View : 13 Download: 0

초등학생 모의 모애착, 아동의 부모애착 및 또래애착과 학교생활적응과의 관계

Title
초등학생 모의 모애착, 아동의 부모애착 및 또래애착과 학교생활적응과의 관계
Other Titles
The Relationship among Elementary School Student's Attachment to their Parents and peer , Mother's Attachment and Student's School life
Authors
모정은
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유성경
Abstract
본 연구에서는 초등학생의 모의 모애착, 아동의 부모 및 또래에 대한 애착과 학교생활적응과의 관계를 알아보았다. 애착은 주양육자와 맺는 정서적인 유대로 영아는 애착대상과의 반복적인 상호작용을 통해 자신과 타인에 대한 내적실행모델을 발전시킨다. 이렇게 형성된 애착은 전 생애에 걸쳐 지속적인 패턴을 보여주며 초기의 경험은 후기의 정서 사회적 발달을 예언하며 전 생애동안 다른 사람과의 관계양식에 영향을 미친다. 또한 최근의 연구들에서 애착이 대물림된다는 주장이 경험적으로 입증되는 추세이며 임상집단의 청소년들과 그들의 어머니 사이에서도 애착 양식의 유사성이 발견되어 안정되지 못한 애착도 세대를 통하여 전달될 수 있음을 나타내었다(Rosenstein & Horowitz, 1996). 아동기의 가장 중요한 사회성 발달의 영역인 학교에서의 적응과 애착의 관계를 알아보고자 선행연구를 바탕으로 세운 본 연구의 가설은 다음과 같다. 1. 아동들의 성별에 따라 모의 모애착, 아동의 부, 모, 또래애착과 학교생활적응은 차이가 있을 것이다. 2. 모의 모애착, 아동의 부모애착 및 또래애착은 아동의 학교생활적응을 유의하게 설명할 것이다. 위의 가설을 검증하기 위해 경기도 K시와 B시에 소재하고 있는 4개의 초등학교 4학년 320명에게 그들의 부, 모, 또래애착 및 학교생활적응척도를 실시하고 그들의 모 320명을 대상으로 모의 모애착을 측정하였다. 모의 모애착에 대한 측정은 Hazan과 Shaver(1992)가 제작한 성인애착척도를 사용하였으며 아동의 부, 모, 또래 애착 척도는 Armsden과 Greenberg(1847)가 제작한 척도를 사용하였다. 학교생활적응척도는 김아영(2002)이 제작한 척도를 사용하였다. 연구결과 첫째, 애착과 학교생활적응에 있어서 또래애착과 학교생활적응은 성별에 따른 차이를 보였다. 둘째, 모의 모애착, 아동의 부, 모, 또래애착은 학교생활적응과 단순 상관관계를 비교했을 때 전부 유의미한 상관관계를 보였다. 셋째, 모의 모애착, 아동의 부, 모, 또래애착이 아동의 학교생활적응과의 관계를 분석한 결과 남자아동의 경우 학교생활적응정도에 아동의 부애착, 또래애착이 유의미하게 영향을 미쳤으나 여자아동의 경우 아동의 모애착, 또래애착이 학교생활적응에 유의미한 영향을 미쳤다. 따라서 본 연구를 통해 아동의 학교생활은 부, 모, 또래와의 애착관계에 따라 영향을 받는다는 것을 알 수 있었으며, 자녀의 모가 어린 시절에 모와 형성했던 애착의 질이 자녀의 성별과 무관하게 학교생활적응에까지 장기적으로 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 그러므로 본 연구의 결과는 아동의 애착과 학교생활적응의 관계를 이해하고 나아가 그들의 양육자의 애착이 장기간에 걸쳐 영향을 미칠 수 있음을 알고 아동의 바람직한 학교생활을 위한 기초 자료로 교사와 학부모가 활용할 수 있도록 하는데 의의가 있겠다.;The purpose of this study is to analyze the relative influence of The Relationship among Elementary School Student's Attachment to their Parents and peer , Mother's Attachment and Student's School life. These are the assumption we have made before our research. 1. According to Child's sex, there is a difference in The Relationship among Elementary School Student's Attachment to their Parents and peer , Mother's Attachment and Student's School life. 2. As the mother's attachment is stronger, the child's attachment to their parents, peer is stronger. So children adapt themselves to school life better. 3. There is a difference in a child's attachment to their parents, peer and mother's attachment that has influence on adaptation to school life. In order to examine the assumption, I did the survey on the measure of mother's attachment, children's attachment to their parents and peer, and measure of adaptation to school life. The subjects of the study were 220 elementary school students and their mother located in Gyeonggi-do. The student's method tool of the test were The Inventory of Parents and Peer Attachment(IPPA) made by Armsden and Greenberg(1987),which was revised in 1991, and Questionnaire on adaptation to the school life made by A young, Kim(2002). Their mothers completed AAS. The data was analyzed by SPSS 12.0. Then we did t-test and we carried out Correlation analysis and Hierarchical Regression analysis. The results of the study are as follows: 1. The children's attachment to their parents , their mother's attachment and their school life does not depend on sex. 2. Mother's attachment to her own mother student-father attachment, student-mother attachment, student-peer attachment showed significant positive correlation in student's school life. In conclusion, when children are at school, they are influenced by the attachment to their parents and peer in studying area and mother's attachment to their mother. Therefore, the results of this research will help to understand children's successful adaptation to school life and children's attachment focusing on attachment generation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE