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인물전 양식을 활용한 서사교육

Title
인물전 양식을 활용한 서사교육
Other Titles
A Study on Narrative Education using the Style of Biography
Authors
하라현
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
나은진
Abstract
Recently, 'an integrated educational view' has consistently been emphasized in all curricula. This paper attempted to integrate various genres and narratives of the times in line with the changing educational demands. And it was identified that a classical literary mode, 'biography' which displays active interest towards others is being created even these days while being transformed in various ways. This paper focused on modern novels and human documentaries among modern narratives of biography. In this study, characteristics of classic works of biographies were found based on 'change of a self-made character', 'change of literary formation' and 'change of narrative constitution and commentary method'. In addition, as a concrete way of education, it presented that 'narratives of biography should be understood by making a comparison' and 'should be created using the style of biography'. The following are works selected for this study: by Ji-won Park, a modern novel, by Suk-je Seong, and a TV human documentary, . The three works have a commonality in terms of discovering the value of other surrounding characters. The existing teaching-learning model was examined and an educational model transforming it was designed for practical instruction. This paper regarded that the style of 'biography' is being created even today and attempted narrative education using it. The significance of this paper is making it possible for learners to understand a variety of styles narrating various characters and to both receive and create them. Also, they are able to understand a documentary critically searching for a producer's intention and meaning in the 'documentary'.Finally, learners can reflect on problems of their own lives by looking at their surrounding people.;7차 교육과정 이후로, 2007개정 교육과정과 2009 개정 교육과정에서도 ‘통합적 교육관’이 지속적으로 강조되고 있다. 본고는 변화하는 교육적 요구에 발맞춰 다양한 장르와 시대의 서사물을 아우르고자 하는 고민으로부터 출발하였다. 그리고 이를 모색하는 과정에서 타자에 대한 적극적인 관심을 드러내는 전통적 문학 양식인 ‘인물전’이 오늘날에도 다양한 장르 속에서 변용되어 창작되고 있다는 사실을 발견할 수 있었다. ‘전(傳)’은 사마천의 『사기 열전』이래 한자문화권에서 고유하게 발전되어온 문학 양식으로, 한 인물의 일대기를 서술하면서 그것을 일정한 관점에서 평가하는 것을 목적으로 한다. 이러한 성격을 염두에 두고 본고에서는 인물전을 ‘한 인물을 중심으로 그 인물의 삶의 자취인 행적과 이에 대한 서술자의 평가를 포함하는 서사 양식’으로 정의하여 인물전 양식의 서사물들을 통합적으로 이해하기 위한 기틀을 마련하였다. 논의의 초점을 선명하게 하기 위해 인물전 양식의 다양한 현대 서사들 중에서 현대 소설과 인물 다큐멘터리를 중심으로 논의를 진행하였다. 본 연구에서는 우선 인물전 양식의 서사물들을 통시적으로 이해하기 위해 원리를 도출하고자 하였다. 이를 위해 고전과 현대라는 흐름 속에서 주목할 만한 변화라고 판단되는 요소로 ‘입전 인물의 변화’, ‘문학적 형상화의 변화’, ‘서사구성과 논평방식의 변화’를 추출하였으며, 이를 중심으로 인물전 양식의 특성을 밝혔다. 그리고 이에 기반하여 인물전 양식을 활용하여 서사 교육을 실천하기 위한 구체적 방안으로, ‘인물전 양식의 서사물을 비교를 통해 이해’하고, ‘인물전 양식을 활용해 창작’하는 두 단계를 설정하였다. 수용과 창작 모두 ‘인물의 선정과 일화 선택 → 일화 구성 → 논평’이라는 인물전 양식의 특성이 잘 드러날 수 있도록 하였다. 그리고 일련의 과정을 통한 교육의 내용과 방법을 보다 면밀하게 보기 위해 조선 후기 연암 박지원의 <광문자전>, 현대 소설에서는 성석제의 <황만근은 이렇게 말했다>, 인물 다큐멘터리 <인간극장-만물상 할아버지 편>을 선정하였다. 작품 선정에서는 장르와 시대를 달리하는 서사물 간의 상호텍스트성을 높이기 위해서 ‘주변부 인물의 가치 발견’이라는 내용적 측면을 고려하였다. 인물전 양식의 서사 교육을 실제 교육에 적용하기 위해 기존의 문학 교수·학습 모형을 발전적으로 살펴보고 본고의 교육 방향과 부합하는 교육 모형을 설계하였으며, 이렇게 설계된 인물전 양식의 교수․학습 모형을 중심으로, 실제 적용을 위한 수업 지도안을 작성하였다. 본 연구는 ‘인물전’ 양식이 시대와 매체를 관통하는 것으로 보고 이를 활용한 ‘서사’교육을 시도하면서, 다양한 작품 속에서 ‘서사’의 보편적 유사점과 함께 각 장르의 개별적 차이점을 동시에 고려할 수 있는 가능성을 마련하였다. 더불어 수용과 창작을 연계하여 학생들이 자신의 경험을 반영한 인물전을 생산할 수 있도록 유도하였다. ‘다큐멘터리’를 교육에 활용함으로써 학습자들이 이에 담긴 제작자의 의도와 서사 장치들을 발견하고 서사의 의미를 밝혀가면서 비판적․능동적으로 매체를 향유할 수 있도록 하였다. 마지막으로 주변부 인물과의 만남을 통해 자신의 현재 삶의 문제에 대해 진지한 성찰을 할 수 있으리라 기대한다.
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교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
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