View : 40 Download: 0

특성화고 교육과정 컨설팅에 관한 사례연구

Title
특성화고 교육과정 컨설팅에 관한 사례연구
Authors
이은주
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 교육과정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
황규호
Abstract
이 연구의 목적은 특성화 고등학교에 대한 교육과정 컨설팅 사례 분석을 통해 교육과정 컨설팅의 실제 진행 과정과 절차, 컨설팅의 내용 및 결과를 확인하고 교육과정 컨설팅의 효과 및 어려움에 대해 분석함으로써 교육과정 컨설팅의 실천 가능성을 확인하고 그 개선 과제를 모색하는 데 있다. 이와 같은 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교육과정 컨설팅은 어떤 절차로 현장에서 이루어지고 있는가? 둘째, 특성화고 교육과정 컨설팅의 주요 내용은 무엇인가? 셋째, 특성화고 교육과정 컨설팅 결과는 무엇인가? 넷째, 특성화고 교육과정 컨설팅 과정에서 나타난 갈등과 어려움은 무엇인가? 다섯째, 교육과정 컨설팅 지원방안과 개선 과제는 무엇인가? 이 연구는 K 특성화 고등학교를 대상으로 하는 질적 사례 분석 연구로 수행되었다. 연구자는 컨설팅 과정에 참여 관찰자로서 직접 참여하였으며, 이와 함께 3명의 컨설턴트와 4명의 의뢰인에 대한 심층 면담을 실시하였다. K 고등학교 특성화 교육과정 컨설팅 사례 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 절차와 과정 측면에서 교육과정 컨설팅은 7단계로 진행되었다. 이론에서 제시된 절차 중 일부는 현장의 상황에 따라 생략되는 경우가 있으며, 일부는 반복·통합되기도 하였다. 또한 내부 참여자 의뢰인과 컨설턴트 사이에 각각이 인식하는 가장 중요한 절차에 있어서 유의미한 차이가 있었다. 컨설턴트는 대안의 반영과 마인드 적용을 중요한 과정으로 인식하는 반면, 의뢰인은 명료화와 재 진술을 통한 정확한 문제 진단, 현실적인 대안 도출에 초점을 두고 있었다. 교육과정 컨설팅에 대한 이론적 논의에서는 자세히 설명되지 않고 있으나, 현장에서는 내부 협의와 지속적인 피드백의 과정이 상당히 중요한 절차로서 반복·진행되었다. 둘째, K 특성화고 교육과정 컨설팅의 주요내용은 (1) 학교 특성화 방향과 목표 설정, (2) 교육과정 편제표의 재구성, (3) 교수학습향상 관련 방법의 실행, (4) 학생성장 로드맵 개발, (4) 마인드를 개선하기 위한 방안 수립, (6) 예산 내용의 기준 결정의 6가지 항목이었다. 컨설팅의 목표와 의뢰과제 및 세부 내용은 진행단계에 따라 차이가 있고, 일곱 차례에 걸쳐 이루어진 컨설팅 협의회에서 강조된 중점 과업의 내용도 단계에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 인적·물적 자원의 발굴과 지속적인 교육훈련의 중요성은 컨설팅의 전 단계를 통해 강조되었다. 교육과정 컨설팅의 실제 내용은 컨설턴트의 학교 평가지표와 유사한 것으로 나타났다. 셋째, 특성화고 교육과정 컨설팅 결과 단위 학교에 나타난 실질적인 변화는 크게 5가지이다. (1) 편제표 내용의 변화로서 보통교과와 전문교과의 비율이 달라졌으며 (2) 교수학습 향상을 위한 다양한 접근 방법이 시도되었고, (3) 성장로드맵을 바탕으로 심층적인 진도지도 전략과 구체적인 대안을 수립하였으며, (4) 교원이 겪는 갈등과 어려움도 있었지만 역량측면에서 더욱 발전된 모습을 보여주었고, (5) K 특성화 고등학교만의 ‘prism식 교육과정’이 개발되는 변화의 결과를 얻었다. 넷째, 교육과정 컨설팅 진행 시 겪는 어려움과 갈등은 크게 세 가지로 참여자간 상호 관계, 컨설팅 내용상의 어려움, 행정적 측면이다. 우선, 참여자간 관계 측면에서는 의뢰인과 컨설턴트 사이의 관계와 갈등, 의뢰인 사이의 관계와 갈등, 그리고 컨설턴트 및 전문가 사이에서의 관계와 갈등을 검토하였는데 가장 갈등상황이 심각하고 어려운 관계는 의뢰인 사이의 내부 갈등이었다. 컨설팅 내용 측면에서는 (1) 학교의 ‘특성’ 과 ‘방향’결정이 어렵고, (2) 과목명 변경과 학과폐지에 따른 교원의 교과 전문성 문제와 교원 수급 문제가 발생하였으며, (3) 교재용 도서 개발과 관련하여 교원의 역량이 부족함을 호소하였다. 또한 (4) 학생들의 진로성장 로드맵 개발에 있어 어려움을 느꼈고, (5) 내부의 자발적 개혁의지가 부족하였으며, (5) 정부부처의 기준과 통제 관리로 인한 어려움이 관찰되었다. 행정적 측면에서 특성화 관련 직무연수가 부족하고, 책임 소재가 불분명하여 업무가 과중하며, 학사운영에서의 이상과 현실 사이의 괴리, 자료 관리와 사후 결과의 평가의 어려움 등이 확인되었다. 다섯째, 교육과정 컨설팅의 지원 방안 및 개선 과제는 다음과 같다. 절차와 과정 측면에서 현장 모형의 공유와 전체 워크숍이 필요하다. 내용 측면에서 시도교육청의 연수가 필요하고, 지원 기관 간에 기준을 통일해야 하며, 통제 관리요소가 되는 기준을 유연하게 적용해야 한다. 또한 DB관리 체제를 구축하고, 특성화 분야에서 실무 중심으로 교수학습을 향상시킬 필요가 있다. 어려움 및 갈등과 관련해서 정부부처기관의 특성화 직무연수가 요청되며, 단위 학교의 조직이 개편되어야 하고, 교원수급 해결을 위한 교환근무 및 복수전공 제도가 활성화되어야 한다. 인식측면에서는 교원들의 자각과 자발성이 요구되며, 학교장의 리더십이 적극적으로 발휘되어야 하고, 교원 전체의 합의된 이해와 공유된 의식이 중요하다. 마지막으로 결과 측면에서 전문계고에 대한 부정적 인식의 해소, 학생들의 취업마인드 함양과 취업기능 강화 지원체제 구축, 직업교육과정의 질적 개선 방안 등을 제시하였다. K 특성화 고등학교 교육과정 컨설팅 사례 분석을 통한 의의를 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 교육과정 컨설팅의 핵심은 자율이다. 진정한 자율이란 교육과정 컨설팅의 주체자들이 교육과정 개선과정에 능동적으로 참여하여 자율적으로 단위학교를 운영하는 것이다. 둘째, 교육과정 컨설팅의 원동력은 자발적인 의지이다. 갈등상황을 만났을 때, 어려움을 극복할 수 있는 열쇠는 다름 아닌 의지이다. 셋째, 컨설턴트들의 의견 차이는 균형을 위한 다양한 종류의 전문성으로 이해할 필요가 있다. 넷째, 교육과정 컨설팅은 교수학습강화를 위한 전체 구조이자 프레임이다. 수업 컨설팅의 연장선인 동시에 그것을 넘어선 교수학습의 유기적인 조직체계라 할 수 있다. 마지막으로 교육과정 컨설팅은 교육과정의 질적 개선을 목표로 하며, 전문성을 기반으로 한 지원활동으로서 학교 교원의 자발적 변화를 원동력으로 한다. 궁극적으로 교육과정의 개선을 통해 학생들의 삶에 질적 변화를 도모하기 위한 교육의 긍정적인 가능성이라 할 수 있다.;The purpose of this study was to reveal the potentiality and the improvement of the curriculum consulting through a specialized school curriculum consulting case which was analysed about the practical process in progress and procedure, the consulting contents and results, and the participants understanding of the consulting effectives and difficulties. There are five study subjects for fulfilling these purposes. First, What is the procedure for consulting curriculum in the field? Second, What is the content of curriculum consulting? Third, What result is consulting and specialized school curriculum? Fourth, Consulting and academic curriculum conflicts and difficulties in the process of what is shown? Finally, what is the consulting support measures to improve curriculum and challenge? This study was performed on a K-specialized high schools. The researchers directly involved in the process of consulting with an observer role, three consultants and four clients through an in-depth interviews conducted qualitative case study. Characterization of a high school curriculum K consulting case study are as follows: First, in terms of procedures and processes of consulting was conducted in accordance with the procedures performed in step 7. But In some cases, site conditions and procedures have been omitted. Another procedure was repeated, is integrated. Between clients and consultants also inside each of the participants to recognize the most important procedures and there was no difference in the order. Consultants applying alternative reflection of the mind and recognized as an important process, while the client's position through a clear restatement accurate diagnosis of problems and focus on realistic alternatives were derived. In theory, has not been discussed in detail, but in the field of internal consultations and ongoing feedback process was carried out as a very important procedure. Second, K-specialized high schools curriculum consulting the main contents of (1) the school characterizing the direction and goal setting, (2) Curriculum Organization table and (3) teaching and learning enhancement, (4) student growth roadmap, and (5) Mind enhancements, (6) including six kinds of items was based on budget information. Details of each item is associated with the implementation strategies and methods. In addition, according to the stage for progress in characterizing the differences found. (1) characterize the process steps according to the consulting objectives, (2) characterize the process steps according to the consulting assignment and referral information, and (3) focus on the task of consulting with the Council on the subject there is a difference, at all levels (4) organization, a steady resource discovery and ongoing education and training was dealt with this important information. (5) according to the situation of curriculum for autonomy, differences exist, and finally (6) curriculum content and assessment items consulting similarity index was found. Third, Consulting the results shown in the school curriculum units substantive change is the five classes. ① Organization table and common curriculum and professional information, as changes in the proportion of subjects were different ② improving teaching and learning for a variety of approaches have been tried, ③ growth roadmap, based on in-depth strategy and specific alternative to the progress map is established, ④ faculty conflicts and difficulties faced in terms of competence, but showed a more advanced look, ⑤ K- specialized high schools's prism expression curriculum development was the result of the change. Fourth, the difficulties in conducting curriculum and consulting three major conflicts, interaction among participants, the difficulty for consulting and administrative aspects are at the limit. Interaction among participants, the difficulty for consulting and administrative aspects are at the limit. In terms of consulting phase for the school's' attributes' and 'direction' the difficulty of determining, according to the course title change and abolish the Department of Teacher Education and Teacher supply and demand issue expertise, lack of teachers' competencies related to development books, communicating with students and visionary growing difficulties in the development of roadmaps, internal commitment is reflected in the lack of a voluntary commitment to reform, government departments controlled by the standards of management, including six kinds of difficulties due to the difficulty was observed. Finally, curriculum and consulting support measures to improve the activation of tasks are as follows: In terms of procedures and processes, the sharing of field model and the entire workshop is required. In terms of training for the Department's attempts, support unification between institutions based on, smoothing the control of management, DB management system, building, hands-on field of specialization for improving teaching and learning such as field trips, five kinds of challenges presented. First, the core of curriculum consulting is voluntary. What is true self-curriculum to improve the process of consulting on data subjects to participate actively to operate autonomously, each school will. Second, the driving force of curriculum consulting is a voluntary commitment. When we met with conflict situations, the key to overcome the difficulties is none other than a commitment. Finally, curriculum consulting aimed at improving the quality of curriculum and support activities based on expertise as a school teacher is to force change on a voluntary basis. Ultimately, through the improvement of curriculum quality change in the lives of students and schools can be called the positive possibilities.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE