 기사에 대한 신뢰정도에 부정적 영향을 미치지 않으나, 객관적이고 공정한 양태로 표현되지 않은 기사는 수용자의 기사 신뢰정도를 감소시킬 뿐만 아니라 기사에 대해 냉소적인 태도를 취하게 하는 경향이 있는 것으로 나타났다. 이슈 관여도는 수용자의 부정적 기사 수용 과정에 전반적으로 그다지 중요한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났지만, 기사에 대한 냉소적인 태도에는 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 피험자가 편향적 부정성 기사에 노출될 경우, '기사의 부정성 유형'과 '이슈 관여도'는 상호작용하여 '기사에 대한 냉소적 태도'에 미치는 것으로 나타났다. 이 연구를 통해 모든 부정적인 기사가 수용자의 이슈 및 기사에 대한 태도에 부정적인 영향을 미치는 것은 아니라는 점을 확인할 수 있었다. 즉 수용자가 부정적인 보도를 객관성과 공정성이 결여된 것으로 인지할 경우에 보도 내용 및 정보원에 대해 매우 부정적인 태도를 취하게 되는 것으로 나타났다. 또한 미디어의 부정적인 보도 양태는 기사의 신뢰도에도 영향을 미칠 수 있으며, 수용자는 기사가 공정하고 객관적인 양태로 제시되었다고 인지할 경우에 기사를 더 신뢰한다는 것도 확인하였다. 이상의 연구 결과들을 통해 수용자의 현실인식과 기사에 대한 신뢰도를 위해, 저널리즘의 기본 원칙인 객관성과 공정성을 지향하면서 환경감시 기능을 수행하는 자세가 필요하다는 결론을 내릴 수 있었다.;The basic assumption on this study is based on the patterns of negativity in news reporting could affect reader's attitude toward issues and sources. In other words, the assumption is connecting two different assumptions : the one is that every negative article in news reporting could not affect reader's negative attitude, the other is that content in news reporting could affect reader's attitude toward issues and sources in news reporting. In order to test the theoretical assumption, this study divided the negative news into two categories as objective and biased ones. The objective and negative news provides impartial and diverse viewpoints on the key subjects using fact-oriented headlines, objective wordings or quotations, and concrete expressions. The biased and negative news offers subjective and biased viewpoints on the peripheral subjects using evaluation-oriented headlines, emotional wordings and negative symbols. The study assumes that these different patterns of negativity affect accordingly on the reader's attitudes toward the issues and news. The study also presumes the issue involvements of reader have influence on the process of recognizing negative information. If a reader recognizes the media as describing the issues directly related to him or herself biasedly or negatively, he or she considers the information as wrong or dismisses it. Particularly in this process, the reader could form a sarcastic attitude toward the news itself. An experiment was conducted on the four groups of randomly assigned 109 college students to test this theoretical model. To analyze the patterns of news negativity as a factor, headlines, the subjects of the news stories, the style of expressions, and story developments were treated. As for the issue involvement, two issues were selected with the consideration of the subjects' social positions. The result of the study confirmed the theoretical model. The objective and negative news tend to make reader consider the negative political issues as important and limit the negative judgements or sarcastic attitudes. On the other hand, the biased and negative news lacking in objectivity and impartiality has tendency to make reader ignore the negative political issues and have sarcastic attitudes. The patterns of the news negativity also affect on the reader's attitudes toward news. According to the results of the experiment, the objectively and impartially described negative news does not have negative influence on the degrees of reader's confidence, while not objectively and impartially described negative news lessen the degrees of reader's confidence. Even though the issue involvements were concluded not to affect significantly on the process of reader's receiving negative news, the sarcastic attitudes of reader had significant influences. In case of the subject being exposed to biased and negative news, 'the patterns of news negativity' and 'issue involvements' were appeared to interact each other and affect 'the sarcastic attitudes toward news items'. In conclusion, the negativity in news has negative effects on all reader's attitudes toward issues and sources. If the reader perceives that the negative news lacks in objectivity and impartiality, the influence gets greater. The negativity in news can affect the reader's confidence in news, and when the reader perceives the news as objective and impartial, he or she will have more confidence in the news. It is the audit of social environment that the press is responsible for. In this respect, it is natural that news reporting is tend to be negative. However, negative reporting lacking objectivity in media will not give affirmative effect on reader's attitude.
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