View : 53 Download: 0

인트라넷 테크놀로지 활용과 조직학습과의 관계

Title
인트라넷 테크놀로지 활용과 조직학습과의 관계
Authors
이미연
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 교육공학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
지식경제사회로 급속히 이행되고 있는 현대의 기업 경영 환경에서 기업조직의 지적 능력의 중요성이 점차로 증가되고 있다. 이에 따라, 기업의 지적 능력 창출을 위하여 국내 기업의 교육전문가들 사이에서 학습조직과 조직학습에 대한 관심이 높아지고 있다. 그러므로 조직학습의 실제적 적용을 위한 보다 실증적인 연구의 필요성이 제기되었다. 조직학습에 관한 여러 선행 연구들은 조직학습이 개인들의 학습의 결과, 지식, 정보를 동료 조직원과 조직차원으로 분배, 공유한다는 점에서 테크놀로지의 활용이 긍정적인 효과를 줄 것임을 시사하고 있다. 최근 기업교육에서 활용되는 학습 테크놀로지 중 인트라넷의 비중이 높아지고 있으며 인트라넷이 조직 내 커뮤니케이션을 촉진하므로 조직학습을 활성화할 것으로 기대되고 있다. 인트라넷을 통해 제공되는 교육훈련 프로그램은 학습자가 있는 곳 어디에서나 접근 가능하고, 수요에 따른 학습을 창출할 수 있으며, 조직원들이 팀원과, 고객과, 조직 전체와 상호 작용함에 따라 학습을 직무에 통합하게 한다. 기업교육에서 인트라넷 테크놀로지의 활용은 모든 조직구성원들의 일상업무의 한 부분으로서의 학습을 실현하는데 있다. 따라서 기업 교육 현장에서 그 활용 비중이 높아가는 인트라넷 테크놀로지와 조직학습과의 관계에 대하여 실증적으로 분석해보고 인트라넷 테크놀로지의 활용이 조직학습에 시사하는 점을 도출하고자 하는 점에서 의의가 있을 것이다. 본 연구에서 구체적으로 다루어진 연구 문제는 다음과 같다. 1) 인트라넷 테크놀로지 활용과 조직학습 과정의 네 단계(지식획득, 정보분배, 정보해석, 조직기억)와의 관계는 어떠한가? 2) 인트라넷 테크놀로지 활용과 인구통계학적 변인들(성별, 직종, 경력)의 상호작용은 조직학습에 영향을 미치는가? 본 연구는 K기업의 대전에 소재한 연수원에 입소한 교육생 중 총 195인에게 설문을 실시하였으며, 그 중 응답사항이 미비한 설문을 제외한 168인의 설문결과로 진행되었다. 168부의 설문 자료는 SPSS 8.0을 사용하여 연구 대상자의 일반적 배경 분석을 위해 빈도분석기법을, 연구 대상자의 인트라넷 활용 수준과 조직학습 수준을 알아보기 위하여 기술통계방식을 실시하였다. 첫번째 연구문제의 분석을 위하여 인트라넷 활용과 조직학습과의 상관관계분석 및 단순회귀분석을, 두 번째 연구문제의 분석을 위하여 이원분산분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 인트라넷 테크놀로지 활용과 조직학습과의 관계를 분석한 결과, 인트라넷 테크놀로지 활용은 조직학습의 변화를 26.7% 예측할 수 있으므로 이 두 변인 간에는 다소 강한 상관관계가 존재하는 것으로 나타났다. 즉, 인트라넷 테크놀로지를 보다 적극적으로 활용하는 학습자일수록 조직학습 수준이 높으며 인트라넷 테크놀로지를 적게 활용하는 학습자일수록 조직학습 수준이 낮아진다고 할 수 있다. 또한, 인트라넷 테크놀로지의 활용과 조직학습의 네 가지 단계인 지식획득, 정보분배, 정보해석, 조직기억과의 상관관계 분석 결과, 인트라넷 테크놀로지 활용은 조직학습의 네 단계와 모두 통계적으로 유의미한 상관관계가 존재 하는 것으로 나타났다. 인트라넷 테크놀로지 활용과 지식획득과의 상관관계가 가장 높았으며(r=.47), 인트라넷 테크놀로지 활용과 정보해석과의 상관관계가 가장 낮았다 (r=.30). 조직학습의 네 가지 단계간의 상관관계를 살펴보면, 정보분배와 정보해석 간의 상관관계가 가장 높았으며(r=.58), 지식획득과 조직기억 간의 상관관계가 가장 낮은 것으로 나타났다(r=.31). 둘째, 인트라넷 테크놀로지 활용과 성별, 인트라넷 테크놀로지 활용과 직종, 그리고 인트라넷 테크놀로지 활용과 경력이 조직학습에 갖는 상호작용 효과를 각각 분석한 결과, 조직학습에 대하여 인트라넷 테크놀로지 활용과 인구 통계학적 변인은 통계적으로 유의미한 상호작용 효과를 갖지 않는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구결과를 토대로 본 연구에서는 다음과 같이 시사하는 바가 있다고 하겠다. 첫째, 최근 한국 기업에서는 인터넷 웹 테크놀로지의 보급과 더불어 인트라넷 역시 폭발적인 양적 성장과 함께 그 활용도도 높아지고 있다. 인트라넷이 조직 내 커뮤니케이션을 촉진함으로써 조직 내외에 산재한 지식 및 정보의 공유를 활성화하여 조직학습에 기여하는 바가 클 것이라는 여러 연구가 있어 왔다. 본 연구 결과, 인트라넷 테크놀로지 활용은 조직학습 활성화에 긍정적인 상관관계가 있는 것으로 밝혀졌다. 그러므로 앞으로 인트라넷을 구축할 계획 을 가지고 있거나 이미 인트라넷을 구축하여 활용하고 있는 기업들은 인트라 넷이 조직의 학습활동에 기여하는 바를 인지하여야 할 것이다. 인트라넷을 적극적으로 학습의 목적으로 활용할 수 있도록 설계해야 하며, 이미 구축된 사내 인트라넷 시스템이 교육적 역할을 잘 수행하고 있는지를 분석해야 한다. 둘째, 위와 같이 인트라넷을 기업교육의 전략적 수단으로서 활용하려면 무엇보다도 사내 교육훈련 부서와 정보기술 부서와의 긴밀한 관계 구축이 필요할 것이다. 기업교육에서 학습 테크놀로지로서 인트라넷을 활용하기 위하여 교육훈련 부서에서 원하는 기능을 정보기술 부서에서 구현해 주어야 하기 때문이다. 뿐만 아니라 인트라넷의 학습기능을 극대화하기 위해서는 구축된 인트라넷의 학습 기능의 관리 및 유지 보수가 필수적이므로 교육훈련 부서는 정보기술 부서와의 협력적 관계가 필요하게 된다. 집합교육 위주의 전통적 교수 방식에서 탈피하여 각종 학습 테크놀로지를 활용하여 다양한 형식의 교육훈련 을 시도해야 하는 교육훈련 부서는 새로운 테크놀로지를 수용하고 배우는 자세를 가져야 하며, 정보기술 부서 역시 적극적으로 교육훈련 부서를 지원하는 역할을 담당해야 하기 때문이다. 셋째, 조직 구성원들은 지식획득과 정보분배의 수단으로 인트라넷을 적극 적으로 사용하고 있다. 그러므로, 인트라넷이 양질의 다양한 정보를 보다 신속 하고 정확히, 그리고 안전하게 전달해주고 공유되도록 하는 커뮤니케이션 기능을 보다 효과적으로 설계하고 구축해야 한다. 인트라넷은 정보해석 단계와 다소 낮은 상관관계를 보였으므로, 다른 단계에 비하여 정보해석의 단계에서 다른 요인이 많은 영향을 주고 있음을 알 수 있었다. 즉, 정보해석을 보다 원활하게 하기 위해서는 조직의 개방적 분위기, 개인적 성찰, 경험학습 등과 같은 비공식적이며 암묵적인 형태의 학습이 이루어져야 한다. 넷째, 인트라넷과 조직기억 단계 역시 다소 낮은 상관관계가 있었다. 기업 인트라넷의 가장 중요한 요소 중 하나는 기업 지식을 체계적으로 보관, 저장, 인출할 수 있다는 점이다. 그러므로 인트라넷의 구축시 견고하고 안정적이면서 정확한 정보 시스템을 구축하는 것이 중요하며, 전문 운영요원이 조직 내외의 정보 및 지식을 수집하여 구축하고 그 활용을 관리하는 역할을 담당하여 야 한다. 본 연구의 후속연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 인트라넷 테크놀로지 활용 요인 이외의 조직학습 수준을 예측하는 여타 요인에 대한 실증적인 연구가 필요할 것이다. 조직학습에 영향을 미치는 여타 요인으로서 조직문화, 리더쉽, 비전의 공유, 지식노동자, 적절한 조직구조 체제적 사고, 네트워크화 등이 연구되어 왔으나 어떻게 그리고 어느 정도 조직학습 수준에 영향을 미치는 가에 관한 구체적인 실증적 연구결과는 없는 실정이다. 이에 조직학습을 예측하는 다양한 요인에 대한 후속연구가 필요할 것 이다. 둘째, 인트라넷 테크놀로지를 활용한 조직학습에서의 지식공유 과정에 대한 탐색적인 질적 연구가 이루어져야 한다. 인트라넷이 커뮤니케이션 과정을 촉진시켜 정보 공유에 긍정적 영향을 주며, 이는 조직학습을 활성화시킨다는 것은 여러 이론 연구와 본 연구를 통해서 입증되었다. 이에 학습자 간에 정보가 어떻게 분배되고 공유되는가에 관한 질적 연구가 필요할 것이다.;In a business environment that is rapidly shifting towards a knowledge based economy, corporate intellectual capacity has been increasing in importance. Human resources specialists have began to concern about Learning Organization and Organizational Learning for corporate intellectual capacity's sake and needed a empirical research results for the practical uses of organizational learning theory. Many organizational learning theorists and practitioners suggest that technology influence organizational learning because technology can facilitate the process of distributing and sharing learning results, knowledge, and information among employees in corporations. Corporate training departments utilize intranet technology as resource to promote learning over other kinds of technology in an effort to foster organizational learning knowing that intranet can increase communication level in a corporation. From this point of views, it is therefore necessary to analysis the relationship between intranet technology and organizational learning and make suggestions about how the use of intranet technology can contribute to organizational learning. The following issues were researched for this dissertation. 1) What is the relationship of intranet technology use and the four steps of organizational learning process (knowledge acquisition, information distribution, information interpretation, and organizational memory)? 2) Is there any interaction effect (intranet technology use and learner's sex, intranet technology use and learner's occupation category, and intranet technology use and learner's career) on the organizational learning? For this research, 195 questionnaires that cover intranet technology and organizational learning were distributed to trainees at Human Resource Development center of K corporation. Only 168 questionnaires of 195 questionnaires distributed had no missing answers so that these were analyzed for this research. The results of this research are as follows: First, the result of a Pearson r correlation analysis and a simple regression analysis of the relationship between intranet technology use and the level of organizational learning level suggested that intranet technology use can effect organizational learning by 26.7%. Therefore, there existed a little strong correlation between two variables, suggesting that increased use of intranet technology increases the level of organizational learning and vice versa. Furthermore, the Pearson r correlation analysis results of the relationship of five variables - intranet technology use and the four steps of the organizational learning process such as knowledge acquisition, information distribution, information interpretation, and organizational memory - were statistically significant (p< .01). As for the four steps of the organizational learning process, the correlation of those four variables was all statistically significant (p< .01). The Pearson r correlation analysis of information distribution and information interpretation showed the highest correlation (r =.58, p< .01) and that of knowledge acquisition and organizational memory had the lowest correlation (r =.31, p<.01). Second, results of the two-way ANOVA analyses showed that there were no statistically significant interaction effects (intranet technology use and learner's sex, intranet technology use and learner's occupation category, and intranet technology use and learner's career) on the organizational learning. Based on the research results above, several findings can be discussed. Many corporations in Korea have been investing a lot of money on establishing intranet system as Web technology expanded throughout the country so that the number of intranet users is increasing recently. Studies conducted by many theorists and IT specialists suggest that intranet technology can function as a facilitator of communication in organization fostering the sharing of knowledge and information scattered within corporations, contributing to organizational learning. Further analysis of this research shows that intranet technology use has a positive effect on facilitating organizational learning. This finding advises those companies which have plans to build intranet systems, or have already established it, to consider the potential advantages that intranet technology use has for organizational learning's sake. Such companies should design Intranet system in order to maximize these advantages and examine carefully whether implementing an intranet system will fully utilize its virtues. Secondly, there is a need for building a close relationship between HRD and IT departments to use intranet technology as a strategic means for corporate training. HRD staffs should have a positive attitude towards accepting and learning a variety of learning technologies rather than holding onto traditional teaching centered instructional methods. IT staffs should also be a help to support HRD staffs in technological matters. Thirdly, employees are using intranet technology for the purpose of knowledge acquisition and information interpretation. Therefore, it is important to design a communication function that effectively delivers information quickly, and efficiently. Since intranet technology use has a low correlation with information interpretation, it can be inferred that other factors might have a greater effect on information interpretation more than on other stages of organizational learning. That is, in order to foster information interpretation, informal and tacit learning activities such as open atmosphere in organization, personal mastery, and action learning should be required. Finally, there is also a low correlation in intranet technology use and organizational memory. One of the most important elements in corporate intranet is the `organizational memory' function that organizations are able to save, store, and retrieve corporate knowledge. To level up organizational memory in an intranet system, it is necessary design a stable and solid information system at the development stage of building an intranet system. Furthermore, professional staffs who have expertise in the information system field should take roles to gather store, and manage information and knowledge. The followings are further research suggestions. First, there is a strong need to examine empirically other factors such as leadership, network organization, knowledge workers, corporate cultures, and shared vision which explain organizational learning. Second, it is this dissertation has proven that intranet technology can facilitate the communication process, have a positive influence on sharing information, and increase organizational learning level. Therefore, it would be valuable to conduct qualitative researches to explore how learners distribute and share information and knowledge.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE