View : 28 Download: 0

생물학습에서 학생들의 유의미 학습 성향과 논리적 사고력과의 관계 분석

Title
생물학습에서 학생들의 유의미 학습 성향과 논리적 사고력과의 관계 분석
Authors
이은정
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
학습자에 대한 이해를 바탕으로 학습의 효율화를 돕기 위해서는, 학생들이 어려워하는 단원과 개념에 대한 조사가 필요하다. 또한 학생들이 학습과제에 대하여 유의미적으로 또는 암기적으로 학습하려는 성향에 대한 조사와 논리적 사고력 수준에 대한 조사가 필요하다. 학생들이 생물학습에서 특히 어려워하는 단원은 유전이며 유전에 관하여 학생들의 암기적 학습이 계속되거나 학생의 논리적 사고력 수준에 맞지 않는 수업이 전개될 경우 효율적인 학습이 이루어 질 수 없으며, 학생들이 생물학습에 흥미를 잃게 될 수 있다. 본 연구는 유전에 관한 학업성취도와 학생들의 학습성향과 논리적 사고력과의 관계를 분석하여 학습자에 대한 이해를 돕고 효과적인 수업 설계를 위한 기초적 자료를 제공하고자 실시되었다. 서울시 소재 한 개 중학교 3학년 149명의 학생을 대상으로 유전단원에 관한 학업성취도 검사를 실시하여 유전에 관한 이해도를 조사하였다. 학생들의 학습과제에 대하여 유의미적 또는 암기적으로 학습하는 경향을 알기위해서 Biggis (1987)의 학습성향 검사지를 사용하였고, 학생들의 논리적 사고력 수준을 파악하기 위하여 GALT 축소본 검사지를 이용하였다. 검사된 자료를 바탕으로 학업성취도 학습성향 논리적 사고력 간의 상관관계를 조사하였고, 학업성취도에 대한 학습성향과 논리적 사고력의 예측력을 분석하기 위하여 회귀분석을 실시하였다. 학습성향 수준과 논리적 사고력 수준에 따라 학업성취도에 유의미한 차이가 있는지 살펴보기 위하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 각각의 분석은 SPSS를 이용하여 통계처리 하였으며, 조사 결과 얻어진 결론은 다음과 같다. 1. 학습성향 검사의 결과 여학생이 남학생보다 유의미적으로 학습하였다. 논리적 사고력의 검사 결과, 남녀 모두 과도기에 해당되었으며, 남녀에 따라 유의미한 차이가 없었다. 2. 학습성향과 논리적 사고력은 학업성취도와 상관이 있었으며, 학습성향과 논리적 사고력 사이에는 상관이 거의 없었다. 3. 학업성취도에 대한 학습성향과 논리적 사고력의 예측력은 유의미하였고, 학습성향과 논리적 사고력은 정성적 문항보다는 정량적 문항에 대한 예측력이 더 크게 나타났다. 4. 학습성향 수준에 따른 학업성취도와 논리적 사고력 수준에 따른 학업성취도는 통계적으로 유의미한 차이가 있었고, 학업성취도에 대한 학습성향 수준과 논리적 사고력 수준의 상호작용 효과는 없었다. 5. 구체적 조작기내에서 유의미 학습자와 암기적 학습자의 학업성취도 차이는 없었고, 과도기와 형식적 조작기 내에서 유의미 학습자와 암기적 학습자의 학업성취도에는 유의미한 차이가 있었다. 6. 학업성취도 평가 결과 유의미학습자는 암기적 학습자보다 정답률이 많이 향상되었다.;Educators should continue to strive to better understand how students may formulate meaningful understandings of biology concepts as well as develop higher reasoning abilities. The Purpose of this study was to explore relationship among understandings of genetics topics, meaningful learning orientation and reasoning ability. 149 middle school students were tested before and after Mendelian genetics instruction by lecture method using a multiple choice assessment format. The assessment instrument was designed to measure students' interrelated understanding of genetics. A 24-item Likert instrument taken by students was used as a measure of students' meaningful learning orientation (meaningful and rote). Students' reasoning ability were identified as cognitive levels (concrete, transitional and formal) using GALT(Group Assessment of Logical Thinking). Correlations were examined. Regression analyses were conducted to examine the predictive influence of meaningful learning orientation, reasoning ability on achievement of Genetics. And ANCOVA was used to know the interaction of these variables on students' performance on the test of genetics. The results of this study are as follows 1. Meaningful learning orientation indicated significant gender difference. 2. Results of correlations indicated that students' attainment of meaningful understanding was significantly and positively related with meaningful learning orientation and reasoning ability. But there was not a significant correlation between students' meaningful learning orientation and reasoning ability. 3. Regression analyses indicated that meaningful learning orientation and reasoning ability were significantly predicted on the test of genetics. Not only Meaningful learning orientation but also reasoning ability better predicted students' understanding of genetics than solving genetics problems. 4. Results of ANCOVA Showed that the test scores of genetics indicated significant difference not only meaningful learning orientation levels but also, cognitive levels. But, The interaction of meaningful learning orientation levels and cognitive levels did not significantly predict students' test scores of genetics. 5. Within the transitional and formal level, the meaningful learners performed significantly better than the rote learners on the test of genetics. 6. The analysis of students' responses on the individual items of the test of genetics showed that the relatively meaningful learners more improved the percentage of correct answer than the relatively rote learners.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE