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유아의 부적절한 행동에 대한 교사의 언어통제유형

Title
유아의 부적절한 행동에 대한 교사의 언어통제유형
Authors
박소현
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study focuses on what type of verbal control kindergarten teachers use when they deal with 5 year old children's spoiled behaviors. The Followings are the subjects of this study. 1. What type of verbal controls do teachers use? 2. Does what type of verbal control teachers use depend on how children behave? 3. Does a teacher's educational background or experience affect how to treat children? To collect research materials, I conducted a questionnaire survey of 40 teachers from 18 kindergartens located in Seoul and Kyoung-ki province. I made some revisions in the questionnaire framed by Kim young-ju(1999) consulting the study of Cook-Gumperz(1973). Multiple response frequency analysis was used for analyzing the data collected through tele-survey. The outcome of this study is as follows: First, The verbal control type teachers use the most frequently is person oriented control. Teachers use position oriented control less and imperative control the least. Second, in most cases teachers use person oriented control regardless of the situations. However, when children's spoiled behaviors result from their psychological immaturity or their lack of socialization, teachers let them know the rules directly or help them find out how to behave indirectly. In the dangerous situation, teachers get rid of the cause themselves to protect children and punish them for it. Thirdly, teachers' educational backgrounds do not affect what type of verbal control teachers prefer but their experience does. Experienced teachers prefer person oriented control to imperative control.;본 연구는 만 5세 어린이의 담임교사 40명을 대상으로 유아의 부적절한 행동으로 인한 문제 상황에서 교사가 사용하는 언어통제유형을 조사, 분석하는 데 있다. 이러한 연구 목적을 근거로 본 연구에서 밝히고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 1. 교사가 사용하는 언어통제유형은 어떠한가? 2. 교사가 사용하는 언어통제유형은 유아의 부적절한 행동유형에 따라 차이가 있는가? 3. 교사가 사용하는 언어통제유형은 교사의 변인(학력, 경력)에 따라 차이가 있는가? 본 연구는 서울·경기지역에 소재한 18개 유치원의 교사 40명을 대상으로 하였다. 교사의 언어통제유형을 알아보기 위하여 Cook-Gumperz(1973)의 연구에서 사용된 검사도구를 참고로 김영주(1999)의 질문지를 수정, 보완하여 전화면접용 질문지로 사용하였다. 수집된 자료는 다중응답 빈도분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 바람직하지 못한 행동을 통제할 때 교사는 인성적 통제를 가장 많이 사용하였고, 그 다음은 지위적 통제, 명령적 통제 순으로 나타났다. 둘째, 교사는 문제상황에 따라 큰 차이 없이 인성적 통제를 일관되게 사용하였다. 하지만 유아가 미숙해서 사회적 상황에 대안을 찾지 못하고 부적절한 행동을 할 경우에는 직접적으로 규칙을 환기시킴으로써 대안을 찾을 수 있도록 도와주기도 하였고, 안전을 위협하는 상황에서는 유아 자신과 다른 유아를 보호하기 위하여 자극을 제거함으로써 직접적으로 제재를 가하기도 하였다. 셋째, 교사의 학력에 따른 언어통제유형에는 큰 차이가 없는 것으로 나타났다. 하지만 경력에 따른 교사의 언어통제유형에서 높은 경력의 교사는 인성적 통제를 더 많이 사용하고, 명령적 통제를 더 적게 사용하였다.
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교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
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