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담임교사의 지도력과 학생의 학업적 자기효능감의 관계

Title
담임교사의 지도력과 학생의 학업적 자기효능감의 관계
Other Titles
A Study on The Relationship between Teacher Leadership and The Academic Self-Efficacy of Students
Authors
지혜영
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김왕식
Abstract
The purpose of this study was to examine the relationship of teacher leadership to the academic self-efficacy of students. Three research questions were posed: 1. Do the demographic variables of students make any differences to their awareness of teacher leadership? 2. Do the demographic variables of students make any differences to their awareness of academic self-efficacy? 3. What is the relationship between teacher leadership and the academic self-efficacy of students? The subjects in this study were 871 secondary students in Seoul and Gyeonggi Province, on whom a survey was conducted to assess their academic self-efficacy and awareness of the leadership of their teachers to address the research questions. The leadership of their teachers was assessed after four subfactors were selected: vision presenting, professional ability, virtue as a teacher and empowerment. The academic self-efficacy of the students was evaluated after three subfactors were selected: preference for task difficulty, self-regulating efficacy and confidence. The collected data were analyzed with a SPSS 18.0 program, and t-test, ANOVA, correlation analysis, x2-test and regression analysis were utilized. The findings of the study were as follows: First, there were differences among the students in awareness of teacher leadership according to the grade of school, grade and gender, which were the student characteristics. The students perceived the highest value on the professional ability of their teachers among the subfactors of teacher leadership, and the middle school students had a higher opinion on their teachers' vision presenting, virtue as a teacher and empowerment than the high school students. By gender, the middle school boys took a better view of the leadership of their teachers than the middle school girls, and the high school girls perceived the leadership and every leadership subfactor of their teachers in a more favorable manner than the high school boys except vision presenting. Second, there were differences among the students in academic self-efficacy according to the grade of school, grade and gender. The high school students surpassed the middle school students in academic self-efficacy, and the girls excelled the boys in that regard, no matter whether they were middle school or high school students. The intergroup gaps were statistically significant, and this finding was different from the findings of earlier studies. So follow-up research should be implemented to find out what caused the differences in those causal relations. Third, teacher leadership had an impact on the academic self-efficacy of the students in general, and there was a positive relationship between the two. But the finding might not be generalizable since teacher leadership was assessed just by the subjective judgment of the students, and more research efforts should be directed into this matter.;본 연구의 목적은 담임교사의 지도력과 학생의 학업적 자기효능감 관계를 분석하고 검증하는 것이다. 연구목적을 위해 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 학생의 인구통계학적 변인에 따라 담임교사의 지도력 인식에 차이가 있는가? 둘째, 학생의 인구통계학적 변인에 따라 학업적 자기효능감 인식에 차이가 있는가? 셋째, 담임교사의 지도력과 학생의 학업적 자기효능감 관계는 어떠한가? 연구문제를 검증하기 위해 서울과 경기 지역 중․고등학생 871명을 대상으로 설문조사를 실시하여 교사 지도력과 학생의 학업적 자기효능감을 측정하였다. 교사 지도력은 비전 제시, 전문 능력, 교사 덕목, 권한 부여 4가지 요인을 구성하여 측정하였으며, 학생의 학업적 자기효능감은 과제난이도 선호, 자기조절효능감, 자신감 3가지 요인을 구성하여 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0을 사용하여 T검정, 분산분석, 상관분석, 교차분석( 검정), 회귀분석 등의 방법으로 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생 특성인 학교급, 학년과 성별에 따라 지도력을 인식하는 수준에는 차이가 있었다. 학생들이 가장 높게 인식하는 교사의 지도력 하위요인은 전문 능력이며, 중학생이 고등학생에 비해 전문 능력을 제외한 비전 제시, 교사 덕목, 권한 부여 요인을 더 높게 인식하였다. 성별에 따른 차이에서 중학생은 남학생이 교사 지도력을 더 긍정적으로 인식하고 있으며, 고등학생은 여학생이 교사 지도력과 비전 제시를 제외한 모든 하위요인에서 긍정적으로 인식하고 있었다. 둘째, 학생의 학교급, 학년과 성별에 따른 학업 효능감 수준에 차이가 있었다. 중학생보다 고등학생의 학업 효능감 수준이 더 높았으며, 중․고등학생 모두 남학생보다 여학생의 학업 효능감 수준이 더 높았다. 이것은 통계적으로 유의미한 차이로 선행연구와는 다른 결과라는 점에서 이러한 인과관계의 차이가 무엇인지에 대한 추가적인 연구 수행이 필요하다. 셋째, 교사의 지도력은 학생의 학업 효능감에 대체적으로 영향을 미치며, 정(+)의 관계로 나타났다. 그러나 교사 지도력을 학생의 주관적인 인식에 따라 측정하였다는 점에서 적극적인 해석을 하는 것에는 한계가 있다. 따라서 본 연구 결과를 바탕으로 추가적인 연구 수행이 필요하다.
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교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
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