View : 75 Download: 0

실업계 고등학생들의 대학진학 계획 분석

Title
실업계 고등학생들의 대학진학 계획 분석
Authors
지민정
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 실업계 고등학생들의 진학 포부와 이를 실천하기 위한 구체적 실천 전략으로서 대학진학 계획여부를 살펴보는 데 있다. 구체적으로, 실업계 고등학생들의 대학진학 포부와 대학진학 계획을 계획하는데 각각 영향을 미치는 개인 변수와 학교 변수를 실증적으로 검증하고자 한다. 실업계 고등학생들의 대학진학 포부와 대학진학 계획에 영향을 미칠 수 있는 개인 변수로 성별, 가정의 사회경제적 배경, 학업성적, 고졸 학력 직업에 대한 기대를 설정하였고, 학교 변수로 소재지, 전공계열, 취업지원 환경, 진학 지원 환경 등을 고려하였다. 이 연구에서는 실업계 고등학생들의 대학진학 포부와 대학진학 계획의 결 정 변수를 분석하기 위한 구체적인 연구문제를 세 가지로 제시하였다. 첫째, 실업계 고등학생들의 개인 변수(성, 가정의 사회경제적 배경, 학업성적, 고졸 학력 직업에 대한 기대)와 학교 변수(소재지, 전공계열, 취업지원 환경, 진학지원 환경) 가운데 대학진학 포부에 의미 있는 영향을 미치는 변수들은 무엇인지 분석한다. 둘째, 실업계 고등학생들의 개인 변수와 학교 변수 가운데 대학 진학 계획에 의미 있는 영향을 미치는 변수들은 무엇인지 분석한다. 셋째, 실업계 고등학생들의 개인 변수와 학교 변수 가운데 대학진학 계획여부에 영향 을 미치는 변수를 분석한다. 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 실증적 자료를 가지고 검증해야 할 연구가설을 설정하였다. 첫째, 실업계 고등학생들의 대학진학 포부는 개인 변수와 학교 변수에 따라 차이가 있다. 둘째, 실업계 고등학생들의 대학진학 계획은 개인 변수와 학교 변수에 따라 차이가 있다. 셋째, 실업계 고등학생들의 대학진학 계획여부는 개인 변수와 학교 변수에 따라 차이가 있다. 넷째, 실업계 고등학생들의 대학진학 계획과 대학진학 포부는 상관이 있다. 설정된 연구의 가설을 검증하기 위하여 서울과 경기지역의 11개 실업계 고등학교를 표집하여, 720명을 연구대상으로 질문지 조사를 실시하였다. 그리고, 연구가설에 따라 χ² 검증과 로지스틱 회귀분석으로 자료처리하였다. 연구 결과는 다음의 네 가지로 정리될 수 있다. 첫째, 실업계 고등학생들의 대학진학 포부는 개인 변수들 중 ① 가정의 사회경제적 배경 ② 고졸 학력 직업에 대한 기대에 의해 영향을 받았고, 학교 변수들 중 ① 학교의 소재지 ② 학교의 진학지원 환경에 의해 영향을 받았다. 둘째, 실업계 고등학생들의 대학진학 계획은 개인 변수들 중 ① 성별 ② 가정의 사회경제적 배경 ③ 학업성적 ④ 고졸 학력 직업에 대한 기대에 의해 영향을 받았고, 학교 변수들 중 ① 학교의 소재지 ② 학교의 전공계열 ③ 학교의 취업지원환경과 ④ 학교의 진학지원 환경에 의해 영향을 받았다. 셋째, 실업계 고등학생들의 대학진학 계획여부에 영향을 미치는 변수는 성별, 학교의 소재지, 전공계열, 취업지원 환경, 진학지원 환경 등으로 나타났다. 그러나 학교 변수 중 전공계열과 학교의 취업지원 환경은 영향을 미치는 요인이지만 부적 영향을 미치는 변수로 나타났다. 넷째, 실업계 고등학생들의 대학진학 계획여부에 영향을 미치는 변수들의 영향력의 크기는 다음과 같다. ① 학교의 소재지 ② 학교의 진학 지원 환경 ③ 학교의 취업지원 환경 ④ 성별 ⑤ 전공계열의 순서로 나타났다. 다섯째, 실업계 고등학생들의 대학진학 계획과 대학진학 포부와의 관계를 알아보기 위하여 상관계수를 산출한 결과 상관이 매우 높은 것으로 나타났다. 이 연구결과를 통해 실업계 고등학생들의 대학진학 계획과 대학진학 포부에 가장 크게 영향을 미치는 변수는 학교의 소재지와 학교의 진학지원 환경이었다. 이러한 사실은 실업계 고등학생들의 대학진학 계획여부에 개인 변수보다 는 학교 변수가 더 큰 영향을 미치며, 학교의 진학지도 환경으로 인해 학생들 의 진학 욕구가 상승되거나 상실된다는 사실을 알 수 있다. 곧, 진학지도 환경 이 좋은 서울지역 우수학교의 학생들은 높은 진학 포부와 졸업 직후 대학진학 계획을 많이 세우고 있었고, 진학지도 환경이 좋지 못한 경기지역 선생학교 학 생들은 그렇지 못하였다. 그러므로, 학교는 학생들의 교육성취를 높이기 위하여 학생들을 위해 다양한 진학 정보를 수집하고, 체계적으로 제공할 수 있는 교육과정을 개발하고 교사들 또한 학생들의 대학진학 요구에 적극적으로 지원 하는 학교풍토가 조성되어야 하겠다.;This study is designed to take a look at the aspirations of vocational high school students for college entrance and their plans for it as specific strategies for carrying them out. In other words, this study aims at test the individual variables and the school variables which have influence on the level of college-entrance aspirations of vocational high school students and the types of their college-entrance plans corroboratively. In terms of variables which can exert an influence on the college-entrance aspirations and the college-entrance plans of vocational high school students, this study makes a selection of sex, social and economic backgrounds of one's family, academic achievement, jobs which can be acquired as high school graduates as individual variables, taking into consideration such school variables as location, major, job-application atmosphere and college-application atmosphere and so on. With this in mind, this study has made the following three suggestions. First, this study makes an analysis of what variables has significant influence on college-entrance aspirations among the individual variables of vocational high school students such as sex, social and economic backgrounds of one's family, academic achievement, jobs which can be acquired as high school graduates as individual variables, and among the school variables of vocational high school students such as location, major, job-application atmosphere and college-application atmosphere. Second, this study makes an analysis of what variables have influence on the college-entrance variables among the individual variables and the school variables of vocational high school students. Third, this study makes an analysis of what variables influence the college-application plans among the individual variables and the school variables of vocational high school students. With a view to achieve the purpose of this study, I makes a choice of the following hypotheses. First, there is a difference in the college-entrance aspirations of vocational high school students in accordance with the individual variables and the school variables. Second, there is a difference in the college-entrance plans of vocational high school students in accordance with the individual variables and the school variables. Third, there is a difference in whether the vocational high-school students plan to enter college or not in accordance with individual variables and school variables. Fourth, there is a relation between the college-entrance aspirations and the college-entrance plans of the vocational high school students. I conducted a questionnaire survey of 720 student subjects in 11 vocational high schools in the city of Seoul and Konggi Province for the purpose of testing my research hypotheses, resorting to x² test and Logistic Regression for the treatment of materials. First, the college-entrance aspirations of the vocational high school students are subject to influence by the social and economic background of a family and the expectation of the subjects for high school graduates' jobs, while they are influenced by location and the atmosphere of college-entrance application among the school variables. Second, the college-entrance plans of vocational high school students are influenced by sex, the social and economic background of a family, academic achievements, the expectations of the subject for high school graduates' jobs in order among the individual variables while they are influenced by location, majors, the job-application atmosphere of schools, and the college-application atmosphere of schools in sequence. Third, the variables influencing whether the subjects plan to go to college or not turn out be sex, school location, majors, job-application atmosphere and college-application atmosphere. Yet, such variables as majors, majors and the job-application atmosphere of schools turn out to have a negative influence. Fourth, factors influencing the college-entrance plans of the subjects are influenced by location, the college-application atmosphere of schools, the job-application atmosphere of schools, majors and the social and economic backgrounds of families in order. Fifth, the relation between the college-entrance plans of vocational high school students and their college-entrance aspirations turns out to be very high. This study has it that the most influential variables in the college-entrance plans and aspirations of vocational high school students are school location and the college-application atmosphere of schools. The school variables are influencing the determination process of the college-entrance plans of the subjects more than the individual variables and the atmosphere of college-entrance guidance can boost or damp the desire of the subjects for college entrance. Students at good-quality vacational high schools in Seoul which has a good atmosphere of college-entrance guidance tend to plan to go to college while those subjects devoid of such environment fail to. I strongly suggest that vocational high schools should create culture to enhance the academic achievement of students by working out curricula to systematically collect and supply a variety of college-entrance information, and by meeting the demands of students for entering college.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE