View : 54 Download: 0

자기표현훈련 프로그램이 초등학생의 자기표현능력과 학교생활 만족도에 미치는 영향

Title
자기표현훈련 프로그램이 초등학생의 자기표현능력과 학교생활 만족도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of an Self-Expression Training Program on Elementary School Students' Self-Expression and Satisfaction Level in Their School Life
Authors
한금실
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박영숙
Abstract
본 연구는 자기표현훈련이 초등학생의 자기표현능력과 학교생활 만족도에 미치는 효과를 알아보기 위한 것으로, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 자기표현훈련 프로그램은 아동들의 자기표현능력에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 자기표현훈련 프로그램은 아동들의 학교생활만족에 어떤 영향을 미치는가? 위와 같은 연구문제를 규명하기 위해 다음과 같이 연구를 진행하였다. 연구 대상은 경기도 고양시에 소재한 J초등학교 5학년 2개 반을 대상으로 하여 한 학급은 실험집단으로, 다른 학급은 비교집단으로 선정하였다. 본 자기표현훈련 프로그램은 재량활동, 특별활동 및 관련 교과활동 시간을 이용하여 실험집단을 대상으로 연구자가 직접 시행하였으며 5주 동안 주 2회, 총 10회기에 걸쳐 진행되었다. 본 연구에서 사용한 자기표현훈련 프로그램은 변창진과 김성희(1980)가 Rakos와 Schroeder(1980)의 자기표현훈련 프로그램을 참고로 하여 만든 ‘주장훈련 프로그램’, ‘홍경자(1988)의 ’자기표현 및 주장력 향상을 위한 집단상담 프로그램‘, 그리고 임미경(2006), 김미경(2005), 김연주(2007), 장유정(2008), 문애경(2008)의 자기표현훈련 프로그램을 수정 보완하여 1회기 당 40~80분씩 총 10회기로 재구성하였다. 자기표현 능력을 측정하기 위해 Rakos와 Schroeder(1980)의 자기표현평정 척도를 변창진․김성희(1980)가 재구성한 자기표현평정 척도를 사용하였고, 학교생활 만족도를 측정하기 위해, 손순자(1993)가 초등학교 고학년에 맞도록 수정하고, 이주형(2001), 이은주(2003), 원진욱(2005)이 사용한 것을 재사용하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 프로그램 실시 전 실험집단과 비교집단에 사전 검사를 실시하여 집단 간 동질성을 알아보았으며 실험집단에는 자기표현훈련을 실시하고 비교집단에는 자기표현훈련과 관련 없는 활동을 한 후 사후 검사를 실시하였다. 또한 양적 연구의 한계를 보완하기 위해 아동들의 각 회기별 소감문과 프로그램 종결 후 소감문을 통한 질적 분석을 실시하였다. 본 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 자기표현훈련 프로그램의 실시는 초등학생의 자기표현능력 향상에 긍정적인 영향을 주어 실험집단 아동들은 비교집단 아동들보다 프로그램 실시 후 자기표현능력이 유의미하게 향상되었다. 둘째, 자기표현훈련 프로그램의 실시는 초등학생의 학교생활만족도 향상에 긍정적인 영향을 주어 자기표현훈련과 직접적인 관련이 없는 학교 행사 영역을 제외한 모든 영역에 있어 프로그램 실시 후 실험집단 아동들은 비교집단 아동들보다 만족도가 유의미하게 향상되었다. 이상의 결과를 종합해 볼 때 자기표현훈련 프로그램은 초등학생의 자기표현능력과 학교생활 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 현재 초등학교 상황을 보면 대부분의 아이들이 잘못된 자기표현을 사용하고 있으며 또한 일상생활과 학교생활에서 만족하지 못하는 아이들이 많다. 그리하여 학교 교사들이 생활지도 및 인성지도, 학습지도 면에서 많은 어려움을 겪고 있는 실정이다. 이러한 어려움을 해결하는 하나의 방법으로 재량, 특별 활동 시간을 통한 자기표현 훈련 프로그램을 제시할 수 있다. 또한 주로 문제를 보이는 이들을 위한 프로그램으로 생각되어 소집단으로 운영되었던 자기표현훈련 프로그램을 하나의 반 모두가 참여하는 대집단 활동을 통해 적용함으로써 모든 학생에게 자기표현 및 만족된 학교생활을 할 수 있는 하나의 방법을 제시하여 프로그램의 보편화에 기여할 수 있다.;The Purpose of this study is to investigate the effects of an self-expression training program on elementary school students' self-expression and satisfaction level in their school life. To achieve this purpose, the following research questions were established. What effect will an self-expression training program have on students' self-expression? What effect will an self-expression training program have on students' satisfaction level in their school life? To test the effects of a self-expression training program, one class was selected as the experimental group, and the other class was selected as the control group, 5th grade of J elementary school in Goyang, Kyunggi. The experimental group received the 10 terms of self-expression training program twice a week for 5 weeks. The self expression training program in this study was complemented and restructured by the program that was based on the 'assertive training program' by Byeon and Kim(1980) which was a Korean version of Rakos and Schroeder's self-expression training program, self expression program by Hong(1988), and self expression program by Lim(2006), Kim(2005), Kim(2007), Jang(2008), Mun(2008). The self-expression was measured with the Korean version of Rakos & Schroeder's Scale. And the school satisfaction was measured with the scale that used by Lee(2001), Lee(2002), Won(2005) and modified by Son(1993). To examine the effect, the experimental group and control group took the pretest to see the homogeneity. Then the experimental group received the self-training program whereas the control group did the activities which is unrelated to the self-expression training. After that, both group took the post test. To supplement the quantitative study's limit, the quality analysis was made with the report that students write after every session and the ending. The result of this study were as follows: First, the self-expression training program had a positive effect on the students' self-expression. The experimental group made significant improvement compare to the control group. Second, the self-expression training program had a positive effect on the students' school satisfaction. The experimental group made significant improvement of school satisfaction except school ceremony that is not related to the self-expression training program. From these results, we can see that the self-expression training program make the positive effects on the elementary school students' self expression and the satisfaction level of their school. Many students, these days in elementary school, do not express their self properly and many of them are not satisfied with their school and daily life. So many teachers are in trouble to guide, coach ant teach them. There's one of the soulution for this problem. That is the self-expression training program. The self-expression program was run as a small group cause it was thought to be the program for the trouble makers. But we could make it in a large group like a class so that many students can be satisfied with their school life.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE