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장자 사상의 도덕과 교육에의 함의

Title
장자 사상의 도덕과 교육에의 함의
Other Titles
Implication of moral education in thoughts Zhuang Zi
Authors
박옥영
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 도덕·윤리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이규성
Abstract
본 논문은 장자의 교육 사상을 바탕으로 장자의 사상의 철학적 배경과 교육목표, 교육내용, 교육방법이 무엇인가를 연구하여 도덕과 교육에 미치는 영향을 알아보고 더불어 학생들의 정신적 자유와 따뜻한 감성을 일깨워주는데 목적이 있다. 장자(莊子)는 노자(老子)를 계승하여 도가를 발전시킨 사상가이다. 유교의 예교(禮敎)사상이 사회를 지배해 온 중국에서 언제나 인간 본연의 위치에서 자유를 추구해 온 장자의 사상은 정체되려는 문화에 끊임없이 생기를 불어넣어 주면서 유가(儒家)와 함께 공존해 왔다. 장자의 사상에 있어 핵심은 도(道)이다. 도(道)는 만물(萬物)의 근원(根源)이면서 자연법칙으로 시공(施工)을 초월해서 존재하고 만물(萬物) 생성에 무차별적으로 작용하는 궁극적 실체이며 일정하고 연속적인 법칙으로 운동·변화하는 원인으로 천지만물(天地萬物)의 변화를 전개한다. 인간에게 깃든 도(道)는 곧 덕(德)이 된다. 덕(德)은 도(道)라는 하나의 뿌리를 공유하고 있기에 인간은 자신의 한계를 넘어설 수 만 있다면 만물과 소통할 수 있고 만물과의 소통은 인간에게 최상의 교육 내용이 될 수 있다. 자신의 덕(德)과 만물의 본성(本性)을 제대로 깨닫기 위해서는 자기중심적 사유나 판단, 행위로부터 벗어나 도(道)의 관점에서 대상을 바라보아야 한다. 이러한 사상적 기초 위에 장자의 교육목적은 절대적 가치인 도(道)를 올바르게 자각하여 만물제동(萬物齊同)의 경지에 이르고 인간본성의 회복을 통한 자유로운 정신을 추구하는 것이다. 즉 인간본성을 회복한 자유인을 육성하고자 하는 것으로 인위적 교육을 배척하고 무위를 통한 자연스러운 본성을 따르는 삶을 지향하는 것이다. 교육내용으로는 현실에서 만들어지는 인위적인 지식을 없애버림으로써 본성에 충실한 인간성의 함양을 목적으로 하는 교육과 道를 체득하여 만물제동(萬物齊同)의 경지에서 사물의 시비(是非), 미추(美醜), 대소(大小), 득실(得失), 생사(生死) 등에 대한 구별과 편견에서 벗어나 모든 만물(萬物)의 평등을 말하는 교육을 주장하였다. 또한 주체적으로 실존한 개개인의 타고난 자연적 성향을 존중해주는 교육도 제시하였다. 교육의 방법으로는 우화나 비유와 같은 독특한 서술방식을 통한 풍자와 해악의 교육방법을 사용하였다. 또한 좌망(坐忘)와 심재(心齋)를 통해 명시적으로 드러내지 않고 강조하지 않음으로써 스스로 진리를 찾는 자기주도 학습과 개개인의 타고난 자연적 본성을 지키고 존중하는 자연주의 교육을 사용하였다. 그 동안 철학적 관점에서 장자(莊子)의 사상은 비교적 많은 연구가 되었다. 하지만 교육적학 관점에서 장자의 교육사상 탐구는 미흡했다. 이는 『장자(莊子)』에서 교육적 사상을 직접적으로 제시하지 않았고 과거의 교육제도에 수용되지 않아 연구할 수 있는 실증적 자료가 거의 없었기 때문일 것이다. 하지만 장자(莊子)의 사상과 주장 속에는 교육적 가치를 지닌 것들이 많다. 道를 통해 관념과 속박에서 벗어나 순수한 정신적 자유를 추구하여 모든 사고의 틀을 넓혀주었고 다양성을 인정하여 더불어 사는 사회를 구축하려 했던 장자(莊子)의 사상은 도덕과 교육에 충분한 영향을 가진다. 또한 오늘날 대부분의 공교육이 서양의 학문이나 교육방법을 따르다 보니 서구화된 이분법적 사고방식이나 기계론적 세계관으로 인하여 다양한 윤리적 문제점이 발생하는데 이를 해결하는 방법으로 장자(莊子)의 사상은 도덕과 교육에 큰 의미를 지닌다.;This study aims at researching the philosophical background, educational objectives, contents and instruction of Zhuang Zi thoughts based on his educational thoughts and figuring out the influence on morality and education and inspiring students with spiritual freedom and warm sensibility. Zhuang Zi is a philosopher who was in succession to Lao-tzu and developed Taoism. The Zhuang Zi thoughts tried to pursue the freedom as a human being, has coexisted with Confucianism, consistently animating the depressed culture activities during the era of Confucian ritualism in China. The essence of Zhuang Zi thought is Tao, and it is the first principle of all things and the law of nature. It is the final substance which exists beyond the time and space and indiscriminatingly affects creation of all things. And it also takes charge of changes of all creatures. Tao for human beings, that is to say virtue. Therefore, since virtue and Tao spring form the same source, whoever exceeds their limits can communicate with all creation and it could be the best instruction to humans, In order to properly realize their own Tao and the nature of all things, we should see the subjects from the Taoic point of view, not the individual concerns. The educational objectives of the Zhuang Zi thoughts are to become aware of Tao and get people to attain the stage of Manmuljedong(萬物齊同) which is one of Zhuang Zi thoughts which means Tao is everywhere. It will eventually regain the human nature and pursue the spiritual freedom. In other words, it is aimed at fostering people who have regained the human nature and ostracizing artificial ways of education and following the human nature. The contexts of the education should closely follow the human nature and experience Tao from the stage of Manmuljedong(萬物齊同), getting rid of artificial knowledge, without prejudice and distinction on right or wrong, beauty or ugliness, major or minor, profits or losses, and life or death and so on. It also indicated another instruction which support and respect individual inclination. As teaching methods, sarcasm and humor through unique narrative styles such as fables and comparison. It used a naturalistic instruction which encourage the self-study and natural instinct emphasizing through Zuowang and Xinzhai. Many people have studied Zhuang Zi thoughts from the philosophical point of view during the centuries. However, the ones from educational perspective were insufficient. Since Zhuang Zi did n’t represent educational ideas directly and it was included in the educational systems, there have not been deficient for study. Yet, there are diverse things which have educational value. Zhuang Zi had sought spiritual freedom through Tao, out of the general idea and restriction and expanded the scope of thinking, accepting diversity for society with others. Plus, Zhuang Zi thoughts have special meanings as a way to deal with a lot of ethic problems which have resulted from a dichotomous way of thinking and mechanical world view, for people in the present time under the westernized educational system.
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