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이야기를 활용한 문법 교육의 내용 구성 원리 연구

Title
이야기를 활용한 문법 교육의 내용 구성 원리 연구
Other Titles
A Study the organizing principle of grammar education through the narrative
Authors
정혜인
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김은성
Abstract
The purpose of this study was to consider the interest of learners when learning grammar. The grammar education through the narrative is one of the proposed approaches for teaching grammar. The existing knowledge of the grammar education focuses on the short way, by presenting the rules of grammar and ignoring the learner's interests. As a result, utilization of narratives has emerged in grammar teaching methodology. Narratives reflect the interests and needs of learners, while educational goals. Thus, from the perspective of educational methodology, narrative allow information to be presented in a concrete manner to provide a foundation for its development. First, Chapter Ⅱ examined the background and significance of narratives in grammar education. The study of narrative theory and applied to other areas of literary stories storytelling and narrative curriculum that emphasize contextual knowledge were examined. So, This confirmed the implications that grammar teaching. These were the premises common desire of human to love story and narrative is divided into story and discourse, these was confirmed that focuses the act of telling than the story itself. The narrative theory influenced that concepts and properties, and the universality of the narrative was established. Also, storytelling influenced detailed strategy of development and composition of the narrative. And narrative curriculum influenced contextual knowledge through the narrative and meaningful interpretation of student. Next Chapter Ⅲ presented the specific principle of organizing of grammar education through the narrative. It was divided into the narrative structure of the selection, creation of characters, backgrounds. And examples of each of the principles explained through story books for learning. First, the nature of narrative depends on content of grammar education. It confirmed the difference that divided into grammatical concepts and properties, grammatical principles and systems, norms of the language and vocabulary training. Second, structures of the narrative were selected for grammar education that While stimulating the mind and step-by-step deployment process can be divided, anyone can be universally understood. It proposed heroic narrative structure, mongyurok structure, picaresque structure by considering the components of a novel. Third, the character is an important device of determining the fun of the narrative. It was divided into share the character and secondary characters depending on the role performed and this was subdivided depending on the nature. Fourth, the background is a device that it is the narrative feel more realistic and vivid and it increases learner engagement. It was divided into realistic background and unrealistic background. Chapter Ⅳ analyzed the revised textbooks based on principle of organizing of grammar education through the narrative. According to the principles that were analyzed how it has been configured. And based on this examples of the development proposed new modules by considering insufficient points or a portion of the value. Through the process of developing and utilizing narrative grammar, it can be implemented in various teaching forms. Narrative has enough value for a lively grammar education, grammar educators must collaborate with professional story creator to become more prevalent in education. This study demonstrates that learning grammar through narratives can be more interesting and easier to the learner if the execution in the classroom is planned and used properly.;본 연구의 목적은 문법 교육에서 학습자의 흥미를 고려한 내용 제시 방식의 하나로 이야기를 활용한 문법 교육의 내용 구성 원리를 밝히고자 하는 것이다. 기존의 문법 교육은 단편적인 지식을 중심으로 설명식으로 제시하여 학습자의 흥미를 충분히 고려하지 못했다. 이에 따라 학습자에게 즐겁고 유익한 문법 학습의 기회를 제공하기 위한 방안의 하나로 이야기를 활용한 문법 교육이 등장하였다. 학습자의 흥미와 요구를 충분히 반영하면서도 교육적인 목표를 달성할 수 있다는 점에서 이야기를 활용한 문법 교육이 교과서 단원으로 개발되었으나 새로운 아이디어 차원의 수준에 머물고 있다. 그러므로 문법 교육적인 입장에서 이야기의 내용을 구성하기 위한 구체적인 원리를 제시함으로써 그 발전의 토대를 제시하고자 하였다. 먼저 Ⅱ장에서는 이야기를 활용한 문법 교육의 배경과 의의를 살펴보았다. 서사 이론에서의 이야기부터 이야기가 문학 이외의 영역에 적용되는 스토리텔링과, 맥락적 지식을 강조하는 내러티브 교육에 이르기까지 이야기의 활용과 관련된 이론적인 배경의 고찰을 통해 문법 교육에 주는 시사점을 확인하였다. 이들은 모두 이야기를 좋아하는 인간의 보편적인 욕망이 전제되어 있으며, 이야기(narrative)는 스토리(story)와 담론(discourse)으로 나눌 수 있고, 이야기 자체보다 이야기 전달의 행위에 관심을 두고 있었음을 확인할 수 있었다. 서사 이론은 이야기의 개념과 속성 및 보편성을 정립하는데 영향을 미쳤으며, 스토리텔링은 이야기의 구성요소와 개발의 구체적인 전략을 제시하는데 영향을 미쳤고, 내러티브 교육은 이야기를 통한 맥락적 지식의 강조와 학습자의 의미 해석 과정에 영향을 미쳤다. 다음으로 Ⅲ장에서는 이야기를 활용한 문법 교육의 내용 구성 원리를 구체적으로 제시하였다. 문법 교육의 내용에 따른 이야기의 구분, 이야기의 구조 선정, 캐릭터의 창조, 배경의 설정으로 나누어 각각의 특성을 일반 서적을 예로 들어 살펴보았다. 첫째, 문법 교육 내용에 따라 이야기의 성격이 달라지는데, 문법 개념 및 속성, 문법 원리 및 절차, 언어 규범 및 어휘 교육으로 나누어 그 차이를 확인하였다. 둘째, 이야기의 구조는 서사 및 이야기 활용 영역의 플롯의 유형들을 바탕으로 탐구심을 자극하면서 단계별로 전개 과정을 구분할 수 있어 교육 내용을 담기에 용이하며, 보편적으로 누구나 쉽게 이해할 수 있는 이야기 구조로 문법 교육에 적합한 구조를 선별하였다. 소설의 구성 요소를 고려하여 대표적으로 적용할 수 있는 영웅 서사 구조, 몽유록 구조, 피카레스크식 구조를 제시하였다. 셋째, 캐릭터는 이야기의 재미를 결정짓는 중요한 장치로 이야기에서 수행하는 역할에 따라 주 캐릭터와 보조 캐릭터로 크게 나누고, 이를 성격에 따라 세분화하였다. 넷째, 배경은 이야기를 더욱 실감나고 생생하게 느끼게 하여 학습자를 몰입도를 높일 수 있는 장치로 현실적인 배경과 비현실적인 배경으로 나누어 그 특성을 설명하였다. 이어서 Ⅳ장에서는 이러한 내용 구성 원리를 바탕으로 개정 교과서의 모듈을 분석하였다. 어떠한 교육 내용을 어떤 항목을 선정하여 어떻게 구성하였는지를 각각 분석하여 그 적절성을 평가하였다. 그리고 이야기를 활용한 문법 교육이 다양한 방향으로 개발되지 않았음을 고려하여 내용 구성 원리들을 어떻게 조합할 수 있는 그 모듈의 예를 제시하였다. 이를 토대로 미흡한 점이나 개발이 필요한 가치 있는 부분들을 고려하여 개발의 예시 틀을 제시하였다. 이와 같은 내용 구성 원리의 제시와 분석, 개발의 과정을 통하여 이야기를 활용한 문법 교육이 다양한 형태로 구현될 수 있음을 확인할 수 있었다. 문법 교육의 장에 활기를 불어넣기 위한 대안으로써 이야기가 충분한 가치를 지니고 있으며 좀 더 완성도 있는 이야기를 위해서는 문법 교육자뿐만 아니라 전문 스토리 개발자와의 긴밀한 협력이 필요할 것이다. 본 연구가 학습자에게 쉽고 재미있는 문법 교육의 실행에 체계적인 바탕이 되기를 기대한다.
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