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7차 교육과정 중학교 과학 2의 STS 내용분석

Title
7차 교육과정 중학교 과학 2의 STS 내용분석
Authors
손선영
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The Purpose of this study is to examine the subject of STS that appears in research activities in the biology section of the science textboks of the middle school 2nd grade that the 7th Curriculum published. This study was carried out with 6 different kinds of new textboks published by the 7th Curriculum for the middle schools 2nd grade. The results of this study are summarized as follows.: 1. It was shown that under the 7th Curriculum by Yager's standard, only 7.94% is STS related text amount in average. It is insufficient in 13~20% where evenly as 7.94% by NSTA from junior high school level it is promoted STS contents. 2. It was shown tat most of STS content is STS amount of ocused on 'science application' and 'social problem' by analysis of Yager's standard. However, there is no content like a 'practice for decision making ability cultivation' or 'the multi dimentional awareness of science' in any textbook of 7th curriculum. 3. By comparing of each capter, It was shown the quantity of 'stimulus and reacton' chapter has 3 times more than 'structure and function of the plant'. It implies that STS quantity is influenced by content and theme of chapters. 4. It is compared by 5 subjects which is extracted in 23 subjects which by the Fensham's definition. It was result that 37.0% quantity was in 'cause of human desease', 31.5% was in 'the health' related. It was shown that human body or health related suject is taught importantly in the middle school 2nd grade science in biology. 5. the result which analyzes the STS subject by each chapter, It was shown 85.7% was belong to 'consuming and preserving the living' in chapter 'structure and function of the plant', on the contrary in chapter 'stimulus and reaction', 92.5% was belong t 'cause of human disease(50.0%)' and 'the health(42.5%)' related. 6. The STS contents which is selected from the each textbook it analyzed the activity part which it presents from the SATIS which is a British STS program in standard. It shows that in whole being active 42.6% is focused on text related data analysis activity.;과학 지식은 여러 측면에서 사회 문화적인 영향을 받아 구성된 과학적 개념 및 체계이므로 과학 지식의 타당성은 사회와 시대의 현실을 통해서 정당성을 가진다. 따라서, 학생들을 가르치는데 있어서 과학을 단순한 암기 위주의 과학 지식 자체로 다루기 보다는 빠르게 변화해 가는 사회에서 과학적 지식이 그 사회의 기술이나 사회적 변화와 함께 이해될 수 있어야 한다. 이러한 과학의 사회성은 제 6차 교육 과정에 이어 7차 교육 과정에서도 비중있게 다루어지고 있다. 과학의 순수 학문성 이외에 과학의 사회성을 강조하면서 나아가 과학 교육의 실용화와 대중 과학 교육의 역할을 이루기 위한 세계적인 흐름이 바로 STS이다. 이러한 과학 교육의 흐름을 제 7차 교육 과정에 1차적으로 반영하는 것과 동시에 교육 활동에 중심이되는 가장 기본적인 도구는 교과서이며, 따라서 이번 개정 교과서의 STS 내용에 대한 연구가 필요하다. 이러한 필요성에 의해 2002년부터 수업 시간에 이용되는 검인정 6종 중학교 「과학 2」교과서를 대상으로 생물영역의 STS 내용 분석을 시도했으며 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, Yager가 제시한 'STS 교육 과정의 필수 구성 요소'를 기준으로 선정된 제 7차 교육 과정「과학 2」교과서의 STS 내용 양은 각 교과서 별로 최고 11.6%에서 최저 4.03%의 큰 편차를 보이고 있으며, 평균적으로는 7.94%로서 미국 NSTA에 의해 중학교 수준에서 이상적인 STS 내용 양으로 권장되는 13~20%에 크게 부족하다. 둘째, Yager가 제시한 'STS 교육 과정의 필수 구성 요소' 8가지를 기준으로 각 교과서의 STS 내용을 분석해 본 결과 '과학의 응용성'과 '사회적 문제'가 대부분이었으며, '의사결정 능력 함양을 위한 연습'이나 '과학의 다차원성에 대한 인식'은 그 어느 교과서에서도 다루어지지 않았다. 셋째, Yager의 STS 필수 구성 요소선정된 전체 STS 내용 중 '식물의 구조와 기능'과 '자극과 반응' 단원에서 각각 다루어지는 STS 내용의 양을 비교해 보았으며, 그 결과 '자극과 반응' 단원의 STS 내용이 '식물의 구조와 기능' 단원에서 다루어지는 STS 내용보다 평균 3배 정도로 높은 것을 알 수 있었다. 넷째, 선정된 STS 내용을 Fensham에 의해 정의된 23가지 주제 중 중학교「과학 2」생물영역에 적합한 다섯 가지 주제를 추출하여 주제별 분석을 하였으며, '인간 질병의 원인' 37.0%, '인간의 건강' 31.5%로서 중학교「과학 2」생물영역에서 인체나 건강 관련한 내용이 큰 비중을 차지하고 있다는 점을 알 수 있었다. 다섯째, 단원별 내용의 차이에 따른 STS 주제를 분석한 결과, '식물의 구조와 기능' 단원에서는 85.7%가 '생물자원의 소비와 보존'인 반면 '자극과 반응' 단원에서는 50.0%가 '인간 질병의 원인', 42.5%가 '인간의 건강' 영역으로 약 92.5%가 질병이나 건강과 관련한 주제에서 STS 내용이 다루어 졌다는 점을 보여줬다 . 여섯째, 각 교과서에서 선정된 STS 내용을 영국의 STS 프로그램인 SATIS에서 제시하는 활동 영역을 기준으로 분석해 보았으며, 그 결과 전체 활동 중 42.6%가 자료 분석 활동으로서 아직까지는 실제 활동이나 연구 설계, 사례 연구 등의 학생들의 능동적인 태도를 요구하는 활동보다는 주어진 자료를 읽고 분석하는 수동적인 활동이 대부분을 차지하고 있음을 알 수 있었다.
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교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
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