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분석적 큐비즘 회화의 기하학적 형태미를 응용한 의상디자인 연구

Title
분석적 큐비즘 회화의 기하학적 형태미를 응용한 의상디자인 연구
Other Titles
A Study on Fashion Design Adapting Geometric form of Analytic Cubism Aesthetics
Authors
성필규
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 디자인학과의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김혜연
Abstract
현대인은 각종 매체와 인터넷의 확대를 통해 놀라울 만큼 빠르게 세계 속에서 소통하고 있으며 다양한 정보와 이미지의 홍수 속에서 생활하고 있다. 이러한 실정에서 현대인들은 점차 ‘입는다’ 는 개념의 실용으로서의 의상에서 벗어나 보다 차별화되고 각자의 개성을 나타낼 수 있는 특별한 의상을 필요로 하고 있으며 과감한 자기표현에 인색하지 않은 추세이다. 따라서 현대의 패션 디자인은 기능성뿐 아니라 창조적 예술성이 요구되며, 자신만의 개성과 보다 깊이 있는 표현을 위하여 조형 예술과의 끊임없는 교감을 필요로 하고 있다. 이는 패션의 표현이 결국은 인간을 주제로 하는 것이라는 점에서 인간의 내적 세계를 표현하는 조형예술과의 긴밀한 연관성에서 그 의의를 찾을 수 있다. 20세기에 등장한 예술 운동 중 가장 실험적이며 새로운 모더니즘의 시작이었던 큐 비 즘은 현대 디자인에 커다란 영향을 주었는데, 본 연구는 이러한 사실을 토대로 큐 비 즘의 조형적 성격을 분석하여 그 미적 특성을 패션디자인에 응용함으로써 패션디자인 분야에 있어서 표현의 영역을 확대함에 목적이 있다. 1907년부터 1914년 까지 파리의 아방가르드 미술운동의 하나로 기존의 시•공간에 대한 개념의 변화를 시도하며 새로운 조형세계를 보여주었던 큐 비 즘 (Cubism)은 전성기였던 1910년대부터 패션디자인에 직•간접적인 영향을 주었으며, 현대에 이르기 까지 패션 디자이너들에 의해 컬렉션의 테마로 지속적으로 다양하게 해석되어 왔다. 본 연구는 이러한 큐 비 즘 의 전개 단계 중 한 부부인 분석적 큐 비 즘 의 기하학적 형태미를 연구하여 의상 디자인에 응용 하여 보고자 한다. 분석적 큐 비 즘은 큐비스트인 후앙 그리(Juan Gris)의 저술에 언급된 큐 비 즘을 나누는 큰 두 단계 중 한 단계로 본 연구에서는 이 시대의 회화를 대상으로 디자인 모티프의 범위를 정하고 있다. 연구의 방법으로는 문헌 고찰 방법과 시각적 자료 분석의 실증적 방법을 취한다. 연구내용에 있어서 첫째, 큐 비 즘 의 성립 배경과 전개과정을 살피 고 그 특징을 파악한다. 둘째, 분석적 큐 비 즘 회화의 조형성을 분석하고 그 기하학적 형태미를 규명하여 디자인 창출의 토대를 마련한다. 셋째, 기하학적 조형미의 활용사례를 표 집, 분석하여 디자인의 방향을 세운다. 이렇게 하여 총 8점을 작품을 제작 제시하고자 하였다. 작품제작을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 디자인에 적용한 기하학적 입체 형태에 각 면마다 명도를 달리한 색채를 적용한 결과 자연광 에서의 명암표현에 의한 것보다 한결 강력한 입체감을 표출시킬 수 있었다. 둘째, 분석적 큐 비 즘 회화와 같이 모 노 크롬 적 색채를 적용한 결과 산만하지 않은 집중적 통일감을 줄 수 있었다. 셋째, 소재의 두께와 재질 감을 달리한 결과 기하학적 조형에 있어서 무게 감, 견고성, 날카로움, 차가움 등의 감성이미지를 표현할 수 있었다. 넷째, 기하학적 형태가 의상표면에서 생성되는 것 같은 구성방식을 취함으로써 기하학적 입체가 의상과 유리되지 않도록 하여 자연스럽고 간결한 조형미가 구현될 수 있었다. 다섯째, 단순한 기본형태의 디자인에 적용된 분석적 큐 비 즘의 조형미는 현대인들의 세련되고 섬세한 개성과 감성을 표현하는데 적합함을 알 수 있었다.;Modern man through various media and the Internet is incredibly fast expansion in the world of communication and information and has been living in the flood of images. Gradually ‘wear' out of costume as a concept than a practical self-differentiated and may represent the personality of the need for a special costume and do not skimp on radical self-expression is a trend. Thus, in modern fashion design, creative artistry, as well as the functional requirements, and more in-depth representation of your own personality and with the continuing sympathy for the Visual Arts is in need. This is an expression of fashion and eventually humans will be subject to the inner world of human beings to express strong association between fine art and its significance can be found at. Appeared in the 20th century art movement and one of the most experimental Cubism was the beginning of a new modernism that gave a huge impact on modern design. This study is based on the fact that the formative nature of Cubism, the aesthetic characteristics of the analysis by applying for fashion design in the field of fashion design as expressed purpose is to expand the area. 1907 to 1914 in one of Paris' avant-garde art movement, the concept of conventional time and space are attempting to change the world, showed the new shape of Cubism since its heyday in the 1910s was the direct and in direct influence on fashion design gave, ranging from contemporary collection by fashion designers continue to vary the theme has been interpreted. In this study, Juan Gris mentioned in the writings of Cubism, Analytic Cubism of sharing a large two-stage design motif of the paintings are delimited by target. Methods of research Research in the first, Cubism, and the development process by examining the background of the establishment to identify its characteristics are. Second, the analytical cubism paintings and the geometric forms of aesthetic analysis to identify the U.S. lay the groundwork for the design creation. literature and the visual data analysis to take the empirical method. Third, the geometric beauty of the use cases, sampling, analysis, establish the design direction. This work produced a total of 8 points was presented. Productions, the following conclusions were obtained through. First, the design is applied to three-dimensional geometric shape with different colors for each face brightness in natural light, the result of the much stronger than that by contrast, three-dimensional representation could be expressed. Second, as analytic cubism paintings monokeuromjeok result of applying the colors do not distract the focus of unity could be given. Third, the material in different thickness and texture, resulting in the weighted geometric modeling, robustness, sharpness, coolness and were able to express emotional images. Fourth, the geometric shapes on the surface of the costumes being created by taking the following configuration methods to prevent geometric stereoscopic glasses and a dress that could be implemented was a natural and simple beauty. Fifth, it has been applied to the design of a simple basic form of analytical Cubism, delicate beauty and sophistication of the moderns to express individuality and emotion was found that fit.
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