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2009 개정 교육과정에 대한 중등 음악교사의 인식

Title
2009 개정 교육과정에 대한 중등 음악교사의 인식
Other Titles
Analysis of the middle and high school music teachers' perceptions to the new curriculum of 2009
Authors
김지혜
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
주희선
Abstract
The purpose of this study is to research the middle and high school music teachers' perceptions of the new curriculum of 2009. Based on previous studies, The resercher drew some issues of school curriculum from those and analyzed the time of curriculum revision, grade groups, subject groups, intensive course programs and curriculum autonomy. The subjects in this research were the music teachers who work in Seoul, In-cheon and Gyeong-Gi province. I used a questionnaire that I made based on regarding studies as a device of research. I collected a total of 86 questionnaires and I used them after processing statistically using the SPSS program. The summary of the result of my research is as follows: First, teachers usually thought that the moment of development and the duration of research for making the curriculum of 2009 was not adequate. Furthermore, they assessed that the new curriculum does not contribute to reducing expenditure on private education and making the public education normalize even if the new curriculum takes effect. Second, they were equally divided in seeing the pros and cons on the introduction of grade group system. Third, they thought the integrated subjects in the new curriculum was not the main reason of students' learning burden and they did not expect that it had a positive effects on lessening the learning burden and the expenditure on a private education. Fourth, they said that adopting intensive course program to music education was not appropriate and evaluation burden is not getting decrease. Lastly, they realized that the liberation of the educational course could not influence variety of educations and discovery of students' aptitude positively. Also, they anticipated that the days of music education would reduce and excessive competition for college entrance exams would be more severe. Teachers have to get education for a successful introduction of the new curriculum as soon as possible because the teachers' negative perceptions to the new curriculum can be a problem when it is applied. To resolve the problems of the current atmosphere of excessive college entrance exam, enough consideration and support are needed for developing an artistic and emotional thought. In addition, we have to make a background that teachers can agree with the expected effectiveness of a new curriculum of the Ministry of Education, Science and Technology through guaranteeing more sufficient time for research and social agreement.;본 연구의 목적은 2009 개정 교육과정에 대한 중등 음악교사들의 인식을 알아보고 결과를 그 기초로 음악 교과에서 새 교육과정이 성공적으로 적용되기 위한 방안을 논의하는 것에 있다. 본 연구의 연구 문제는 선행 연구를 토대로 2009 개정 교육과정의 쟁점들을 도출하여 교육과정의 개정 시기, 학년군, 교과군, 집중 이수제, 교육과정 자율화와 관련된 사항으로 선정하였다. 본 연구의 대상은 서울, 인천, 경기 지역에서 근무하고 있는 음악 교사이며, 연구 도구로 사용된 설문지는 관련 연구들을 참고하여 연구자가 제작하여 사용하였다. 연구에 사용된 설문지는 86부이며, SPSS프로그램을 사용하여 통계적으로 처리하여 연구 자료로 활용하였다. 연구 분석 결과, 첫째, 교사들은 대체로 2009 개정 교육과정의 개정 시기와 연구기간이 적절하지 못했다고 인식하고 있었으며 새 교육과정이 시행된다고 하더라도 사교육비 감축과 공교육 정상화에 기여하지 못할 것이라고 평가하였다. 둘째, 학년군 제도 도입과 관련하여 찬성과 반대가 비슷하게 나타났다. 셋째, 교과군 도입과 관련하여 새 교육과정에서 통합된 교과목들이 학습 부담의 주요 원인이 아니며, 학습 부담 감축이나 사교육비 감소에 긍정적인 효과를 가져 올 것으로 기대하지 않았다. 넷째, 음악 교과에 집중 이수제를 적용함에 있어 부적합 하다고 평가하였고, 학습 및 평가에 대한 부담이 줄어들 것으로 생각하지 않았다. 다섯째, 교육과정 자율화가 다양한 교육의 시행과 학생의 적성 발견에 긍정적인 영향을 끼치지 못할 것으로 인식하고 있었으며, 음악 수업 시수가 축소되고 입시 과열로 이어질 것이라고 평가하였다. 새 교육과정에 대한 교사들의 부정적 인식은 교육과정 적용시 문제로 작용할 수 있으므로 성공적인 적용을 위한 교사 교육이 시급하며, 현행과 같은 입시 풍토에서 학습자의 예술적이고 감성적인 사고 발달을 위한 충분한 배려와 지원이 필요하다. 또한 앞으로 교육과정 개발시에 보다 충분한 연구 기간과 사회적 합의 과정을 바탕으로 교과부에서 교육과정 개정을 통해 기대하는 효과를 현직 교사들도 충분히 수긍할 수 있도록 해야 할 것이다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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