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유 원감의 성경이야기 활동에 관한 문화기술적 연구

Title
유 원감의 성경이야기 활동에 관한 문화기술적 연구
Authors
방은정
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유 원감의 성경이야기 활동을 통한 기독교 유아교육의 내용 및 교수전략을 살펴보는데 있다. 이를 위해 한누리 선교원에서 유 원감이 연대순으로 들려주고 있는 성경이야기에 대해 문화기술적 연구방법으로 이루어졌다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 1. 한누리 선교원 유 원감의 성경이야기 활동은 어떠한 과정으로 진행되는가? 2. 유 원감의 성경이야기 활동을 통한 기독교 교육의 내용은 무엇인가? 3. 유 원감이 사용한 성경이야기 들려주기의 전략은 무엇인가? 본 연구는 서울시에 위치한 한누리 교회 부속 선교원에서 이루어졌으며, 연구대상은 선교원의 원감과 만 5세 유아 30명이었다. 2001년 5월 8일부터 2001년 7월 18일까지 총 22회 참여관찰과 총 5회의 형식적 면담을 통하여 자료를 수집하였다. 자료수집은 현장약기, 녹음, 비디오촬영, 사진촬영, 문서자료수집을 통해 이루어졌고, 현장약기와 비디오, 오디오 녹음한 내용은 현장노트로 만들었으며, 면담자료는 면담 전사본을 만들었다. 수집된 자료는 Bogdan 과 Biklen(1991)이 제시한대로 부호화하고 범주화하여 분석하였다. 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 성경이야기는 유 원감의 기독교적인 신념을 반영하여 다음과 같은 순서로 진행되었다. 성경이야기를 시작하기 전 유 원감은 성경을 읽고 묵상하여 대화체로 각색을 하며 성경의 메시지를 찾았다. 유아들은 유 원감이 들어오기 전 대그룹으로 모여 앉아 성경이야기를 들을 마음의 자세를 준비하였다. 유 원감이 들어와서 인사를 나누고 이전에 들려주었던 이야기를 회상하는 것으로 도입한 후 등장인물의 대화와 해설로 각색된 성경이야기를 구연으로 들려주었다. 이야기를 들려주는 가운데 유아의 이해를 돕는 관련 설명을 덧붙이고 중요한 성경의 메시지를 전달하였다. 이후에 들을 이야기와 연결을 짓고 이야기를 마치고 나서 기도를 하였다. 성경이야기와 관련된 그림을 보여주며 다시 회상하였다. 성경의 메시지가 함축되어 있는 찬양을 다 함께 부르고 인사를 하고 마쳤다. 둘째, 유 원감은 성경의 내용에서 다음과 같은 메시지를 기독교 유아교육의 내용으로 전달하고자 하였다. 유 원감은 성경이야기의 내용을 통해 하나님의 인간에 대한 끝없는 사랑과 하나님의 언약이 반드시 이루어진다는 것을 이야기하였다. 그리고 하나님을 믿는 사람들의 순종하는 삶과 태도를 이야기함으로써 유아들이 성경이야기의 등장인물들처럼 하나님께 감사하고 순종하는 삶을 살아야 한다는 것을 강조하였다. 또한 자신은 물론 가족과 주변 이웃들이 하나님의 형상대로 지어진 귀한 존재임을 깨닫고 존중하고 사랑해야 한다는 것을 이야기하였다. 성경이야기 활동 전후에 이루어지는 기도와 찬양을 통해 감사하는 마음을 표현하는 방법과 기독교 의식의 태도를 가르쳤다. 셋째, 유 원감은 성경이야기를 연대순으로 들려주었고 다음과 같은 전략을 사용하였다. 먼저 성경의 내용을 그 시대적인 배경과 장소를 고려하여 배경을 설정하고 성경에 등장하는 인물들의 상황과 감정을 느끼며 성경 내용을 기초로 하여 대사를 부여하여 각색을 하였다. 각색된 내용을 가지고 등장인물을 행동과 얼굴표정, 목소리로 연기하고 해설자로서의 해설을 곁들이며 이해에 필요한 설명을 교사의 맥락에서 덧붙이며 구연으로 들려주었다. 유아를 이야기에 참여시키기 위해 등장인물의 행동을 하거나 유 원감을 따라서 몸을 움직이게 하고 유아들에게 질문하고 기억을 지속시키기 위해 강조와 반복을 사용하였다. 성경이야기 활동의 매체로 일반 성경과 유아용 합본 성경, 기독교 관련 전문서적의 사실적인 그림을 사용하였고 주변의 물건들을 직접적으로나 상징적으로 이야기의 소품으로 이용하였다.;This study is to examine content and the teaching strategy of Christian early childhood education by Bible storytelling. For this purpose, ethnographic methodology was applied to Bible storytelling which the vice director Yu narrated chronologically in the Hannuri missionary kindergarten. The research questions of this study are as follows: 1. What is the process of Bible storytelling by the vice director Yu in the Hannuri missionary kindergarten? 2. What is the content of Christian early childhood education in Bible storytelling by the vice director Yu? 3. What's the teaching strategy of Christian early childhood education in Bible storytelling by the vice director Yu? This study was performed in the missionary kindergarten of the Hannuri Church located in Seoul, and subjects of this study were a vice director of the missionary kindergarten and 30 five-year-old children. Data were collected through 22 times of participating observation and 5 times of teacher- interviews from May 8, 2001 to Jul. 18, 2001. Also, for the collected data, field jotting, video photographing, and audio recording were drawn up in a field note, and interview copies were made for interview data. The collected data were coded, categorized, and analyzed according to the suggestion of Bogdan and Biklen (1991). Findings of this study are as follows; First, Bible storytelling reflected the Christian faith of the vice director Yu and was performed by the following orders: Before Bible storytelling, the vice director Yu read and meditated the Bible, and adapted it for conversation style finding messages of the Bible. Children sat down together in a group before Yu entered, and prepared to listen to Bible storytelling with a mental attitude. Bible storytelling was started from that Yu entered, greeted them, and remembered the last story narrated previously. Then, Yu narrated the Bible story adapted with conversations between characters and comments to them. In storytelling, Yu added explanation illustrations relating to the story to help them understand the story and communicated important messages of the Bible to them. Then, Yu connected the story to the next story, finished storytelling, and then prayed. Yu showed pictures related to the story and reviewed again. They sang together the praises of Him implying messages of the Bible, exchanged greetings, and finished up. Second, the vice director Yu intended to transmit the following messages in the Bible to children as content of Christian early childhood education. Yu told through the storytelling that endless love of God for people and his promise would be realized certainly. And Yu strengthened that they should thank to and follow God obediently like characters in the Bible story by telling obedient attitude and life of people who believe in God. And Yu told that they and their family should recognize themselves as valuable beings formed by God, and respect and love themselves. Yu instructed how to express thankful mind and attitude on the Christian service through prayer and praise before and after Bible storytelling. Third, Yu narrated the Bible story chronologically using the following strategy for Bible storytelling; First, Yu settled a background of the Bible considering the periodic background and place, considered situation and feeling of characters in the Bible, and adapted it for storytelling by adding conversation on the basis of content of the Bible. Yu performed with actions, face expressions, and voices of characters according to the adapted content, added narration as a narrator and explanation for understanding as a teacher, and narrated the story. To help them understand the story, Yu acted actions of characters or let them imitate his actions, asked questions to them, and used strengthening and repeating method to remember the story for a long time. Yu used the general Bible, bound volumes of the Bible for children, and non-fictional pictures of specialized book related to the Christian religion as media of Bible storytelling, and utilized the surrounding items as story properties directly or symbolically.
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